چرا بسکتبال در غرب آسیا اهمیت دارد

جام جم آنلاین: قهرمانی در غرب آسیا ارزش‌های خاص خود را دارد. معمولا در بسیاری از این قهرمانی‌ها، این سوال در ذهن علاقه‌مندان به وجود می‌آید که قهرمانی بسکتبال ایران با حضور اردن، عراق، یمن، سوریه و لبنان چه ارزشی دارد و آیا بسکتبال ایران را باید در رقابت با این تیم‌ها که نصف آنان ضعیف‌ترین تیم‌های آسیا هستند، مقایسه کرد؟

از روزی که بسکتبال ایران در تقسیم‌بندی بسکتبال آسیا در منطقه غرب قرار گرفت، این سوال به شکل‌های مختلف مطرح شده است.

مسوولان بسکتبال ایران بارها از قهرمانی‌های بسکتبال در غرب آسیا شادمانی کرده‌اند که آخرین نمونه‌های آن، بازی‌های جوانان در بیروت و قهرمانی مهرام در تهران بوده است.

بسکتبال غرب آسیا تا سال ۲۰۰۳ با پیشرفت کشورهای لبنان، اردن و سوریه در سطح تیم‌های ملی دگرگون شده بود. درست تا قبل از این سال بود که بسکتبال ایران افت محسوسی داشت و دوران گذار خود را سپری می‌کرد.

لبنانی‌ها به واسطه پیشرفت فزاینده خود در سال ۲۰۰۲ روانه بازی‌های جهانی شدند تا بسکتبال غرب آسیا را به رخ بکشند. همزمان با این موفقیت‌ها و حتی کمی پیشتر بازی‌های باشگاهی در سطح آسیا رونقی تازه گرفت و سهم تیم‌های غرب در آن پیدا بود.

تیم ساجس لبنان و تیم‌های الوحده سوریه و فستلینک اردن تیم‌هایی بودند که تا سال ۲۰۰۶ از غرب آسیا در بازی‌های نهایی جام باشگاه‌های آسیا عناوین قهرمانی را به دست آوردند.

در رده ملی اگرچه سوریه در رقابت با دو تیم دیگر کم آورد، اما در رده‌های پایه همیشه حرف برای گفتن داشته تا این بازی‌ها هم با حضور استعدادهای همیشگی ایران رونق داشته باشد.

بسکتبال غرب آسیا با ورود دوباره ایران به کورس قهرمانی، کیفیت بالاتری پیدا کرد. از سال ۲۰۰۶ به بعد بجز سوریه که توانش را در رده ملی از دست داده بود، ایران، لبنان و اردن رقابت نزدیکی در تمامی رده‌های سنی از جمله باشگاهی آغاز کرده بودند.

ایران بعد از دو بار که لبنان روانه رقابت‌های جهانی شد جواز حضور بازی‌های جهانی در سال ۲۰۱۰ را به دست آورد و لبنان با وایلد کارت در همین رقابت‌ها سومین حضورش را جشن گرفت حتی اردنی‌ها هم در بازی‌های ۲۰۱۰ شرکت کردند تا اهمیت بسکتبال کشورهای غرب آسیا با داشتن سه تیم در عرصه پیکارهای جهانی بیشتر آشکار شود.

با وجود این بازی‌های غرب آسیا دارای اهمیت بسیار زیادی برای کشورهای عضو فدراسیون غرب آسیاست. لیگ باشگاه‌های غرب آسیا که آخرین دوره‌اش هفته قبل با قهرمانی مهرام تمام شد، همه حساسیت و جذابیت‌های رقابت در این منطقه را به نمایش گذاشته بود بنابراین وقتی سه تیم از غرب آسیا در تمامی سطوح رقابت‌های نهایی قاره کهن در بالاترین سطح قرار می‌گیرند نباید بازی‌های غرب را کوچک شمرد و قهرمانی‌های تیم‌های ایرانی را بی‌ارزش تلقی کرد.

محمد رضاپور – جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.