چرا دلار همچنان رو به بالا می تازد؟

چرا دلار همچنان رو به بالا می تازد؟ | چاپ |
دوشنبه ۲۷ شهریور ساعت ۱۸:۰۳

بینا- بازار سکه آتی امروز با رشد دلار افزایش‌های حدود ۱۵ تومانی را برای هر قرارداد تجربه کرد و کارشناسان دلیل آن را عدم عکس‌العمل جدی دولت برای کاهش نرخ دلار و کم رنگ شدن امید‌ها در این خصوص ارزیابی می‌کنند.
براساس گزارش فارس، بازار آتی سکه پس از پشت سر گذاشتن نوسانات شدید در هفته گذشته، این روز‌ها با توجه به کاهش نوسان دلار شرایط با ثبات‌تری دارد. هر چند روند بازار همچنان صعودی است ولی نوسان آن کم شده است.
بر اساس این گزارش، رشد قیمت سکه آتی در هفته جاری با افت دلار کاهش یافته بود، ولی امروز با افزایش مجدد دلار، قیمت‌سکه نیز بیش از ۱٫۵ درصد رشد کرد، البته وقتی اعلام شد بورس ارز از دستور کار خارج شده است این تصمیم بر روی بازار و تصمیم فعالان این بازار اثر گذار بود که نظرات کارشناسان در این زمینه متفاوت است.
احمد بیات معامله‌گر بازار آتی سکه در خصوص دلیل افزایش نرخ دلار نسبت به روز گذشته بیان کرد: وقتی مسئولان دولتی از جمله وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برنامه مشخص و قانع‌کننده‌ای برای کاهش نرخ ارز اعلام نکردند، امید مردم برای کاهش نرخ دلار کم رنگ شد.
وی افزود: پیش از این هر بار بازار ارز یا سکه دچار افزایش قیمت‌های شدید می‌شد حداقل از نظر روانی مسئولان سعی می‌کردند بازار را کنترل کنند، ولی این بار عکس‌العمل خاصی نشان ندادند بنابراین تقاضا برای خرید دلار افزایش یافت و در نتیجه سکه نیز با رشد قیمت روبه‌رو شد به حدی که سکه آذر ماه در یک مقطع زمانی امروز به یک میلیون و ۲۶ هزار تومان هم رسید.
این معامله‌گر بازار آتی در خصوص اثر از دستور خارج شدن بورس ارز خاطر نشان کرد: تصور فعالان بازار سکه و دلار این بود که با راه اندازی بورس ارز ممکن است بانک مرکزی عرضه را در بورس افزایش دهد و در نتیجه قیمت آن کاهش یابد،بنابراین وقتی این خبر از صبح منتشر شد نه تنها به افت قیمت دلار کمک نکرد بلکه یکی دیگر از مسائلی بود که به نظر می‌رسید دولت برای کاهش دلار انجام می‌دهد ولی فعلا به نتیجه نرسیده است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا افت قیمت سکه و دلار نسبت به ظهر به دلیل خبر خارج شدن بورس ارزاز دستور کار نبود، گفت: این مسئله به رشد قیمت دلار کمک کرد و افزایشی که دلار نسبت به روز گذشته داشت در مقابل کاهش حداکثر ۱۰ تومانی که طی معاملات امروز داشت ناچیز است و باید گفت این افت، نوسان اندک بازار است که همیشه وجود دارد.
بر اساس این گزارش، با توجه به دلار ۲۵۰۷ و سکه نقد ۹۵۷ هزار تومانی، نرخ سکه مهر و آبان ماه ۹۷۷ و ۹۹۶ هزار تومان خرید و فروش می شود و سکه آذر ماه نیز یک میلیون و ۱۷ هزار تومان معامله می‌شود.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.