چرا زلزله ها در ایران با تلفات بالایی همراه هستند؟

به گزارش نوساز به نقل از خبرآنلاین؛ امروز چهارمین همایش ملی زلزله در قزوین برگزار شد. دلیل انتخاب قزوین هم مقارن بودن با پنجاهمین سالگرد زلزله بوئین زهرا بود.

در این همایش عباسعلی تسنیمی، رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله کشور گفت: بیشتر اوقات وقوع زلزله با تلفات جانی بالا همراه است که راهبردهای طراحی و بهسازی و نوسازی ساختمان‌های فرسوده می‌تواند در کاهش خسارات و تلفات این بلای طبیعی نقش مهمی را ایفا کند.

به عقیده او اگر رویکردهای نوین نظام مهندسی ساختمان‌ها در شهرها و روستاها به سمت و سوی ایمن سازی حرکت کند، هنگام وقوع حادثه‌ها در کشور قطعا خسارات کم‌تری را بوجود می آید: “نهادینه کردن فرهنگ خود ایمنی، افزایش باور و اصلاح نگرش‌ها و برنامه‌های آموزشی برای اقشار جامعه ضروری است.”

تسنیمی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر به طور متوسط در هر پنج سال یک بار زمین لرزه‌ بزرگی در ایران ثبت شده است، گفت: راهبردهای طراحی مهندسی ساختمان‌ها و استفاده و به‌کارگیری سازه‌های مناسب از دیگر موارد کاهش خسارات در برابر زلزله است. اگر این راهکارها به طور منظم در دستور کار کارشناسان و مهندسان ساختمانی قرار گیرد، می‌تواند از آسیب‌های احتمالی زمین لرزه و خسارات آن کم کند.”

اما بیشتر خسارت های زلزله در ۲ دهه گذشته در بافت های سنتی و روستایی بوده است. نمونه آخرش در آذرباییجان شرقی اتفاق افتاد. به عقیده رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ساخت و ساز مناسب همراه با آخرین روش‌های نوین مهندسی در بافت‌های سنتی و روستاها مشکل است: در این گونه مکان‌ها باید با اصول فرهنگ سازی مناسب نقش نکات ایمنی و پیشگیری در برابر زلزله را یادآوری کرد. به همین دلیل بازسازی بافت‌های فرسوده شهری و روستایی در حال حاضر از مهم‌ترین نکات کلیدی ایمن‌سازی ساختمان‌ها است. اگر ساختمان‌ها مقاوم‌سازی مناسب و سازه‌های مطلوب و استانداردی داشته باشند، قطعا می‌توانند در برابر زمین لرزه‌های با ریشتر بالا مقاومت کنند که همین امر قطعا در کاهش صدمات مالی و جانی نقش مهمی را ایفا می‌کند.”

زلزله آذربایجان شرقی ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت زد

امروز همچنین همایش تخصصی زمین لغزش در مجتمع کوثر بابلسر برگزار شد. به گزارش فارس، حسن قدمی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور دراین همایش گفت: بشر با دستیابی به علم و تکنولوژی نباید مشکلی برای ساخت خانه‌های مقاوم داشته باشد زیرا اگر نقشه و برنامه خود را در کاهش بلایا و اثرات طبیعی بداند می‌تواند آن را کاهش دهد.

قدمی افزایش دانش مسئولان را در این باره امری بسیار ضروری دانست و تصریح کرد: بالا بردن سطح دانش و آگاهی جامعه و به ویژه بالا بردن دانش مسئولان به عنوان خدمتگزار مردم امری ضروری است زیرا مسئولان باید بدانند که مردم جامعه نیاز به چه آموزش‌هایی دارند.

او عدم رعایت اصول فنی را مهم‌ترین عامل خسارت ناشی از زلزله اخیر در آذربایجان شرقی دانست و گفت: به دلیل عدم رعایت حداقل‌های اصول فنی نه تنها شاهد ویران شدن خانه‌های مسکونی بودیم بلکه بیمارستان‌ها، فرمانداری و اداره گاز این شهر نیز تخریب شد که تاکنون سبب خسارت ۸۰۰ میلیارد تومانی شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و فرهنگی‌سازی درباره بیمه حوادث را دو عامل مهم دانست و گفت: باید درباره مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و فرهنگ‌سازی به سمت بیمه حوادث اقدامات اساسی صورت گیرد زیرا مردم گمان می‌کنند اگر به سوی بیمه روی آورند هزینه زیادی دارد در صورتی که بیمه ساختمان مبلغ ناچیزی در سبد خانوار است و این امر جز با فرهنگ‌سازی درست محقق نمی‌شود.

او گفت: اگرچه زلزله اخیر آذربایجان جان بسیاری از هموطنان ما را گرفت اما دستاورد مهم آن بازسازی ۳۰ هزار خانه بوده است.


آخرین اخبار
منبع: لقمه
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.