چرا برای همه صنوف دستمزد یکسان تعیین می‌کنیم؟

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم برای همه صنوف یکسان تعیین مزد کنیم، گفت: اگر می‌خواهیم کارگران زندگی کنند و از حداقل‌ها برخوردار باشند دستمزد آنها باید با رفاه نسبی و رفع دغدغه‌های زندگی همراه باشد.

ابوالفضل اشرف منصوری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره منطقه‌ای کردن دستمزد کارگران گفت: کسانی که به دنبال مزد منطقه‌ای هستند این نکته را درنظر بگیرند که اگر برای هر منطقه مزد جداگانه هم تعیین شود، هزینه و قیمت مایحتاج اولیه با منطقه‌ای شدن دستمزد ارزان‌ نمی ‌شود.

وی با اشاره به تعیین مزد منطقه‌ای در برخی کشورهای دنیا گفت: آنها حداقل‌ها را پذیرفته و رعایت کرده‌اند و پس از آن به مزد منطقه‌ای روی آورده‌اند. ما معتقدیم شأن و کرامت نیروی انسانی، کارگر و کارفرما نمی‌شناسد و هر تصمیمی که در مورد کارگران گرفته می‌شود باید جایگاه و حرمت و کرامت آنها حفظ شود و بعد از آن در مورد اینکه چه چیزی به صلاح است یا نیست تصمیم بگیریم.

این مقام ارشد کارگری ادامه داد:متاسفانه می‌خواهیم همه چیز را در قالب شورای عالی کار دنبال کنیم در صورتی که می‌توانیم مزد منطقه‌ای را وارد تصمیم‌گیری‌های صنفی کنیم و به انجمن‌های صنفی بها بدهیم و از نظرات و تجربیاتشان در این زمینه استفاده کنیم.

برای همه صنوف یکسان دستمزد تعیین نکنیم!

اشرف منصوی توضیح داد: درحال حاضر صنف جوشکار داریم که شرایط کارشان سخت و زیان آور است. صنف نانوا و آشپز هم داریم که هر کدام شرایط کارشان مشخص است ولی برای همه این صنوف دستمزد یک میلیون و ۵۳۰ هزار تومانی تعیین می‌کنیم و آن کسی که کارش سخت و دشوار است و کسی که کارش آسان است یکسان حقوق می‌گیرند در صورتی که هر کدام از صنوف می‌توانند جداگانه قیمت‌گذاری کنند و آن را به شورای عالی کار ببرند و مصوب کنند.

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران تصریح کرد: معتقدم برای مباحثی مثل حقوق و دستمزد، شکایات کارگری و کارفرمایی و سخت و زیان آور بودن کار، سازمانهای کوچک مردم نهاد می‌توانند ورود کنند و آن را به شورای عالی کار ببرند و به شکل سه جانبه بررسی کنند.

وی با اشاره به رقم هزینه سبد معیشت کارگران در سال گذشته گفت: اگر می‌خواهیم کارگران زندگی کنند و از حداقل‌ها برخوردار باشند دستمزد آنها باید با درنظر گرفتن رفاه نسبی و رفع دغدغه‌های زندگی باشد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، اعضای کمیته دستمزد شورای عالی کار بهمن ماه سال گذشته، هزینه سبد معیشت کارگران را سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان تعیین کرد. علیرغم اعلام این رقم، حداقل حقوق و دستمزد کارگران برای امسال یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان تصویب شد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.