چرا زیباکلام از اصلاح طلبان می خواهد دنده عقب بگیرند؟!

زیباکلام درباره پیشنهاد خود برای حمایت اصلاح طلبان از ناطق نوری در انتخابات گفت: اصلاح طلبان به من می گویند گل بگیرند در علوم سیاسی ای را که شما در دانشگاه تهران تدریس می کنید(!)
به گزارش ممتازنیوز وی در مصاحبه با فاطرنیوز از سردرگمی اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری آینده خبر داده و گفت: متاسفانه جبهه اصلاحات با اینکه ۹ ماه تا انتخابات مانده، هیچ سازماندهی و برنامه مشخصی ندارد. از عارف اسم برده می شود اما آن هم هنوز معلوم نیست… الان این جبهه باید بگوید انتظارات و خواسته و توقعاتش با توجه به انتخابات چیست اما هیچ کدام اینها مشخص نیست.
وی درباره اینکه آیا اختلاف آنها بین عبدالله نوری و خاتمی است، گفت: نه چون اختلاف بین آقای نوری و خاتمی و موسوی خوئینی ها و هاشمی رفسنجانی همیشه بوده و قرار هم نیست که اصلاح طلبان مثل تیم فوتبال منچستر همه یکرنگ باشند. واقع مطلب این است که هر قدر آقای خاتمی به لحاظ شخصیتی آدم شریف، محترم و صادقی هست ، اما به لحاظ مدیریت سیاسی به نظر من زیر صفر است. این هم بدشانسی جنبش دموکراسی خواه بوده که فردی در رأسش قرار گرفته که از لحاظ قابلیت تشکیلات و سازماندهی فوق العاده ضعیف است.
صادق زیباکلام با رد این مطلب که موسوی خوئینی ها اصلاح طلبان را در دهه ۷۰ سازماندهی می کرد، گفت: نه خیر، تاج زاده و حجاریان و رمضان زاده و این تیپ افراد بودند که برنامه ریزی را پیش می بردند. حجاریان ۷۰ درصد سلامتی اش را از دست داده، تاج زاده و رمضان زاده که در زندان هستند و الان امر افتاده دست چهره هایی که از لحاظ تشکل و سازماندهی قدرتی ندارند.
وی درباره این سؤال که «آقای هاشمی چه؟» اظهار داشت: آقای هاشمی زمانی مغز متفکر این کار بوده است البته در سال های ۵۰ تا ۶۵ اما الان آقای هاشمی که نزدیک به ۸۰ سال دارند، دیگر حال و حوصله این را ندارد که از لحاظ سازماندهی و تشکیلات برای اصلاح طلبان برنامه ریزی کند.
وی درباره درگیری اصلاح طلبان با هاشمی پس از روی کار آمدن اصلاح طلبان می گوید: امثال گنجی و عبدی انگیزه شان عقیدتی و سیاسی و ایدئولوژیک نبود، مشکلات شخصی بود و می خواستند از آقای هاشمی انتقام بگیرند. یک اقلیت رادیکال حمله کردند و بقیه اصلاح طلبان هم سکوت کردند. اگر به فضای ۷۶ و ۷۷ برگردید متوجه آن سکوت ها می شوید. زدن هاشمی ابزاری بود که هزینه کم و منافع زیادی برای اصلاح طلبان داشت.
وی ادامه می دهد: در مطبوعات آن موقع گفتم که وقتی نفر آخر در آخرین واگن قطار اصلاحات از روی پل هاشمی رد شد، یک نارنجک از پنجره به روی پل انداخت و به او گفت «بای، بای». آنقدر ما بی تجربه بودیم که فکر می کردیم دیگر کار تمام است، ما نه محافظه کاران را شناخته بودیم، نه قدرت مذهب را شناخته بودیم، ما چیزی از جامعه مان هم نمی شناختیم و برای همین می گفتیم که بزنید هاشمی رفسنجانی را و نمی دانستیم زودتر از چیزی که فکر می کنیم، باد و بوران می آید و برف و یخبندان می شود و شد. سال ۷۹ بود که قطار اصلاحات کم کم شروع کرد به گیر کردن.
وی درباره اینکه «هاشمی به آزادی بیان معتقد نیست؟» می گوید: نه اینکه معتقد نباشد، برایش مهم نیست.
زیباکلام سپس به موضوع انتخابات پرداخت و با پیش بینی مشکلاتی نظیر عدم تایید صلاحیت یا عدم امکان فعالیت نامزد اصلاح طلبان گفت: رئیس دولت اصلاح طلب از همان روز اول فلج است. من معتقدم چرا باید اصرار کنیم که یک دولت اصلاح طلب تشکیل شود؟ آیا بهتر نیست که از یک نامزد اصولگرا که معتدل تر، میانه روتر و بغض و کینه اش نسبت به اصلاح طلبان کمتر است، حمایت بکنیم و برابر سایر نامزدهای تندروی اصولگرا که می خواهند سر به تن اصلاح طلبان نباشد؟ او ممکن است بتواند نیم میلیمتر اصلاحات را به جلو حرکت دهد. از میان تمام نامزدهای موجودی که الان صحبتشان است، قالیباف را یک چنین نامزدی می بینم.
وی سپس مدعی ایجاد فضای آشتی ملی شد و گفت: اگر این درست باشد، آن وقت چه کسی می تواند دولت آشتی ملی بوجود بیاورد؟ نه سعید جلیلی، قالیباف و نه عارف نمی توانند این دولت را بوجود بیاورند اما به نظر من ناطق نوری می تواند اما این مثل انداختن زنگوله پای گربه هست و اولین کسانی که به من حمله کردند با این حرف، خود اصلاح طلبان بودند. آنها گفتند ما ۱۶ سال پیش بین خاتمی و ناطق، ناطق را انتخاب نکردیم و حالا بعد از ۱۶سال می گویید که ناطق باید دولت تشکیل دهد؟ گل بگیرند در علوم سیاسی ای که شما در دانشگاه تهران تدریس می کنید. پاسخ من این است که بعضی مواقع برای جلو رفتن باید کمی عقب آمد و نیرو جمع کرد تا دوباره بتوانیم جلو برویم. این خیلی مشکل است چون از ۱۰۰ نفری که به خاتمی رأی می دهند، ۱۰ نفرشان هم حاضر نیستند به ناطق نوری رأی دهند. این اختلاف را باید چهره های اصلاح طلب و روزنامه نگاران و مطبوعات پر کنند. منافع ملی می طلبد اصلاح طلبان غرور خودشان را زیر پا بگذارند و از همه بخواهند که به ناطق نوری رأی بدهند. این طوری ممکن است ۴۰ نفر دیگر هم بیایند به ناطق نوری رای بدهند و عده ای از اصولگرایان نیز به او رای دهند و شوخی شوخی می بینید که ناطق نوری رئیس جمهور شد. ناطق نوری را برای یک هدف بزرگ آوردیم که آن هم آشتی ملی است.
 


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.