چرا ملک عبدالله از ولیعهد خود متنفر است؟

 برخی منابع سعودی ابعاد جدیدی از اختلافات در این خاندان را برملا می‌کنند، از جمله اینکه فاش شد که سلمان، ولی‌عهد جدید به شدت مورد نفرت شاه سعودی است.

 به گزارش فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی الجزیره العربیه،‌ فردی که در عربستان “المجتهد” خوانده می‌شود و به احتمال قوی یکی از افراد خاندان سعودی است، ابعاد جدیدی از اختلافات موجود در خاندان آل سعود را برملا کرد.

المجتهد که در عربستان به وی لقب “جولیان آسانژ” عربستان را داده‌اند، در صفحه اینترنتی خود نوشت که “عبد الله بن عبد العزیز”، پادشاه عربستان سعودی در حالی “سلمان بن عبد العزیز” را به عنوان جانشین نایف به ولی‌عهدی عربستان انتخاب کرد که از وی متنفر است.

المجتهد در این‌باره می‌گوید: “افراد نزدیک به پادشاه سعودی می‌گویند که “متعب” و “عبد العزیز”، دو پسر پادشاه عربستان و در کنار آنها “التویجری”، مشاور عبد الله از انتخاب سلمان به شدت نگران هستند و تمام تحرکات سلمان و فرزندان او را از نزدیک زیر نظر دارند.

وی می‌افزاید: تا پیش از انتخاب سلمان به ولی عهدی متعب قصد بازگشت به اروپا برای ادامه مرخصی خود را داشت، اما با انتخاب سلمان به ولی عهدی وی به همراه برادرش و التویجری ترجیح دادند، در عربستان باقی بمانند و مرخصی خود را لغو کنند.

المجتهد می‌گوید که فرزندان عبد الله نگاه کینه توزانه‌ای به سلمان دارند، چون او تنها کسی بود که با برکناری ملک فهد به دلیل کهولت سن و ابتلا به سکته‌های متوالی مخالفت کرد و همین موجب تاخیر در به قدرت رسیدن عبد الله و نشستن وی بر تخت پادشاهی عربستان شد.

همچنین المجتهد می‌گوید که در زمان فهد و با وجود بیماری پادشاه، سلمان اصرار بسیار داشت تا فهد را سرحال و سالم و مسلط بر امور و اداره کشور نشان دهد، در حالی‌که سلطان و نایف با برکناری وی موافق بودند، اما دخالت‌های بیشمار سلمان در امور زندگی فهد مانع از به قدرت رسیدن هرچه سریع‌تر عبد الله می‌شد.

این درحالی است که بنابر ادعای المجتهد، فرزندان فهد به شدت از سلمان و اقدامات وی حمایت کرده و تلاش داشتند به هر طریق ممکن دست فرزندان عبد الله در امور را کوتاه کنند و همین موجب شده بود تا سلمان بارها با التویجری، مشاور عبد الله با حمایت فهد به نزاع و دعوا برخیزد.

بر این اساس، فرزندان عبد الله، سلمان را فردی خشن و شرور می‌دانند که به هیچ عنوان اثری از آرامش و متانت و روابط دیپلماتیک مشاهده نمی‌شود، در حالی‌که به اعتقاد آنها نایف و سلطان از این ویژگی‌ها به وفور برخوردار بودند.

المجتهد در ادامه می‌افزاید: متعب و عبد العزیز در محافل خصوصی خود اینگونه ترویج و اشاعه کرده‌اند که سلمان فردی خشن و تند مزاج است و به خاطر ریزبینی‌هایش آنها را جان به لب می‌کند.

به گفته المجتهد، سلمان آرزوی مرگ عبد الله را از زمان سلطنت فهد داشت، اما تقدیر اینگونه رقم خورد که فهد و سلطان و نایف بمیرند و عبد الله رو در روی سلمان قرار گیرد تا ابتدا وی را به عنوان وزیر خود و سپس ولی عهدش انتخاب کند.

به همین دلیل المجتهد تاکید می‌کند که فرزندان عبد الله از توطئه سلمان علیه پدرشان نگران هستند تا مباد با از پیش‌رو برداشتن وی خود را به پادشاهی عربستان برساند و حساب‌های گذشته را با آنها تسویه کند.

المجتهد در پایان گفت: فرزندان عبد الله به خوبی می‌دانند که سلمان دارای برخی مشکلات ذهنی است، اما در برخی موارد این ذهن تعقل خود را باز می‌یابد تا به توطئه علیه آنها بپردازد.
۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.