چرا برخی از چربی‌ها برای سلامتی مضر است؟


مصرف بیش از اندازه‌ی برخی از چربی‌ها احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. این روزها محققان سعی کرده‌اند که علت را به طور دقیق کشف کنند و تصور می‌کنند توانسته‌اند علت را ریشه یابی نمایند.


چربی ترانس

مصرف بی رویه‌ی برخی از چربی‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی یا دیابت را بالا می‌برد. این خطر به خصوص به اسیدهای چرب اشباع شده مربوط می‌شود که در مواد غذایی چرب مانند گوشت قرمز یا محصولات لبنی وجود دارد.

در مقابل مصرف زیاد اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی پُلی مانند روغن‌های گیاهی یا ماهی‌ها سلامت دستگاه قلب و عروق را بالا می‌برد.

یک گروه از محققان آمریکایی بر این عقیده‌اند که توانسته‌اند تفاوت بین این دو گروه از چربی‌ها را روشن کنند: به عقیده‌ی آن‌ها اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی پُلی حاوی خواص ضد میکروبی می‌باشند و روی غشای سلولی باکتری‌ها تأثیر شیمیایی گذاشته و آن‌ها را شکننده می‌کنند. برای همین میکروب‌ها راحت‌تر از بین می‌روند.

این در حالی است که اسیدهای چرب اشباع شده کاملاً بر عکس عمل می‌کند. این اسیدهای چرب اشباع شده باعث رشد باکتری‌های مضر در دستگاه گوارش می‌شوند. در این صورت بدن سیستم ایمنی را در حال آماده باش قرار می‌دهد. به این ترتیب بدن به طور جزئی اما مداوم دچار التهاب می‌شود. این وضعیت نیز در طولانی مدت خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی پُلی حاوی خواص ضد میکروبی می‌باشند و روی غشای سلولی باکتری‌ها تأثیر شیمیایی گذاشته و آن‌ها را شکننده می‌کنند

دکتر جو الکوک در این باره این‌گونه توضیح می‌دهد: «اگر باکتری‌ها در معرض اسیدهای چرب اشباع نشده قرار بگیرند ذوب شده و از بین می‌روند. ترکیب اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی پُلی مانند امگا ۳ ها با سیستم ایمنی طبیعی بدن برای باکتری‌ها خطرناک است. در واقع این اسیدهای چرب دشمن باکتری‌ها محسوب می‌شوند. اما اسیدهای چرب اشباع شده چنین خاصیت ضد میکروبی را ندارند و برعکس باعث رشد بیشتر باکتری‌ها می‌شوند.»

خلاصه این که به عقیده‌ی محققان همین تفاوت در چگونگی مقابله با باکتری‌ها، مفید یا مضر بودن چربی‌ها را توجیه می‌کند.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع:lanutrition

مطالب مرتبط:

حذف چربی‌ها برای سلامتی مضر است

دنیای چربی‌ها: از گفته‌ها تا واقعیت

این‌ها، پُرکالری‌ترین‌های گروه هستند!

کدام چربی مناسب است؟

چربی فقط برای قلب مضر نیست!

خداحافظ روغن دوست داشتنی!

بهترین و بدترین روغن‌های خوراکی

چه روغنی بخوریم؟

نقش چربی‌ها و روغن‌ها در بدن

منابع چهارگانه‌ی چربی‌ها

رژیم کم چرب به معنای حذف چربی‌ها نیست

مقایسه روغن‌های مایع خوراکی

چگونه چربی را در رژیمتان کاهش دهید؟

چربی‌های خوب و بد را بشناسید

به مقدار کافی چربی بخورید

… درحال بارگذاری


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش تغذیه و آشپزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.