چرا باید فاکتور ” ارهاش” خون‌مان را بشناسیم؟

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز:‌ شاید شما بارها این اصطلاح را شنیده باشید که “خون ارهاش مثبت یا منفی” این عبارت به چه معناست؟ پاسخ به این پرسش را از کارشناس دفتر برنامه‌ریزی، جذب و نگه‌داری اهداکنندگان سازمان انتقال خون ایران جویا شدیم.

دکتر نگین بابادی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، در تعریف “ارهاش” گفت: گلبول‌های قرمز علاوه بر آنتی‌ژن B وA می‌توانند همزمان پروتئین دیگری را روی سطح خود داشته باشند که به آن آنتی‌ژن D یا فاکتور ارهاش RH می‌گویند.

وی ادامه داد: نام RH ( ارهاش) از دو حرف ابتدای نام نوعی میمون بنام رزوس (Rhesus) گرفته شده است. زیرا این پروتئین خاص اولین بار در خون این حیوان کشف شد.

کارشناس دفتر برنامه‌ریزی، جذب و نگه‌داری اهداکنندگان سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه چنانچه بر روی گلبول‌های قرمز فردی فاکتور ارهاش وجود داشته باشد، گروه خونی او “ارهاش مثبت” می‌شود و اگر فاکتور ارهاش بر روی گلبول قرمز موجود نباشد گروه خونی فرد “ارهاش منفی ” می‌شود، گفت: چنانچه در هنگام تزریق خون گروه خونی و فاکتورRH (ارهاش) اهداکننده و گیرنده خون مشابه نباشند، خون تزریق شده به عنوان یک عنصر خارجی در بدن محسوب می‌شود و بدن گیرنده خون نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد.

بابادی‌پور ادامه داد: به عنوان مثال اگربه فردی که دارای خون ارهاش منفی است، یعنی آنتی‌ژن ارهاش بر روی گلبول قرمز خونش وجود ندارد، خون ارهاش مثبت تزریق کنیم (که آنتی‌ژن ارهاش را بر روی گلبول قرمز خود دارد)، چون یک آنتی‌ژن تازه وارد خون فرد گیرنده شده است، بدن او نسبت به آن عکس‌العمل نشان می‌دهد و علیه خون وارد شده آنتی بادی می‌سازد، بنابراین سلول‌های خونی فرد گیرنده خون از بین می‌روند و مشکلات جدی برای او به وجود می‌آید.

کارشناس دفتر برنامه‌ریزی، جذب و نگه‌داری اهداکنندگان سازمان انتقال خون ایران تاکید کرد: لازم است همه اشخاص علاوه بر گروه خونی، ارهاش خون خود را بدانند، زیرا هر انسانی ممکن است روزی نیاز به دریافت خون داشته باشد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.