چرا نکات مثبت گزارش آژانس در رسانه‌های غربی سانسور شد؟

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از “میدل ایست آنلاین”؛ “گرت پورتر” روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی که تخصص او سیاست ملی آمریکا است، در مقاله ای که میدل ایست آنلاین آن را منتشر کرد، به تحلیل گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های هسته ای ایران پرداخت و نوشت؛ گزارشی که آژانس روز پنج شنبه هفته گذشته منتشر کرد، نشان می دهد که ایران در سه ماه گذشته غنی سازی اورانیوم را نه تنها افزایش نداده، بلکه کاهش داده، اما رسانه های غربی تعمدا فقط آن بخش از گزارش آمانو را که مربوط به افزایش تعداد سانتریفیوژهای تاسیسات هسته ای ایران است، پوشش داده اند و به کاهش میزان اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده ایران اشاره ای نکرده اند.
 
گزارشی که آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنج شنبه منتشر کرد، نشان می دهد که ایران میزان اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده خود را در سه ماه گذشته کاهش داده است، نه افزایش.
 
پورتر می نویسد؛ دلیل کاهش اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده که می توان آن را تا تولید سلاح هسته ای نیز غنی کرد، این است که ایران به سرعت مقادیر فراوانی از اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده خود را به صفحات سوختی برای مصرف رآکتور تحقیقاتی تهران که جهت تولید ایزوتوپهای پزشکی به اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده نیاز دارد، تبدیل کرده است.
 
از سال ۲۰۰۹ به بعد، آمریکا اورانیوم با درجه غنای بالای ایران را بزرگترین تهدید از سوی ایران و حرکت به سوی دستیابی به توانمندی تولید سلاح هسته ای تلقی کرده و توقف غنی سازی جزء خواسته های دیپلماتیک آمریکا بوده است. این در حالیست که وقتی اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده برای ساخت صفحات سوختی استفاده شود، تبدیل دوباره آن به وضعیتی که برای ساخت سلاح غنی سازی شود، بسیار مشکل است.
 
وقتی داده های گزارش ۳۰ آگوست آژانس در مورد میزان موجودی اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده ایران با داده های گزارش قبلی آژانس در ۲۵ ماه می مقایسه شود، گزارش اخیر آژانس نشان می دهد که ایران اکنون بیشتر از سه ماه گذشته، از توانمندی تولید سلاح هسته ای فاصله گرفته است.
 
بنابراین، ایران تولید صفحات سوختی را با سرعت بیشتری نسبت به غنی سازی ۲۰ درصد اورانیوم، انجام داده است. اما گرچه این کاهش ذخیره اورانیوم غنی شده ایران، مهمترین بخش از گزارش جدید آژانس بود، اما از سوی رسانه ها پوشش خبری داده نشده و به جای آن افزایش تولید اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده و دوبرابر شدن تعداد سانتریفیوژهای سایت هسته ای فردو، مورد توجه قرار گرفت.
“جو سرینسیون” یک متخصص مستقل در امور سیاست تسلیحات هسته ای، می گوید؛‌”هیچ کس نگفته است که موجودی اورانیوم آنها در حال کاهش است.”
دیوید سنگر و ویلیام براد از مقاله نویسان نیویورک تایمز، روز ۳۰ آگوست، مدعی شدند؛ “ایران تعداد سانتریفیوژهای فردو را دوبرابر کرده و سایتی را که آژانس معتقد است کار تولید تسلیحات هسته ای آنجا انجام شده، پاکسازی کرده است.”
در این گزارش هیچ اشاره ای به صفحات سوختی یا میزان موجودی اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده ایران، نشده است.
خبرگزاری های آسوشیتدپرس و رویترز هم، به دوبرابر شدن تعداد سانتریفیوژها به عنوان پیام اصلی گزارش آژانس، اشاره کرده اند.
تیتر واشنگتن پست هم گفت؛ “ایران غنی سازی اورانیوم را سرعت داده است.”
 
در حقیقت، گزارش آژانس نشان داد که ایران در طول سه ماه گذشته، تمام اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده خود را به صفحات سوختی تبدیل کرده و علاوه بر آن، مقداری از تولیدات سابق خود را نیز به سوخت تبدیل کرده است.
 
گزارش رسانه ها در مورد دوبرابر شدن تعداد سانتریفیوژهای سایت فردو، گمراه کننده است. وقتی اطلاعات را دقیق تر مورد بررسی قرار می دهیم، در واقع این اطلاعات اسناد بیشتری را ارائه می کنند، مبنی بر اینکه ایران به دنبال افزایش اورانیوم با درجه غنای بالا که مورد نیاز ساخت سلاح هسته ای است نمی باشد، بلکه خود را برای مذاکرات بعدی آماده می کند.
 
به نظر می رسد، دولت اوباما هم متوجه شده است که هدف از استقرار این سانتریفیوژها، در راستای تقویت قدرت دیپلماتیک ایران در مذاکرات آینده است.
یک مقام ارشد آمریکا، به نیویورک تایمز در این باره گفت: آنها (ایرانیان) در مورد آن (سانتریفیوژها) بسیار راهبردی عمل کرده اند. “آنها ظرفیت بسیار زیادی ایجاد می کنند، اما از آن استفاده نمی کنند”.
 
سیرینسیون هم با این تحلیل این مقام ارشد آمریکایی، موافق است. وی می گوید؛ “ایرانی ها شطرنجبازان قهاری هستند. آنها مهره های خود را خیلی با دقت حرکت می دهند. آنها همچنان به تقویت و افزایش ارزش برگ های چانه زنی خود، ادامه می دهند.”
 
این متخصص امور سیاست تسلیحات هسته ای، معتقد است؛ گزارش آژانس بر این مسئله اشاره دارد که ایران همچنان بر روی جایگاه خود برای یک توافق پرامتیاز در مذاکرات آینده مانور می دهد. “ایرانی ها چرا باید الان مذاکره کنند؟” آنها فکر می کنند، می توانند قدری صبر کنند؟
 
در دور قبلی مذاکرات در سال ۲۰۱۲، آمریکا خواستار توقف غنی سازی ۲۰ درصد اورانیوم و حتی تعطیلی سایت فردو شد، اما حاضر نشد تحریم های سخت مالی را که بر ایران تحمیل شده، رفع کند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.