چرا حس چشایی تغییر می‌کند؟

۲۹خردادماه،
ممتاز نیوز: یک متخصص بیماری‌های دهان و دندان گفت: گاهی حس چشایی تغییر می‌کند یا طعم بدی در دهان ایجاد می‌شود، نوعی از این تغییر حس چشایی، احساس طعم فلزی است. این مشکل دلایل مختلفی دارد که باید با بررسی کامل، سبب مربوط مشخص شود.

دکتر مریم رباتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شایع‌ترین سبب این مشکل، استفاده از داروها است. داروهایی مانند آ‌نتی‌بیوتیک‌ها و داروهایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شوند از این داروها می باشند.

وی افزود: سبب دیگر این عارضه وضعیت بهداشت دهان یا لثه است. بهداشت ضعیف دهان و تشکیل جرم و پلاک میکروبی می‌تواند حس چشایی را تغییر دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: سبب دیگر این عارضه کمبود ویتامین B12، زینک و مشکلات گوارشی، مسمومیت با بعضی فلزات سنگین یا نوشیدن کم مایعات است.

وی با تاکید بر این که در صورت تغییر حس چشایی بهتر است به پزشک مراجعه شود، ادامه داد: برای درمان این عارضه باید عامل مشخص شده و رفع شود. اگر به سبب مصرف دارو است، دارو را تغییر دهید و اگر مشکلات دندانی است با رعایت بهداشت می‌توان آن را از بین برد. گاهی نیز سبب مشخصی برای این عارضه یافت نمی‌شود و عمدتا پس از چند ماه رفع می‌شود.

رباتی تصریح کرد: هر چند این عارضه در خانم‌های یائسه و اشخاص مسن بیشتر دیده می‌شود ولی در همه سنین شیوع دارد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.