چرا سن سرطان پستان در ایران پایین‌تر از دنیاست؟

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: هفته قبل بود که به بهانه برگزاری کنگره سالیانه سرطان، آمارهای قابل‌تاملی از میزان ابتلا به این بیماری در میان زنان ایرانی اعلام شد…

 ابتلای سالانه ۸۵۰۰ تا ۹۰۰۰ نفر به سرطان پستان، موضوعی بود که از سوی رییس پژوهشکده سرطان پستان به زبان آمد. آخرین آمارها حکایت از شناسایی ۷۶۰۰ نفر به این بیماری دارد؛ آمارهایی که باز هم ایران را در رتبه اول ابتلا به سرطان پستان قرار می‌دهد. در همین رابطه رییس مرکز تحقیقات سرطان کشور نیز از موارد بالای بروز این نوع سرطان اعلام نگرانی می‌کند اما معتقد است این آمار بالا در کشور به سبب جوان بودن جمعیت ایران غیرطبیعی نیست.

دکتر محمد اسماعیل اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار برنامه دکتر سلام شبکه آموزش توضیح می‌دهد: «میزان ابتلا به سرطان پستان در کشورهای غربی یک پنجم تا یک ششم است، یعنی زنان این کشورها ۵ تا ۶ برابر نسبت به ایران به این بیماری مبتلا می‌شوند. آمارها نشان می‌دهد ضریب بروز این بیماری در ایران ۳۰ در ۱۰۰ هزار است، اما در کشورهای غربی ۱۵۰ در ۱۰۰ هزار است.»

 رییس مرکز تحقیقات سرطان ایران بر این نکته تاکید می‌کند که در ایران تعداد موارد سرطان پستان هنوز به عدد کشورهای غربی نرسیده، با این حال کشور ما عوامل خطر سرطان پستان را دارد. این استاد جراحی سرطان خاطرنشان می‌کند: «ضریب رشد موارد ابتلا به این نوع سرطان در ایران، ۶ در هزار است که رقم بالایی به شمار می‌رود و این موضوعی است که در کشورهای غربی وجود ندارد، چرا که دیگر آنها با مساله رشد ابتلا به این بیماری مواجه نیستند.»

 دکتر اکبری، افزایش سن را یکی از دلایل رشد سرطان در کشور می‌داند: «در حال حاضر میانگین طول عمر زنان از ۵/۵۰ سال در اوایل انقلاب به ۵/۷۴ سال رسیده است. آمارها نشان می‌دهد که زنان کشور در حال ورود به سن سرطان می باشند به‌طوری که هر سال میزان ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد.»

 پیش از این رییس سابق بیمارستان امام‌خمینی در مقایسه میزان ابتلا به سرطان پستان در ایران با سایر کشورها تاکید کرده بود که میانگین سن ابتلا به این بیماری در کشورهای غربی بین اشخاص ۵۰ تا ۶۰ ساله است در حالی که در ایران میانگین سن ابتلا بین اشخاص ۴۰ تا ۵۰ ساله است.

رییس مرکز تحقیقات سرطان کشور نیز این موضوع را تایید می‌کند: «کشور ما حدود ۱۰ سال جوان‌تر از کشورهای غربی است، به این معنی که آنها پیرتر از مردم کشور ما می باشند، از این‌رو طبیعی است که در ایران سن ابتلا به سرطان پستان ۱۰ سال زودتر باشد، این موضوع تنها به سن اشخاص جامعه ارتباط دارد و به این معنی نیست که در ایران عوامل خطر ابتلا به این بیماری، بیشتر از سایر کشورهاست.»

به گفته استاد جراحی سرطان، میزان رشد سرطان پستان در کشور بسیار بالاست و تقریبا در هیچ جای دنیا این میزان رشد وجود ندارد: «سن ابتلا به این بیماری در کشورهای غربی، ۵۵ سال است اما این رقم در ایران حدود ۴۸ سال است. به هر حال نباید فراموش کرد میزان امید به زندگی در کشور بالا رفته و از این‌رو طبیعی است که میزان ابتلا به سرطان نیز افزایش پیدا کند.»
منبع: هفته نامه سلامت

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.