چرا دلار گران شد؟

گردآوری توسط گروه بیمه ممتاز نیوز

بینا: تشدید نوسان بازار ارز سبب ثبت رکورد ۳۳۰۰ تومان برای فروش دلار در بازار آزاد شده و کارشناسان و فعالان بازار سبب این گرانی را نگرانی‌های فعالان اقتصادی برای افزایش قیمت بنزین در اجرای فاز دوم هدفمندی می‌دانند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طی روزهای اخیر بازار ارز بار دیگر مدار صعودی به خود گرفت و افزایش ساعتی قیمت‌ها در این بازار بیانگر تشدید نوسانات ارزی است. و همین امر البته سبب شد تا سکاندار بانک مرکزی واکنش نشان دهد و اعلام کند که این نوسانات پایدار نیست و بزودی رفع می گردد.

اما درحالی که طی روزهای قبل ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نوسانات موجود در بازار ارز را ناپایدار خوانده بود نگاهی به تابلوی صرافی‌ها و تغییرات ساعتی آنها نشان می دهد که یک بار دیگر نوسان به خیابان فردوسی بازگشته و آرامش چندماهه این بازار را بهم زده است.

یکی از دلار فروش‌های خیابان فردوسی که به اذعان خود سال‌هاست شاهد افت و خیزهای دلار در بازار ارز است به خبرنگار تسنیم می گوید: از زمانی که دولت اعلام کرد قرار است فاز دوم هدفمندی را اجرا و قیمت بنزین را گران کند قیمت دلار در بازار بالا رفت.

وی با بیان اینکه صدور قبض برق دوره اخیر نیز سهم بسزایی در گرانی دلار آزاد داشته است، اضافه می کند: البته بعداً در خبرها آمد که این قبض‌ها ابطال شده ولی افزایش قیمت برق تاثیر خود را در بازار دلار گذاشت.

این صراف می گوید: افزایش قیمت بنزین و اب و برق بخاطر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها سبب گرانی دلار در بازار شده است.

به گزارش تسنیم، نرخ دلار آزاد در ساعت ۱۲٫۲۰ دقیقه امروز (سه شنبه دوم اردیبهشت ماه) برای فروش در تابلوی صرافی‌ها ۳۲۸۰ تومان درج شده و در بعضی صرافی‌ها نیز دلار با قیمت ۳۲۸۵ تومان فروخته می گردد. نرخ های امروز در ساعت مورد اشاره در قیاس با روز قبل از افزایش ۵۰ الی ۶۰ تومانی حکایت دارد.

گفتنی است در ساعت ۱۲٫۴۵ دقیقه قیمت دلار در بازار آزاد ۳۳۰۰ تومان شد؛ همچنین نرخ یورو ۴۵۴۰ تومان، پوند انگلیس ۵۴۹۰ تومان، درهم امارات متحده عربی ۹۰۰ تومان و یوان چین ۵۴۵ تومان قیمت گذاری شده و فروخته می گردد.

افزایش معنا دار قیمت ارز در بازار آزاد سبب شد تا نظر یکی از کارشناسان اقتصادی را نیز در این مورد جویا شویم؛ برهمین اساس در گفت‌وگویی کوتاه با فرید ضیاءالملکی این پاسخ را دریافت کردیم که تورم روانی حاکم در جامعه به خاطر اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها سبب نوسانات اخیر بازار ارز شده است.

وی با بیان اینکه نوسانات بازار ارز مقطعی است، گفت: بعد از اینکه دولت قیمت حامل های انرژی و بخصوص بنزین را اعلام کند از تب بازار هم کاسته خواهدشد و قیمت‌ها کاهش می یابد.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.