چرا آمریکا استفاده اسرائیل از سلاح‌های کشتار جمعی را محکوم نمی‌کند؟

اردیبهشت ۱۴۰۳

یک نویسنده اسرائیلی از رفتار دوگانه آمریکا در قبال مسأله سلاح‌های کشتار جمعی انتقاد کرده و آن را مصداقی از نقض قواعد اخلاقی در سیاست‌های این کشور دانست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ یک نویسنده اسرائیلی در روزنامه صهیونیستی هاآرتص به انتقاد شدید از ملاحظات اخلاقی در خط مشی سیاسی آمریکا در عرصه بین‌المللی پرداخت.

«گیدون لیوی» در این گزارش می‌نویسد: «غیرممکن است بتوان ادعا کرد که ایالات متحده، کشوری که از زمان جنگ جهانی دوم مسئول بیشترین خونریزی در آسیا و خاورمیانه بوده را ملاحظات اخلاقی هدایت کند.»

این نویسنده اسرائیلی در ادامه به «هوچی‌گری‌هایی» که دولت آمریکا پس از مطرح کردن ادعاهای استفاده دولت بشار اسد از سلاح‌های شیمیایی در سوریه به راه انداخته اشاره کرده و سپس می‌پرسد: «آزمایشی در صداقت: اگر اسرائیل از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده بود، چه می‌شد؟ آیا آمریکا سخنی از حمله به میان می‌آورد؟ اگر خود آمریکا چنین اقدامی انجام داده بود، چه می‌شد؟»

نویسنده اسرائیلی می‌افزاید: «درست است که اسرائیل با آنکه در زرادخانه‌هایش سلاح‌های کشتار جمعی دارد، از آنها ـ مگر در شرایط خاص ـ استفاده نمی‌کند، اما اسرائیل همین حالا هم از سلاح‌هایی استفاده کرده که تحت قوانین بین‌المللی ممنوع می باشند.»

فسفر سفید و گلوله‌های پیکان‌دار (نوعی گلوله که از تانک‌ها شلیک می‌شود و در هوا منفجر می‌شود) سلاح‌هایی می باشند که طبق نظر این نویسنده اسرائیلی،استفاده از آنها به سبب قوانین بین‌المللی ممنوع می باشند اما رژیم صهیونیستی از آنها برای سرکوب شهروندان غزه استفاده کرده است.

لیدن همچنین تصریح کرده این رژیم از بمب‌های خوشه‌ای هم در لبنان استفاده کرده اما «دنیا کوچکترین توجهی به هیچکدام از اینها نکرده است.»

درباره خود آمریکا هم استفاده از بمب‌های کشتار جمعی در ژاپن یا بمب‌های آتش‌زا در جنگ ویتنام مواردی از توسل به سلاح‌های کشتار جمعی می باشند که به زعم این نویسنده، آنقدر مبرهن می باشند که دربارهٔ آنها نیاز به هیچ توضیح اضافه‌ای نیست.

در ادامه این مقاله آمده است: «آمریکا که مسئول بیشترین خونریزی‌ها از زمان جنگ جهانی دوم در جنوب شرقی آسیا، آمریکای جنوبی، افغانستان و عراق بوده است را نمی‌توان یک قدرت اخلاقی دانست.»

نویسنده هاآرتص جنگ احتمالی در عراق را «جنگ عراق ۲» نامیده است.

پیش از جنگ عراق، دولت آمریکا ادعا کرد شواهد مستند و کاملا موثقی از سلاح‌های کشتار جمعی عراق و حتی هویت سازندگان این سلاح‌ها دارد و با این بهانه در سال ۲۰۰۳ به این کشور حمله کرد.

با این حال، جستجوی ۱۵ ماهه بازرسان سازمان ملل و همچنین کارشناسان آمریکایی آشکار کرد این ارزیابی‌ها غلط بوده‌اند و عراق سلاح‌های کشتار جمعی یا برنامه‌ای برای ساخت آنها نداشته و سلاح‌های شیمیایی این کشور که با همکاری آمریکا از آنها در جنگ با ایران استفاده کرده بود، معدوم شده‌اند.

این نویسنده اسرائیلی در این باره می‌نویسد: «جنگی که در راه است، جنگ عراق۲ خواهد بود. آمریکا که هرگز به خاطر دروغ‌های جنگ عراق یک و صدها هزار نفری که در این جنگ به عبث کشته شدند تنبیه نشد می‌گوید باید جنگ دیگری آغاز شود.»


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.