چرا بیدار شدن از خواب سخت ترین کار جهان است؟

۱۸اردیبهشت،

همه ما برای بیدار شدن در هنگام صبح احتیاج به کمک داریم. برای بعضی‌ها صدای بلند زنگ ساعت می‌تواند مفید باشد و بعضی دیگر هم تا یک فنجان بزرگ چای یا فهوه غلیظ ننوشند نمی‌توانند خود را از بستر گرم و نرم رختخواب رها کنند.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ حدود ۶۲ درصد از مردم بین ۱۵ دقیقه تا یک ساعت زمان احتیاج دارند تا به طور کامل هوشیاری خود را به دست بیاورند و آماده انجام کارهای روزانه خود شوند.

بدن انسان به شدت به یکنواختی و برنامه‌ریزی علاقه دارد. سبب بسیاری از خستگی‌ها در هنگام صبح این است که ما برای خواب خود برنامه مشخصی نداریم. یعنی در ساعت مشخصی به رختخواب نمی‌رویم و در زمان مشخصی هم از خواب بیدار نمی‌شویم. این در حالی است که بدن دارای یک ساعت طبیعی بسیار دقیق است که از چند ساعت قبل از بیدار شدن به تدریج بدن را برای این کار آماده می‌کند.

دوباره نخوابید:

اکثریت آدم‌ها بعد از شنیدن صدای زنگ ساعت دکمه روی آن را فشار می‌دهند تا بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه دیگر بخوابند اما به اعتقاد کارشناسان این بدترین کاری است که یک نفر ممکن است در هنگام صبح انجام دهد. سبب این موضوع را باید در نیاز بدن به ساعات قبل از بیداری جست‌وجو کرد که در آن ما برای بیدار شدن از خواب آماده می‌شویم. در حین ساعات آماده‌سازی خواب انسان سبک‌تر می‌شود تا بتواند راحت‌تر از خواب بلند شود.

اما اگر شما بعد از بیدار شدن، باز هم بعد از شنیدن صدای زنگ ساعت، آن را خاموش کرده و بخوابید، ممکن است خواب شما عمیق شده و باز هم به مراحل قبل از آماده‌سازی بازگردید. شما قرار نیست در حین خواب عمیق از خواب بیدار شوید، بلکه خواب شما باید به تدریج سبک شده و سپس در مرحله آخر آماده‌سازی چشمان خود را باز کنید.

نور را به خانه دعوت کنید:

بیدار شدن و خوابیدن‌های مکرر در هنگام صبح تنظیم بدن را به هم می‌ریزد و حتی ممکن است سبب شود شما در کل روز احساس کسلی، سرگیجه، ناهوشیاری و خواب‌آلودگی داشته باشید. به همین سبب کارشناسان معتقدند، بهتر است ساعت خود را درست در زمانی تنظیم کنید که تصمیم دارید از خواب بلند شوید و به این ترتیب دیگر نتوانید به خودتان وقت اضافه برای خوابیدن بدهید.

همچنین بهتر است به محض بیدار شدن از خواب، پرده‌های خانه را کنار بزنید تا نور آفتاب به داخل اتاق‌تان وارد شود. نور آفتاب به طور طبیعی ساعت داخلی را به کار می‌اندازد و به بدن اعلام می‌کند که هنگام صبح فرا رسیده است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.