چرا فوتبال ساحلی ایران از جام جهانی حذف شد؟/ “تاج” چه می‌کند؟

حذف تیم ملی فوتبال ساحلی از جام جهانی با توصیه کمیته فوتبال و فوتبال ساحلی و ریاست مهدی تاج بر این کمیته، یک درد بزرگ برای ورزش ایران است.

به گزارش ممتازنیوز، با لغو برگزاری مسابقات جام ملت‌های فوتبال ساحلی آسیا پس از دو بار تعویق تاریخ این مسابقات در اوایل سال ۲۰۲۲ به علت شیوع کرونا، تکلیف تیم‌های صعود کننده به جام جهانی بدون برگزاری مسابقه مشخص شد که بر این اساس، تیم ملی ایران به عنوان قدرتمندترین و پرافتخارترین تیم آسیا از جام جهانی بازماند!

علت اصلی حذف ایران، به ناکامی این تیم در دوره گذشته مسابقات در تایلند باز می‌گردد که تیم ملی نتوانست از دور گروهی بالاتر برود و جام جهانی دوره گذشته را هم از دست داد و با لغو برگزاری انتخابی جام جهانی در این دوره، و معیار قراردادن سه دوره گذشته، باز هم این تیم جام جهانی را از دست داده است.

از چندین هفته قبل و در پی سکوت کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره نحوه حضور تیم‌ها در این مسابقات، نگرانی هایی درباره احتمال کنار گذاشتن ایران از این مسابقات وجود داشت اما حضور مهدی تاج در راس کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی و همچنین یکی از اعضای کمیته اجرایی، تا حدودی موجب خوش‌بینی جامعه فوتبال ساحلی در ایران شده بود.

اما در کمال ناباوری، کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که به توصیه کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی فدراسیون اعتماد کرده و با معیار قراردادن سه تیم برتر مسابقات قهرمانی آسیا در سه دوره اخیر، نماینده‌های این قاره برای حضور در جام جهانی فوتبال ساحلی ۲۰۲۲ روسیه تعیین شده است. در حالی که در ایران تصور بر این بود که مهدی تاج به عنوان رئیس کمیته مذکور، می‌تواند مانع قربانی شدن تیم ملی فوتبال ساحلی ایران شود، دقیقا از همین نقطه به این رشته ضربه خورده و مشخص نیست تاج چطور از حق کشور خود دفاع کرده است.

فدراسیون فوتبال ایران چندی قبل در نامه‌نگاری با AFC اعلام کرده بود که این روش عادلانه نیست و حداقل می‌توان با برگزاری مسابقات پلی‌آف میان چهار تیم برتر آسیا، نامزدهای آسیا در این مسابقات را تعیین کند تا هر تیمی که در زمین مسابقه به پیروزی رسید، سهمیه جام جهانی را کسب کند اما ظاهرا این پیشنهاد مورد استقبال کمیته فوتبال ساحلی و AFC قرار نگرفته است.

اگر چه تیم ملی ایران در دوره اخیر قهرمانی آسیا ناکام بود اما موفقیت‌های گذشته و اخیر تیم ملی فوتبال ساحلی ایران در مسابقات گوناگون مانند قهرمانی در مسابقات بین قاره‌ای جهان در سال ۲۰۱۹ و سومی در بازی های جهانی و دو دوره قهرمانی آسیا، گویای این مطلب است که تیم ملی ایران در حال حاضر بهترین تیم آسیا و جزو بهترین‌های جهان است.

بعد از انفعال مهدی تاج در اعمال نفوذ به نفع تیم ملی فوتبال ایران در کسب میزبانی انتخابی جام جهانی و واگذاری میزبانی به بحرین، حذف تیم ملی فوتبال ساحلی از جام جهانی با وجود مدیریت مستقیم تاج بر کمیته فوتبال ساحلی آسیا، این حذف یک شاهکار بزرگ در عرصه دیپلماسی ورزشی است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.