چرا فراری ها قرمزند و شاسی بلندها تیره‌رنگ!؟

منتشر شده در پورتال خبری ممتاز نیوز iبه نقل از منبع ذکر شده در انتهای مطلب

خودرو و رنگ ها، این دو در ظاهر چقدر می توانند iبه یکدیگر بی ارتباط باشند. حقیقت اما این است که رنگ ها iبه شدت بر صنعت خودروسازی تاثیر دارند و خودروسازان بزرگ اهمیتی ویژه برای رنگ ها قائلند. زیرا رنگ ها iبه راحتی می توانند فروش یک خودرو را با افت مواجه کنند و یا آنرا iبه اوج برسانند. سبب این موضوع هم چیزی جز روانشناسی رنگ ها و تاثیر آن بر آدم ها و زندگی شان نمی باشد.

این موضوع را iبه شکل شفاف تری می توان در تاثیر رنگ  در لباس آدم ها ملاحظه کرد. مسلما برای هر کسی مهم است که لباسش چه رنگی باشد و چه رنگی بپوشد که iبه او بیاید. iبه طور مثال گفته می شود برای اینکه روزها فعال تر و شادتر باشید و با انرژی بیشتری کارتان را پی بگیرید باید از پیراهن های قرمز استفاده کنید. یا برای مثال اگر می خواهید در روز با اشتها باشید و از خوردن و آشامیدن لذت ببرید زرد و نارنجی iبه تن کنید. یا برای مثال برای شادابی در طول روز لباس سبز iبه تن کنید. همه این موارد iبه خوبی نشان می دهد که رنگ چه تاثیری بر انسان و حال و اوضاع اطرافش می گذارد.

حال همین شرایط را می توان در بازار خودرو ملاحظه کرد. اگر دقت کرده  باشید شرکت فراری بیشتر خودروهای خود را iبه رنگ قرمز یا زرد تولید می کند. آمار خودروهای شاسی بلندی که با رنگ تیره- مشکی، قهوه ای یا سرمه ای- تولید شده اند بر خودروهایی که رنگ روشن داشته اند می چربد. سبب این موضوع چه می تواند باشد؟

اکثر فراری ها قرمزند چون…

رنگ قرمز رنگی پرهیجان، خشمگین و پرحرارت است که می تواند نشان دهنده سرعت و قدرت باشد. حال باید گریزی بزنیم iبه مشخصات فنی خودروهای فراری! فراری ها خودروهای iبه شدت پرسرعتی می باشند که از لحاظ موتور بسیار قوی  عمل می کنند. این خودرو می تواند در مدت وقت نزدیک iبه ۳ ثانیه از سرعت ۰ iبه ۱۰۰ کیلومتر برسد و آسفالت را از جا بکند.

با توصیفاتی که از رنگ ها شد مشخص است که تنها رنگ قرمز و زرد می باشند که می توانند حق این ماشین را ادا کنند. این دو رنگ را بعضی iبه «رنگ های آتش» تشبیه کرده اند. رنگ های آتش یعنی همان زرد و قرمز جزو رنگ هایی می باشند که در شعله آتش دیده می شوند. قطعا رنگ قرمز می تواند iبه خوبی نشان دهنده سرعت و قدرت این خودروهای پرسرعت باشد. البته فقط فراری نمی باشد که متوجه این موضوع شده بلکه بسیاری از کمپانی هایی که خودروهایی سرعتی می سازند از این فوت وفن برای فروش خودروهایشان استفاده می کنند.

شاسی بلندها عموما تیره اند چون…

برای پاسخ iبه این سوال که چرا خودروهای شاسی بلند بیشتر تیره  رنگ می باشند باید iبه خصوصیات رنگ های تیره از جمله مشکی و سرمه ای اشاره کرد.

این رنگ ها عموما جاذبه و ابهت ایجاد می کنند و عموما سبب بزرگ  iبه نظر آمدن اشخاص می شوند. برای خودروهای شاسی بلند بیشتر رنگ های تیره استفاده می شود تا ابهت و بزرگی آنها بیشتر iبه چشم بیاید. در بعضی کشورها خودروهای شاسی بلند مشکی قیمت گران تری نسبت iبه دیگر رنگ ها دارند و در بعضی کشورهای دیگر – از جمله کشور خودمان- هم رنگ سفید قیمت بالاتری نسبت iبه دیگر رنگ ها دارد. حال چرا رنگ سفید بیشتر در ایران می فروشد؟

خودروهای سفید گران تر است چون…

بسیاری از فعالات بازار خودرو سبب گران تر بودن خودروهای سفید در ایران نظری ساده و عامیانه دارند. آن هم اینکه رنگ سفید مد است و از سادگی دلچسبی برخوردار است. این اشخاص آنچنان بی راه نمی گویند چون ایرانی هایی که بیشتر iبه خرید خودروی سفید رنگ  راغب می باشند مد و عشق و علاقه iبه خودروهای سفید را سبب این موضوع می دانند. ولی قضیه iبه اینجا ختم نمی شود. بعضی می گویند چون ایران جزو کشورهای گرم و خشک است و همچنین شست وشوی خودرو با آب شرب آنچنان کار درستی نمی باشد مردم ترجیح می دهند خودروی سفید داشته باشند تا گرد و خاک روی آن iبه چشم نیاید و خودرو کثیف جلوه نکند.

برعکس خودروهای تیره iبه راحتی کثیفی و گردآلودبودن خود را نشان می دهند. البته در همین ایران اکنون رنگ های تازهتر و قابل توجه تری مثل صورتی و بنفش و سبز هم مد شده است که بیشتر بر روی خودروهای کوچک و جمع وجور iبه چشم می آید. سبب ان هم فانتزی بودن این رنگ هاست که بیشتر بر روی خودروی ها کوچک می نشیند و خود را نشان می دهد. در جدول زیر می توان تفاوت قیمت تقریبی خودروهای سفید با دیگر رنگ ها در کشور ملاحظه کرد.

منبع : سیمرغ

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.