چرا هیچ گاه همایش تجلیل از بیکاران برگزار نمی شود؟

۲۶م آذر ،

چرا در شرایطی که همایش تجلیل از واحدهای نمونه تولیدی با حضور وزیر و وکیل داریم، نباید یک بار هم که شده همایش واحدهای تولیدی ورشکسته در آستانه تعطیلی و… را برگزار کنیم و سبب شکست آن‌ها را بشنویم؟ شاید شوخی به نظر برسد، ولی چرا نباید یک بار همایشی با حضور گسترده بیکاران برگزار کنیم و پای درد و دلشان بنشینیم؟ این گزارش با نظرات شما تکمیل می گردد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ دیدار رئیس‌جمهور با نخبگان علمی و اساتید دانشگاه، همایش تجلیل از کارآفرینان نمونه استان خراسان رضوی، دیدار معلمان نمونه سراسر کشور با رئیس مجلس، همایش تجلیل از صادر کنندگان نمونه استان مرکزی، همایش تجلیل از هشتاد قاضی و کارمند نمونه دستگاه قضا و…؛ اینها نمونه‌ای از برنامه‌هایی است که هر هفته در سرتاسر کشورمان برگزار می‌شود و مقامات دستگاه‌های سه‌گانه اجرایی، قانون‌گذاری و قضائیه در سطوح گوناگون از بالا‌ترین آن تا مسئولان استانی در آنها شرکت می‌کنند.
صد البته که برگزاری همایش‌های تجلیل از بر‌ترین‌ها، نمونه‌ها، نوآور‌ها و اشخاص شاخص و نمونه هر دسته و گروهی، سبب بالا رفتن روحیه رقابت در میان این گروه‌ها می‌شود و خود عامل انگیزشی در این میدان است؛ اما برگزاری فراوان این دست برنامه‌ها در کنار بی‌اعتمادی به شیوه داوری در بعضی موارد در شناخت «‌ترین‌ها»ی هر حوزه، سبب شده تا بسیاری ـ و نه همه‌ ـ از این دست مراسم‌ جنبه سوری داشته باشد.
چه ایرادی دارد، یک بار هم که شده از برهان خلف برای حل مسائلی بهره گیریم که دست‌کم در دو سال اخیر، وعده حل آن، بخشی از سخنان نوروزی رئیس‌جمهور را تشکیل داد؛ وعده ایجاد دو و نیم میلیون فرصت شغلی.

شاید بد نباشد برای آغاز کار، به سراغ واحدهایی برویم که می‌توانستند در این زمینه کارکرد چشمگیری داشته باشند، ولی مرور زمان نشان داد که چندان هم موفق نبوده و شایسته دریافت تمشک طلایی باشند!

* به طور مثال بپرسیم چه شد که بعضی واحدهای تولیدی تعطیل شده‌اند؟

* چرا در شرایطی که همایش تجلیل از واحدهای نمونه تولیدی با حضور وزیر و وکیل داریم، نباید یک بار هم که شده همایش واحدهای تولیدی ورشکسته در آستانه تعطیلی و… را برگزار کنیم و سبب شکست آن‌ها را بشنویم؟

* چرا یک بار از روش مهندسی معکوس برای حل مسائل کمک نگیریم تا بدانیم آنهایی که کارآفرینی کرده‌ و شکست خورده‌اند، چه مشکلاتی داشته‌اند؟ مگر نه اینکه ارزیابی علل این شکست‌ها می‌تواند راهگشا باشد؟

شاید شوخی به نظر برسد، ولی چرا نباید یک بار همایشی با حضور گسترده بیکاران برگزار کنیم و پای درد و دلشان بنشینیم؟ شاید بد نباشد، یک بار سبب پیدا نکردن شغل مناسب و مورد علاقه را از زبان خود آنان بشنویم؛ شاید راهگشا باشد؟


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.