چرا ایرانی ها زبان انگلیسی بلد نیستند؟

ممتازنیوز در گفتگوی اختصاصی با پروفسور ایرانی با نام مستعار پروفسور ای به بررسی دلایل ضعف ایرانی ها در زبان انگلیسی می پردازد :

چرا ایرانی ها زبان انگلیسی بلد نیستند؟

دلایل اینکه ما ایرانی ها بعد از گذراندن آموزش زبان انگلیسی در مقاطع راهنمایی و دبیرستان، نمی توانیم زبان انگلیسی فرا بگیریم؛ و می بینیم که بعد از اتمام دوره تحصیل، در مقابل یک فرد خارجی متکلم به زبان انگلیسی نمی توانیم  جملات او را خوب بفهمیم و خود نیز نمی توانیم جمله ایی درست بگوئیم که او به راحتی بفهمد، موارد زیر می باشد:

۱- در دوره راهنمایی و دبیرستان بدلیل اینکه معلمین و دبیران زبان انگلیسی Native نیستند و حتی اکثر دبیران زبان ایرانی نیز، جزء اساتید کاردرست حوزه زبان نمی باشند، ما با طرز تلفظ صحیح زبان، آشنا نخواهیم شد.  به خیال خام خود داریم زبان انگلیسی یاد می گیریم. در صورتی که آنقدر طرز تلفظ لغات انگلیسی توسط دبیر زبان با طرز تلفظ فرد Native متفاوت می باشد که گویا ما در دوره تحصیل راهنمایی و دبیرستان ، یک زبان دیگر آموخته ایم و اصلا تا کنون زبان انگلیسی نیاموخته ایم.

از اینروست آنگاه که مشغول شنیدن زبان یک فرد انگلیسی هستیم حتی یک کلمه از گویشش را به راحتی نمی فهمیم، گویا آن فرد دارد به زبان دیگری حرف می زند نه به زبان انگلیسی. ما تنها کلمات انگلیسی را با طرز تلفظ خودمان می فهمیم و در حقیقت با این طرز تلفظی که آموخته اییم، ما به زبان انگلیسی تکلم نمی کنیم بلکه به زبان مریخی حرف می زنیم که حتی انگلیسی زبان ها نیز با شنیدن گویش ما شگفت زده خواهند شد.

این مشکل، یک واقعیت اجتماعی غیر قابل انکار است، تاکنون کدام محصل را دیده اید که تنها با تکیه به کلاس های زبان در مدارس، قادر به سخن گفتن انگلیسی همچون یک فرد Native گردیده باشد.

برای حل این معضل دو راه حل به نظر می رسد. و قبل از بیان دو راه حل، ابتدا باید مسیر یادگیری زبان را برای محصلان خود مشخص کنیم، آیا آنها باید ابتدا گرامر و بعد لغت و بعد نوشتن انگلیسی را بیاموزند و اصلا به گفتار و شنیدار زبان توجهی نداشته باشند و یا اگر توجهی هم دارند بسیار اندک باشد با گویشی من درآوردی!!!

به نظر اینجانب برای تعین صحیح مسیر یادگیری زبان انگلیسی، می بایست به آینده کاری و اجتماعی فرزندان در جامعه نگاه کنیم. برای پاسخ صحیح به پرسش مطرح شده، ابتدا یک سوال ساده می پرسم. زمانی که دو هم زبان، با یکدیگر مواجه می شوند راحترین وسیله ارتباطی آن دو با هم چیست؟ آیا ابتدا نوشتن بر روی کاغذ هست و سپس خواندن آن، و باز نوشتن و خواندن کاغذهای هم، یا راحترین و ابتدایی ترین روش ارتباطی در مواجه ی آن دو، تکلم و شنیدن است؟ معلوم است که پاسخ، تکلم و شنیدن است.

فرد ایرانی که بزرگ شده است برای ارتباط سریعتر و راحتتر با جامعه ی جهانی، بیشتر نیاز به خوب صحبت کردن و خوب شنیدن و فهمیدن دارد. این مسیر باید اصل موضوع برای تمام محصلان ایرانی قرار گیرد، سپس آنهایی که بطور تخصصی وارد حیطه علم و دانش می شوند بایستی سطح یادگیری زبان خود را به سطوح بالاتر خواندن خوب متون و نوشتن خوب و یادگیری گرامر ارتقاء دهند.

برای آموزش صحیح این شیوه زبان در مدارس دو استراتژی می توان اتخاذ نمود:

۱- استراتژی بسیار مناسب ولی پرخرج برای دولت ایران، اینست که افراد Native زبان انگلیسی که دبیری آموزش زبان انگلیسی دارند و با زبان فارسی تا قدری آشنا هستند را به مدارس ایرانی جهت آموزش زبان بیاورند.

۲- راه حل دوم اینست که دبیران ایرانی زبان انگلیسی، دارای یک متد تدریس جدید، بر پایه شنیدن و گویش برای محصلین گردند. در این روش، آموزش و پرورش ایران موظف است که فیلم های آموزشی زبان را برای تمامی کتاب های زبان در مقاطع راهنمایی و  دبیرستان آماده کند. هنرپیشگان این فیلم ها دبیران زبان Native باید باشند نه ایرانی های انگلیسی دان، کلیه سوالها و پرسش ها باید از طریق شنیدار صورت پذیرد و پاسخ های به این سوال ها می تواند از طریق گفتن و نوشتن باشد.

در این شیوه آموزش تا انتهای دبیرستان، تاکید کمی بر خواندن و نوشتن گردد. ولی خواندن و نوشتن اساسی به دوره های دانشگاهی منتقل خواهد شد.

وظیفه من بعنوان یک فرد ایرانی کوچک که قادر به گویش به سه زبان زنده دنیا ست، ایجاب می کند که یک راهنمایی کوچک ولی بسیار موثر برای ارتقاء دو مهارت listening  و Speaking هموطنان خود داشته باشم، از هم اکنون شروع کنید به تمرین طرز تلفظ صحیح تمام لغاتی که تا کنون آموخته اید، اینکار را می توانید از طریق نرم افزارهای زبان و یا فیلم های آموزشی Native انجام دهید. طرز صحیح تلفظ لغات را در جمله هایی که آن لغات را استفاده کرده اند گوش دهید، تکرار کنید و بیاموزید.

اختصاصی مجله اینترنتی ممتازنیوز

طبقه بندی: اختصاصی, سبک زندگی   |   تعداد بازدید: ۲۵۹ نفر   |   تاریخ انتشار: شنبه ۱۵ مهر
آخرین اخبار و جدیدترین مطالب در مورد , jazab, آموزش زبان انگلیسی, جایگاه زبان انگلیسی در ایران, زبان انگلیسی


مجله اینترنتی عکس ، دانلود اهنگ ، اس ام اس ، اخبار روز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.