چرا سقف سنی صدور گذرنامه برای بانوان مجرد افزایش یافت؟

۲۷ آبان ،

529.jpg

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مصوبه اخیر این کمیسیون در مورد صدور گذرنامه برای بانوان مجرد زیر ۴۰ سال در صورت موافقت ولی قهری و یا حکم حاکم شرع گفت: طبق گفته نماینده دولت در جلسه کمیسیون، افزایش سقف سنی برای حفظ سلامت و رفت‌وآمد و ورود و خروج و به طور کلی حفظ سلامت خانم‌ها تعیین شده است.

سیدحسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: لایحه گذرنامه به پیشنهاد دولت برای بررسی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع شده است که در ماده ۱۵ این لایحه سقف سنی اعطای گذرنامه به بانوان مجرد ۴۰ سال تعیین شده است و بر این اساس بانوان مجردی که سن‌شان کمتر از ۴۰ سال باشد می‌توانند در صورت اجازه ولی قهری و یا حکم حاکم شرع گذرنامه در اختیار داشته باشند.

وی ادامه داد: توجیه نمایندگان دولت در کمیسیون برای تعیین سقف سنی ۴۰ سال برای صدور گذرنامه برای بانوان مجرد این بود که در حال حاضر مراجعات بسیاری از سوی بانوان مجرد برای مسافرت به خارج از کشور به ویژه مسافرتهای زیارتی می‌شود که در جهت حفظ سلامت و رفت و آمد و ورود و خروج و به طور کلی حفظ سلامت خانم‌ها تعیین سقف سنی ۴۰ سال برای صدور گذرنامه بهتر است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که شرایط صدور گذرنامه برای خانم‌های مجرد همچون قبل است با این تفاوت که تنها افزایش سنی برای در اختیار داشتن گذرنامه برای بانوان مجرد زیر ۴۰ سال در نظر گرفته شده است که آنها ملزم‌اند در صورت تصویب نهایی این قانون با اجازه ولی قانونی و یا حکم حاکم شرع درخواست صدور گذرنامه کنند.

نقوی‌حسینی افزود: نمایندگانی که از دولت در جلسه کمیسیون حاضر شده بودند مطرح می‌کردند که در حال حاضر نیز خانم‌های مجرد برای گرفتن گذرنامه باید مجوز ولی را داشته باشند.

وی ادامه داد: لایحه گذرنامه پیشنهادی است که از سوی دولت به مجلس ارائه شده است و کارشناسانی از دولت در جلسه کمیسیون حضور داشتند و مطرح می‌کردند که مشکلات اجرایی در نحوه ورود و خروج خانم‌ها به کشور وجود دارد به همین سبب پیشنهاد سقف ۴۰ سال برای صدور گذرنامه بانوان مجرد داده شده است. مجلس مجری نیست و این لایحه را از لحاظ برطرف شدن مشکلات اجرایی دولت در کمیسیون به تصویب رسانده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال تاکید کرد که این لایحه به معنای ایجاد ممنوعیت برای خارج شدن بانوان مجرد از کشور نیست چرا که آنها به راحتی می‌توانند با داشتن اجازه ولی قهری درخواست صدورگذرنامه را داشته باشند حتی اگر ولی نیز این مجوز را نداد می‌توانند از طریق دادگاه صالحه اقدامات لازم را برای صدور گذرنامه انجام دهند.

نقوی‌حسینی در مورد احتمال تغییر مصوبه کمیسیون در صحن علنی مجلس گفت: ممکن است این لایحه در وقت مطرح شدن در صحن علنی تغییر پیدا کند. حتما دولت در صحن علنی دلایل خود را در مورد تعیین سقف ۴۰ سال برای صدور گذرنامه بانوان مجرد ارائه خواهد کرد و بر اساس توضیحات دولت، نمایندگان نظر خود را اعلام می‌کنند.

گفتنی است کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در آخرین جلسه هفته قبل خود در ۲۳ آبان با بررسی موادی از لایحه گذرنامه مصوب کرد که برای اشخاص کمتر از ۱۸ سال تمام و اشخاص تحت ولایت و قیومیت که از ولی یا اقیم خود اجازه کتبی دارند، گذرنامه صادر شود؛ همچنین صدور گذرنامه برای خانم‌های مجرد زیر ۴۰ سال با موافقت ولی قهری وی و در غیر این صورت با حکم حاکم شرع امکان‌پذیر است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.