چرا کودکم دیر زبان باز می کند

اردیبهشت ۱۴۰۳

عدم تشخیص به موقع کاهش شنوایی یکی از علل تاخیر تکلم نوزادان است تاخیر تکلم می تواند سبب مشکلات رفتاری و تحصیلی کودکانمان می شود.

دکتر سید بصیر هاشمی رئیس بخش گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز   در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران  گفت:طرح ارزیابی نوزادان برای غربالگری شنوایی با دستگاه OAE تست اولیه شنوایی کودک ارزیابی می کنند.
 
وی اظهار داشت: چنانچه نوزادان مشکل شنوایی نداشته باشند ما پزشکان آسوده خاطر می شویم و اگر منفی باشد و علائم کاهش شنوایی وجود داشته باشد این تست درسه ماهگی مجددا انجام می شود.
 
وی گفت: اگر در سه ماهگی منفی باشد و کاهش شنوایی باشد در ۶ ماهگی باید تست کامل تری انجام شود بیان کرد: تست های ABR ، ASSR انجام می دهند که مسیر شنوایی کامل تری را می سنجند و کاهش شنوایی یا ناشنوا نوزاد خاطر نشان کرد: اگر تست ۶ ماهگی منفی باشد وضعیت شنوایی مشکل باشد می تواند از سمعک توان بخشی استفاده کرد که تا نوزاد با محیط ارتباط برقرار کند.
 
دکتر اظهار داشت: اگر کاهش عمیق باشد با محیط نمی توانند ارتباط برقرار کند می تواند از کاشت حلزون استفاده کرد.
 
وی بیان کرد: از هر ۱۰۰۰ نوزاد زنده ۳۰۲ نفر یا ناشنوا یا کاهش شنوایی دارند.
 
وی اذعان داشت: با پیشرفت و بررسی تست ها در حال حاضر می توانند به حالت عادی برگردند و بتوانند از نظر علم و تحصیل پیشرفت کنند. رفکس صدا، صدای بلند، تلویزیون، زنگ تلفن، صدای اطرافیان با دست زدن واکنش انجام دهند.
 
وی درپایان گفت: اما گاهی اوقات خانواده نمی خواهند بپذیرند سمعک و کاشت حلزون که مهمترین سن کاشت حلزون بین ۲-۱ سال است که نوزادان با این عمل می توانند با محیط ارتباط برقرار کنند و برای آینده و پیشرفت علمی آنها بسیار عالی است. در شیراز، تهران، اصفهان، تبریز می توانند با این عمل آن را به شنوا و مثل بقیه نوزادان شوند با این عمل و این پیشترفت علمی در آینده ناشنوا و کاهش شنوا نداریم این عمل تقریبا ۱۵ است که انجام می شوند./  ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.