چرا دانش‌آموزان به دستشویی مدرسه نمی‌روند؟

گردآوری شده توسط گروه بهداشت و سلامت ممتاز نیوز


حرف ما دربارهٔ دانش آموزانی است که از رفتن به دستشویی مدرسه طفره می روند و این سبب می گردد ساعت ها، ادرار را در مثانه شان نگه دارند. در حالیکه نگهداری ادرار در مثانه ممکن است سبب آسیب های جدی به کلیه ها و مثانه و بیماری های عفونی در ناحیه مجاری ادرار و تناسلی می گردد.


دانش آموزان دختر مرسه

بچه ها که هیچ، آدم بزرگ ها هم گاهی وحشت می کنند به دستشویی های مدارس نزدیک شوند، بس که بعضی شان کثیف، متعفن و ترسناک است. به همین سبب بسیار از دانش آموزان، ترجیح می‌دهند ادرارشان را در ساعات مدرسه نگه دارند تا در خانه به دستشویی بروند. البته گروهی دیگر از کودکان هم از ترس وسواس گونه ای برای استفاده از دستشویی مدارس رنج می برند، اما به هر حال نگه داشتن ادرار، عوارض خطرناکی دارد که در دختربچه ها تشدید می‌شود.

موضوع گزارش ما ساده است اما ساده بودنش، سبب نمی شود مهم نباشد. حرف مان دربارهٔ دانش آموزانی است که از رفتن به دستشویی مدرسه طفره می روند و این سبب می گردد ساعت ها، ادرار را در مثانه شان نگه دارند. در حالیکه نگهداری ادرار در مثانه سبب آسیب های جدی به کلیه ها و مثانه و بیماری های عفونی در ناحیه مجاری ادرار و تناسلی می گردد.

دکتر آریا جنابی، فوق تخصص کلیه و مجاری ادرار توضیح می دهد که چه کودکان و چه بزرگسالان باید بلافاصله پس از احساس ادرار به دستشویی بروند تا مایع داخل مثانه تخلیه شود و نگهداری ادرار در مثانه سبب می گردد، حساسیت این عضو کم شود و فرد به مرور زمان، پر شدن مثانه اش را احساس نکند.

وقتی حساسیت مثانه کم می گردد و ادرار ساعت ها در آن می ماند، احتمال عفونت های ادراری در کودکان بالاتر می رود.

در حالت عادی، جریان ادرار سبب می گردد میکروب های خروجی از دستگاه گوارش با مدفوع که هنوز روی سطح بدن باقی مانده اند، به طور کامل دفع شوند، اما وقتی ادرار در بدن باقی بماند، میکروب ها زمان بیشتری برای حمله به مثانه و ایجاد عفونت دارند.

نگه داشتن ادرار، کم کم به بافت کلیه های کودکان آسیب می زند و در بزرگسالی سبب اختلالاتی همچون دفع پروتئین از بدن می گردد و حتی اختلال در عملکرد کلیه ها ممکن است بیماری های قلبی را هم به دنبال داشته باشد

بروز این نوع عفونت های ادراری در دختران بیشتر از پسران است که دکتر جنابی سبب آن را آناتومی خاص مجرای ادرار دختران می داند.

اما تنها اشکال نگه داشتن ادرار این نیست. جنابی توضیح می دهد که نگه داشتن ادرار، کم کم به بافت کلیه های کودکان آسیب می زند و در بزرگسالی سبب اختلالاتی همچون دفع پروتئین از بدن می گردد و حتی اختلال در عملکرد کلیه ها ممکن است بیماری های قلبی را هم به دنبال داشته باشد.

ترس را از دستشویی مدرسه خارج کنید

همیشه کثیفی دستشویی مدرسه سبب حبس ادرار بچه ها نمی شود، گاهی دستشویی ها آنقدرها هم کثیف نیستند، اما بچه ها نوعی ترس وسواس گونه از دستشویی رفتن دارند.

مهرنوش بزازان، روانشناس می گوید که والدین در صورت تشخیص چنین رفتارهایی در کودک نباید به تحقیر یا تنبیه متوسل شوند، بلکه باید برخوردی توام با همدردی داشته باشند و نشان دهند که ترس او را درک می کنند، اما درک کردن ترسش به معنای تاییدش نیست و باید دربارهٔ سبب ترس با او گفتگو کنند.

به اعتقاد بزازان بسیاری از کودکان هنوز آداب دستشویی رفتن را نمی دانند، چون والدین به آنها در این زمینه آموزش نداده اند و به این ترتیب یا از دستشویی رفتن در محیطی غریبه می ترسند، یا اگر در خارج از خانه به دستشویی می روند، بهداشت را رعایت نمی کنند.

این روانشناس پیشنهاد می کند والدین از مسئولان مدارس بخواهند به نظافت دستشویی ها بیشتر اهمیت بدهند و حتی در فراهم کردن نیازهای اولیه مدارس در دستشویی ها مثل خرید صابون و خوشبو کننده، کمک کنند.

