چرا احمدی‌نژاد به ترکیه نرفت؟/ اردوغان: ارتباطی با استقرار موشک‌های پاتریوت ندارد

۲۸م آذر ،

سیدصادق روحانی: هفته پیش روزنامه حریت چاپ ترکیه خبر از سفر احمدی‌نژاد به ترکیه به منظور شرکت در مراسم “اروس” در شهر قونیه داد. این مراسم به منظور بزرگداشت مولوی شاعر ایرانی برگزار می‌شود. ( ایـــنـــجـــا) اما دو روز پس از آنکه روزنامه حریت خبر سفر احمدی‌نژاد را منتشر کرد خبرگزاری آناتولی ترکیه در خبری نوشت که رئیس جمهور ایران سفر روز دوشنبه خود به ترکیه را لغو کرد. این خبرگزاری به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که احمدی‌نژاد سفر خود را به خاطر تداخل برنامه‌ها لغو کرده است. محمدرضا فرقانی مدیر کل امور بین الملل دفتر رئیس جمهور نیز با تایید خبر لغو سفر رئیس جمهور به ترکیه، سبب این تصمیم را مشغله کاری احمدی​نژاد خواند.(ایـــنـــجـــا)

پس از انتشار یافتن این خبر رسانه‌های ترک به گمانه زنی‌ دربارهٔ سبب این موضوع پرداختند و آن را با موضوع استقرار سامانه موشکی پاتریوت در مرزهای ترکیه و سوریه مرتبط دانستند. شاید هم سببش سخنان چند روز اخیر مقامات نظامی کشورمان دربارهٔ این اقدام دولت ترکیه بود. به عنوان مثال سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه دربارهٔ استقرار موشک‌های پاتریوت در منطقه گفت که هر نوع ورود سیستم تازه از نیروهای فرامنطقه‌ای در این منطقه را برای امنیت منطقه مضر می‌دانیم و معتقدیم به توسعه دامنه تنش‌ها و ایجاد رقابت‌های تسلیحاتی تازه کمک می‌کند و ظرفیت تنش را افزایش می‌دهد.(ایـــنـــجـــا) همچنین پیش از آن هم سرلشکر فیروز آبادی رئیس ستادکل نیروهای مسلح نیز گفته بود عاقلان و نخبگان اروپا و آمریکا و ترکیه باید زودتر از اینکه آتشی برافروخته شود، پاتریوت‌ها را از این منطقه جمع کنند و ببرند.(ایــنـــجـــا) اظهارات چند روز اخیر مقامات ایرانی با واکنش داووداغلو وزیر امور خارجه ترکیه هم روبرو شد که گفت: ایران به جای ابراز نگرانی در خصوص استقرار موشک های پاتریوت بهتر است پیامی صریح به دولت سوریه دهد تا به خشونت ها پایان دهد.( ایــــنــــجــــا) اما همین واکنش‌ها دستمایه گمانه زنی رسانه‌های ترک دربارهٔ لغو سفر احمدی‌نژاد و سبب شد که امروز رجب طیب اردوغان عنوان کند که مساله لغو سفر احمدی نژاد ارتباطی به موضوع استقرار موشک‌های پاتریوت ندارد.

نخست‌وزیر ترکیه گفت: تاکنون شواهدی مبنی بر لغو سفر احمدی‌نژاد به قونیه به سبب استقرار موشک‌های پاتریوت ملاحظه نشده است. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه حریت چاپ ترکیه، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر پرتغال در آنکارا دربارهٔ لغو سفر رییس‌جمهور ایران برای حضور در مراسم بزرگداشت مولانا تصریح کرد: ما رییس‌جمهور ایران را برای حضور در این مراسم دعوت کرده و وظیفه خود را انجام دادیم. دربارهٔ لغو این سفر اظهارات گوناگونی بیان شده است، اما تاکنون شواهدی مبنی بر لغو این سفر به سبب استقرار موشک‌های پاتریوت دیده نشده است.

اردوغان دربارهٔ مواضع ایران در قبال استقرار موشک‌های پاتریوت در مرز سوریه خطرنشان کرد: ما برای دفاع از کشورمان در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی هر اقدامی که بتوانیم انجام می‌دهیم. در همین راستا گامی برداشته‌ایم. ناتو نه تنها جلساتی با اعضا برگزار کرد؛ بلکه کشورهایی مانند هلند این مساله را در پارلمان خود مورد بحث و بررسی قرار دادند و در نهایت به درخواست ترکیه به عنوان عضوی از ناتو پاسخ مثبت داده شد.

۲۹۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.