چرا لبنیات گران شد

عضو هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران از وجود مافیای مواد پتروشیمی و نقش آن در افزایش قیمت محصولات لبنی خبر داد.

محمد فربد، اظهار کرد: در یک هفته اخیر قیمت هر کیلو مواد پتروشیمی هایمپک (مورد استفاده در بسته‌بندی انواع ماست و پنیر) از ۵۰۰۰ تومان به ۸۰۰۰ تومان افزایش یافته است، ضمن آنکه دیگر محصولات پتروشیمی مورد استفاده در بسته‌بندی محصولات لبنی نیز رشد قیمت داشته‌اند.
وی با بیان اینکه این در حالی است که قیمت مواد مشابه خارجی در بنادر ایران ۲۰۴۰ دلار است، خاطرنشان کرد: بنابراین حتی با احتساب دلار ۲۶۵۰ تومانی و ۱۰ درصد هزینه‌های گمرکی و ترخیص نیز قیمت مواد هایمپک نباید بیشتر از ۶۰۰۰ تومان باشد.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران ادامه داد: این میزان افزایش قیمت محصولات پتروشیمی تاثیر حداقل شش درصدی بر رشد قیمت تمام شده محصولات لبنی دارد که در نهایت نیز تورم آن به مصرف‌کننده منتقل می‌شود.
فربد تصریح کرد: در این شرایط ضروری است که سازمانهای نظارتی وارد عمل شده و حتی اگر کمبودی نیز در تامین محصولات پتروشیمی وجود دارد، نظام سهمیه‌بندی برای تامین نیاز کارخانه‌های تولیدکننده برقرار شده و از ادامه فعالیت مافیای پتروشیمی جلوگیری شود.
در چند ماه اخیر قیمت انواع محصولات لبنی نوسان بالایی داشته است. در جدیدترین تصمیمات نیز بر اساس ابلاغیه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، شیر کم چرب نایلونی ۹۰۰ گرمی ۱۱۰۰ تومان، بطری یک لیتری ۱۴۰۰ تومان، شیر نیم چرب ۲٫۵ درصد ۱۶۵۰ تومان، شیر پرچرب سه درصد ۱۷۵۰ تومان و شیر کامل ۳٫۲ درصد چربی ۱۸۵۰ تومان قیمت گذاری شده است.
قیمت پنیر یواف ۴۰۰ گرمی و ۴۵۰ گرمی به ترتیب ۳۲۰۰ و ۳۵۰۰ تومان تعیین شده است. قیمت ماست ۲٫۵ کیلویی دبه‌ای چهار درصد چربی نیز ۵۵۰۰ تومان، سه درصد چربی همین نوع ماست ۵۲۰۰ تومان و ۱٫۵ درصد همین ماست هم ۲۸۰۰ تومان تعیین شده است.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.