چرایی انفجارهای عراق؛ سناریوی خطرناک کلید خورد

سیاست مشترک آمریکا، عربستان، قطر و ترکیه برای ایجاد هرج و مرج سازنده این فرصت را برای القاعده فراهم کردکه در سوریه، عراق وافغانستان دست به بحران سازی جدیدی بزند.

بررسی چرایی وقوع انفجارهای عراق و گسترش درگیری های داخلی سوریه نشان می دهد که عربستان سعودی و قطر به دلیل مخالفت دولت عراق با برکناری قهری بشار اسد، القاعده را به انجام عملیات سنگین تروریستی تشویق کرده اند.

در جریان نشست اخیر وزیران امور خارجه کشورهای عربی، وزیر خارجه عراق با طرح بر کناری بشار اسد رئیس جمهوری سوریه مخالفت کرد.

بلافاصله ۱۳ شهرعراق هدف حملات تروریستی گروه های سلفی و القاعده قرار گرفت که این امر نشان می دهد قطر و عربستان درصدد ایجاد بحران درعراق بر آمده اند تا دولت نوری المالکی را به لحاظ امنیتی نا کارامد جلوه دهند.

از سوی دیگر رژیم آل سعود پس از دستگیری شیخ نمر باقرالنمر روحانی بر جسته شرق حجاز اعلام کرد که آزادی شیخ نمر منوط به عدم تعقیب قضایی طارق الهاشمی معاون فراری رئیس جمهوری عراق است.

این امر از دخالت عربستان در مسائل داخلی عراق و تلاش برای ایجاد فتنه در این کشور حکایت دارد.

انفجارهای اخیر عراق پیام مهمی در بر دارد و آن اینکه عربستان و قطر با هر کشوری که با سیاستهای آمریکا مخالفت کند دچار بحران خواهد شد.

شکست برنامه های آمریکا، قطر، ترکیه وعربستان و متحدان غربی آمریکا برای سرنگونی دولت بشار اسد سبب شده تا موضوع ایجاد هرج ومرج سازنده بار دیگر در دستورکار آمریکا قرار گیرد.

به نظر می رسد آمریکا وهمپیمانان این کشور قصد دارند علاوه بر سوریه وعراق در روز های آینده اوضاع  لبنان را نیز دچار بحران امنیتی کنند تا زمینه ورود سلفی های  این کشور به سوریه را فراهم کنند.

با توجه به اینکه دولت نوری المالکی بی طرفی خود را نسبت به بحران سوریه اعلام کرده است، بنابراین عربستان و قطر درصدد ایجاد بحران و سرنگونی دولت نوری المالکی بر آمده اند تا یک دولت همسو و دست نشانده در عراق به وجود آورند.

“حسن هانی زاده” کارشناس مسائل بین الملل


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.