چرا مرکل به اولاند نامه نوشت؟

شنبه ۲۳ اردیبهشت – ۰۶:۰۴:۲۷ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا-آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در نامه‌ای خطاب به اولاند اعلام کرده است که اتحادیه اروپا هم اکنون در انتظار تصمیم‌ گیری‌های ضروری برلین و پاریس در مواجهه با بحران مالی و اقتصادی است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، روی کار امدن فرانسوا اولاند به عنوان یک رئیس جمهور سوسیالیست در فرانسه و وعده وی در باره تجدید نظر در سیاست های اتحادیه اروپا برای مقابله با بحران مالی ، نگرانی آلمان ها را برانگیخته است .
در این راستا آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در نامه‌ای خطاب به اولاند اعلام کرده است که اتحادیه اروپا هم اکنون در انتظار تصمیم‌ گیری‌های ضروری برلین و پاریس در مواجهه با بحران مالی و اقتصادی است. وی در این نامه تصریح کردکه هم اکنون این به ما بستگی دارد که در مواجهه با بحران بدهی‌های اتحادیه اروپا چه تصمیمی اتخاذ کنیم، اروپا نظاره‌گر ماست و ما باید جوامع خود را برای مواجهه با آینده آماده کنیم.
آنگلا مرکل در این نامه تاکید کرده است که اولاند در دوران پرچالش اروپا قدرت را در دست گرفته است. صدر اعظم آلمان در ادامه ابراز اطمینان کرده است که مناسبات عمیق و دوستانه میان برلین و پاریس در دوران ریاست جمهوری اولاند نیز ادامه خواهد یافت.
این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی و اقتصادی اروپا از آغاز دورانی پر از چالش و دوگانگی میان برلین و پاریس سخن می‌گویند. بر این اساس حضور اولاند و حزب سوسیالیست در قدرت به معنای پایان دوران سیاست های واحد مرکل-سارکوزی در اتحادیه اروپا و منطقه یورو خواهد بود.
مرکل در حالی این نامه را برای اولاند نگاشته است که قبلا مذاکره بر سر بسته اصلاحات پیشنهادی اروپا را غیر ممکن خوانده بود.
شایان ذکر است که در دوران مبارزات انتخاباتی حزب سوسیالیست فرانسه، مرکل و اولاند یکدیگر را بارها به چالش کشیده‌اند.
اساسا یکی از مهم‌ترین دلایل پیروزی اولاند در انتخابات به چالش کشیدن سیاست‌های اقتصادی مرکل، مخصوصا طرح اصلاحات اقتصادی بوده است.
این در حالی است که به عقیده کارشناسان بزرگترین چالش پیش روی فرانسوا اولاند قبولاندن تجدید نظر در پیمان بودجه ای جدید اتحادیه اروپا به دولت آلمان است. این پیمان که در سال گذشته همراه با اوج گیری بحران اقتصادی اتحادیه اروپا و ناتوانی دولت یونان در پرداخت بدهی های خود به بانک ها و موسسات مالی به تصویب دولت های اتحادیه اروپا رسیده، همه اعضا را موظف به کاهش کسری بودجه و رساندن آن به میزان حداکثر سه درصد و پیشبرد سیاستهای ریاضت کشانه اقتصادی کرده است.
دولت آنگلا مرکل که طراح و تحمیل کننده این پیمان به فرانسه و سایر اعضای اتحادیه است، پیشاپیش اعلام کرده است که به هیچ روی حاضر به تجدید نظردراین قرارداد نیست.
اقتصاد دانان حزب سوسیالیست و نیز بسیاری از اقتصاددانان مستقل برآن هستند که پیمان مالی جدید از آنجا که دولت های اتحادیه اروپا را به کاهش بی سابقه هزینه های دولتی و کاهش و یا انجماد دستمزدها و نیز کاستن از شمار شدید کارکنان بخش های دولتی کشورهای عضو مجبور می کند، اما هیچ گریزگاهی برای رشد اقتصادی نشان نمی دهد، هم احتمال رشد اقتصادی و حل معضل بیکاری روز افزون را به صفر می رساند و هم دست سیاستمداران و حکومتگران را در حل و فصل معضلات اجتماعی و اقتصادی می بندد و در نتیجه خروج از بحران را غیرممکن می کند. امری که می تواند در نهایت فرانسه و اروپا را به زانو درآورد.
به همین لحاظ فرانسوا اولاند در تبلیغات انتخاباتی خود مدام بر مخالفت با این پیمان و ضرورت تجدید نظر به منظور باز نگهداشتن دست دولت فرانسه درتشویق سرمایه گذاری هایی که بتواند به رشد اقتصادی کمک کند، تاکید کرده است.
آنچه مسلم است اولاند پیمان مصوبه اتحادیه اروپا که دولت سرکوزی نیز پای آن امضا گذاشته را نخواهد پذیرفت و در نخستین ماههای حکومت خود با متحد اصلی فرانسه در اروپا یعنی آلمان بر سر این پیمان به چالش خواهد پرداخت. امری که می تواند بحران مالی اقتصادی اروپا را به صورت موقت تشدید کند و یورو پول واحد اروپا را زیر فشار سفته بازان و بورس بازان بین المللی قرار دهد.
این در حالی است که دولت جدید فرانسوا اولاند در این رویارویی با آلمان تنها نیست. حزب سوسیالیست آلمان و برخی از دولتهای ناراضی از این پیمان که زیر فشار سنگین مالی و سیاسی حکومت راست گرای مرکل آن را پذیرفته اند نیز با فرانسوا اولاند همراه هستند و منتظرند که با اعلام مخالفت فرانسه با این پیمان اعتراضات خود را علنی کنند. از هم اکنون همراهی دولت های اسپانیا، ایتالیا، یونان، پرتقال، و البته احزاب چپ اپوزیسیون کشورهای اتحادیه اروپا را با دولت جدید فرانسه می توان پیش بینی کرد.این مساله به طور آشکار نگرانی شدید مرکل را برانگیخته است و نگارش نامه به اولاند از همین رو صورت گرفته است.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۵۱۲۱۸۰۴۲۷۳۵۳


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.