چرا نباید از مکمل‌های غذایی استفاده کرد؟

۱۱م آذر ،
ممتاز نیوز : دکتر امیرحسین بنی‌احمد، کارشناس ارشد دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ‌اگر سیستم گوارش فرد سالم باشد و بتواند غذاها را هضم و جذب کند، به راحتی می‌تواند با رژیم‌های غذایی مواد غذایی مورد نیاز خود را تامین کند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ دکتر امیرحسین بنی‌احمد افزود:‌ اشخاصی که دچار نقص در سیستم گوارشی می باشند، مجبورند برای جذب مواد غذایی از بعضی مکمل‌ها استفاده کنند، ولی بعضی اشخاص با این‌که هیچ مشکلی در جذب غذا ندارند، می‌خواهند بدون ورزش و رژیم غذایی لازم، ره صد ساله را یک شبه طی کنند و به اندامی متناسب برسند و از بعضی مکمل‌ها استفاده می‌کنند. برای این اشخاص مکمل پیشنهاد نمی‌شود ولی استفاده از آن نیز منع نمی‌شود.

 وی تصریح کرد: مکمل‌‌های غذایی انواع مختلفی دارند. بعضی از آنها پایه پروتئینی دارند و حاوی اسید آمینه می باشند. بعضی از این مکمل‌ها را از شیر، گوشت، سویا، پنیر یا تخم‌مرغ تهیه می‌کنند و این مواد را خالص کرده و در اختیار ورزشکار قرار می‌دهند.

این کارشناس ارشد دارویی گفت: با این که این گونه مکمل‌ها لیبل‌هایی هم دارند که مورد تایید وزارت بهداشت است و استفاده از آن‌ها منعی هم ندارد ولی مصرفشان پیشنهاد نمی‌شود.وی ادامه داد:‌ استفاده از هر گونه مواد پروتئینی اضافه، سبب بار اضافی بر کبد و کلیه‌ها می‌شود و بنابراین ضرورتی ندارد که استفاده شوند.

بنی احمد عنوان کرد: ‌برخی داروها نیز مکمل نیستند که تحت عنوان آنابولیک‌های استروئیدی توسط ورزشکاران استفاده می‌شود. این مواد برای تحریک رشد در اشخاصی که نیاز دارند استفاده می‌شود. این مواد اثرات جنسی نیز دارند و عوارضی مانند ناباروری در مردان، مشکلات کبدی، رفتار خشن، آستانه تحمل پایین، ایجاد موهای زائد و تغییر تُن صدا، نازایی در زنان، اختلالات پوستی و سرکوب سیستم داخلی هورمونی را ایجاد می‌کند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.