علاوه بر این مسئولان مدرسه می توانند محیط دستشویی را با گل های مصنوعی و پوسترهای رنگی بویژه دربارهٔ شیوه های دستشویی رفتن تزئین کنند تا بچه ها در این محیط احساس وحشت نداشته باشند.

والدین همچنین باید در تمیز کردن محیط هایی همچون دستشویی و حمام در خانه از کودکان کمک بخواهند، برای مثال زمانی که دستشویی را می شویند از فرزندان بخواهند صابون تازه یا دستمال کاغذی برای دستشویی بیاورند تا ترس وسواسی آنها نسبت به محیط دستشویی به مرور زمان کم شود.

دستگاه ادراری کودک

ترس آنها ریشه در خردسالی دارد

ترس وسواس گونه از دستشویی رفتن در محیطی غریبه چه وقت در کودکان آغاز می گردد ؟ از روزی که پا به مدرسه می گذارند؟

پاسخ دکتر سارا هاشم پور روانپزشک به این پرسش منفی است. او می گوید: ترس از دستشویی رفتن، در سن دبستان ایجاد نمی شود، بلکه ریشه در سنین بسیار پایین دارد. بچه ها تقریبا در سن دو سالگی باید شیوه مناسب دستشویی رفتن را از والدین بیاموزند.

این روانپزشک با استناد به شمار بسیاری از پژوهش های علمی در این زمینه در باره نکته ای عجیب اخطار می دهد : آیا می دانستید کوتاهی والدین در آموزش صحیح دستشویی رفتن به کودکان ممکن است زمینه ساز شمار بسیاری از اختلالات روانی در بزرگسالی شود؟ 

به گفته او، یکی از مشکلاتی که در کودکان به واسطه آموزش غلط برای دستشویی رفتن بروز می کند، وسواس است که در کودکی هم با علائمی همچون نگه داشتن ادرار یا بردن عروسک و اسباب بازی با خودشان در دستشویی همراه است. این وسواس در بزرگسالی نیز در قالب فکرها یا رفتارهای تکرارشونده با شدت بیشتری ادامه پیدا می کند.

هاشم پور به والدینی که فرزندان دختر و پسر با فاصله سنی کم دارند، پیشنهاد می کند؛ دختربچه ها زودتر از پسرها یاد می گیرند ادرار و مدفوع شان را کنترل کنند و بنابراین اگر پسر و دختری خردسال در خانه دارید، نباید پسرها را به سبب دیر یادگرفتن در کنترل ادرار سرزنش یا تنبیه کنید.

او توضیح می دهد که گرچه بهترین سن برای آموزش دستشویی رفتن به کودکان ۲۴ ماهگی است، اما تشخیص آمادگی ذهنی آنها برای یادگیری در این زمینه نشانه های دیگری هم دارد، برای مثال وقتی کودکان از پوشک گرفته می شوند، اطلاع می دهند که خودشان را خیس کرده اند، دربارهٔ دستشویی رفتن دیگران کنجکاوی می کنند و می توانند از یک دستور ساده اطاعت کنند، یعنی برای یادگیری دربارهٔ شیوه صحیح دستشویی رفتن آماده شده اند.

این روانپزشک می گوید کودکی که از دستشویی رفتن در هفت یا هشت سالگی می ترسد، به احتمال بسیار اعتماد نسبت به محیط را در سنین کمتر به دست نیاورده و روش های رفتاری پدر و مادر در آموزش دستشویی رفتن به او، اضطراب زا بوده است.

یکی از راه ها برای کاهش اضطراب خردسالان در دوره آموزش دستشویی رفتن، استفاده از بازی یا جایزه دادن به فرزند در صورت یادگیری صحیح اوست، اما اگر کودکانی که دوره ابتدایی را می گذرانند و همچنان از دستشویی رفتن در محیط مدرسه می ترسند، والدین می توانند تا حدی که به حریم خصوصی آنها تجاوز نشود، چند جلسه با آنها در دستشویی مدرسه همراه شوند، برای مثال در محل شستن دست ها، کنار کودک بایستند یا از او بخواهند در دستشویی را باز کند و نشانش دهند که چیز ترسناکی در دستشویی مدرسه وجود ندارد تا به این ترتیب احساس امنیت کودکان را نسبت به محیط افزایش دهند.

بخش سلامت تبیان


منبع: جام جم آنلاین

مطالب مرتبط:

عفونت ادراری کودک چه علائمی دارد؟

چرا عفونت ادراری می گیریم؟

عفونت ادراری در چه کسانی شایع‌تر است؟

۱۰ راه خوب کار کردن مثانه

نارسایی کلیه خبر نمی‌کند

برگشت ادرار به کلیه‌ها آسیب می‌زند

عفونت مثانه در زنان بیشتر است

عفونت کلیه مشکلات ادراری به همراه دارد

سوزش ادرار نشانه است، نه بیماری

چرا تکرر ادرار می گیریم؟

۳ سبب اصلی نارسایی حاد کلیه

عفونت ادراری؛ علل و درمان آن


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش سلامت
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.