چرا عربستان از مخالفان سوریه حمایت می‌کند

جام جم آنلاین: عربستان سعودی اوضاع داخلی سوریه را با دقت زیرنظر دارد و بسیاری از سران سعودی و برخی از مردم این کشور از اقدامات مخالفان سوریه که خواهان سرنگونی نظام کنونی این کشور هستند، حمایت می‌کنند.

برخی دیگر از شهروندان عربستان سعودی اما خواهان توقف خشونت‌ها در کشور سوریه هستند و برخی دیگر، تنها اظهارات طایفه‌ای و مذهبی سر می‌دهند.

رسانه‌های عربستان سعودی ـ و بویژه شبکه تلویزیونی العربیه ـ به طور کامل از مخالفان سوریه حمایت می‌کنند و هرگونه مذاکره با نظام را مردود می‌دانند و به دخالت بیگانگان در امور داخلی سوریه و حتی حمله نظامی ناتو به سوریه ـ همچون حمله به لیبی و سرنگونی قذافی ـ به عنوان تنها راه‌حل باقیمانده برای خروج از بحران داخلی سوریه و حمایت از مردم این کشور دامن می‌زنند.

این موضعگیری رسانه‌های سعودی، سیاست رسمی سران سعودی را منعکس می‌کند. وزیر خارجه عربستان سعودی «سعود الفیصل» در یک اقدام بی‌سابقه و به دور از عرف دیپلماتیک و بدون اندیشه عمیق در این زمینه، با حالتی خشمگین در جلسه وزیران خارجه کشورهای عربی که چند ماه گذشته در تونس برگزار شد، خواهان مسلخ کردن مخالفان سوریه به عنوان تنها راه حمایت از شهروندان سوری شد.

تعدادی از علمای معروف در عربستان سعودی، کمیته‌هایی را برای جمع‌آوری کمک‌های انساندوستانه وخریداری سلاح برای مخالفان نظام بشار اسد تشکیل و مساجد را به عنوان مرکز دریافت این کمک‌های مالی برای حمایت از مخالفان سوریه قرار داده‌اند.

به هر حال موضعگیری عربستان در قبال سوریه و حمایت از مخالفان نظام سوریه بسیار متناقض است؛ عربستان سعودی چگونه از مخالفان سوریه و به اصطلاح «ارتش آزاد سوریه» حمایت می‌کند و مبالغ هنگفتی پول و مقدار قابل توجهی سلاح به مخالفان می‌دهد و دخالت‌ نظامی بیگانگان در کشور سوریه را صحیح می‌داند، اما به دیگر خیزش‌های منطقه‌ای هیچ گونه کمکی نمی‌دهد و به شهروندان خود اجازه نمی‌دهد برای دیگر حرکت‌های مردمی منطقه ازجمله مردم افغانستان کمیته تشکیل دهند و یا به آنان کمک مالی کنند؟ پیش از این نیز عربستان در کشور بوسنی و هرز‌گوین چنین سخاوتی به خرج نداد و هیچ حمایتی از مردم این کشور نکرد؛ مثال‌های دیگر در این زمینه فراوان است.

این موضعگیری دوگانه عربستان سعودی توجیهات بسیاری دارد، ازجمله این که سران سعودی نمی‌خواهند پول‌ها و ثروت‌های شهروندانشان به جایی برود که آنها تمایل ندارند و در خدمت گروه‌هایی همچون «القاعده» قرار گیرد. عربستان سعودی همچنین از آشفتگی مالی هراس فراوان دارد و هشدارهای آمریکا به سران سعودی نیز بی‌تاثیر نیست.

بدون تردید مردم عربستان حسن‌ظن داشته و خواهان کمک‌رسانی به مردم سوریه هستند، اما مشکل اصلی، سیاست رسمی عربستان سعودی در مواجهه با بحران داخلی سوریه است که بسیار دوگانه و متغیر است.

با این حال، می‌توان گفت عربستان سعودی هرگز خواهان برقراری دموکراسی در سوریه یا در هیچ‌یک از کشورهای منطقه نیست و ایجاد دموکراسی تنها بهانه است.

بدون تردید، عربستان سعودی خواستار سرنگونی نظام سوریه است؛ چراکه نظام سوریه روابط نزدیکی با ایران، حزب‌الله لبنان و دولت کنونی عراق دارد و این برای سعودی‌ها خوشایند نیست.

روزنامه القدس العربی 
مترجم: محمدجواد گودینی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.