چرا گرانی ها همچنان ادامه دارد؟

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

تازه‌ترین گزارش بانک‌مرکزی نشان می‌دهد که حرکت رو به جلو قیمت‌ها در بازار مواد غذایی و کالاهای اساسی ادامه دارد

 تازه‌ترین گزارش بانک‌مرکزی نشان می‌دهد که حرکت رو به جلو قیمت‌ها در بازار مواد غذایی و کالاهای اساسی ادامه دارد .افزایش قیمت تخم مرغ، گوشت قرمز، مرغ و… در حالی همچنان بر اساس آمار رسمی بالا می رود که هنوز از نرخ تورم نیز کاسته نشده است.

براساس آخرین گزارش بانک مرکزی ۱۱ قلم کالای خوراکی دوباره نسبت به مهر ماه گران شده اند.

براساس این گزارش متوسط قیمت خرده فروشی گروه لبنیات در هفته منتهی به ۲۶ مهرماه سال جاری نسبت به هفته مشابه سال قبل ۱۷٫۸ درصد، تخم مرغ ۲۲٫۴ درصد، گروه برنج ۵۴٫۶ درصد، حبوبات ۷۸٫۴ درصد، میوه های تازه ۷۳٫۸ درصد، سبزی های تازه ۸۶٫۱ درصد، گوشت قرمز ۳۶٫۷ درصد، گوشت مرغ ۴۵٫۹ درصد، قند و شکر ۴۵٫۳ درصد، چای ۳۷٫۵ درصد و روغن نباتی ۴۵٫۲ درصد افزایش داشته است.

افزایش قیمت کالاهای اساسی و مواد غذایی در شرایطی است که بعضی کارشناسان اقتصادی آن را از پیامدهای تصمیمات دولت قبلی ارزیابی می‌کنند ولی در عین حال بعضی دیگر از همین کارشناسان هم می‌گویند هنوز نمی‌توان دربارهٔ عملکرد تیم اقتصادی دولت روحانی قضاوت کرد اما با این حال مسیر پیش رو هم نشان‌دهنده حرکت به سمت ثبات و کاهش تورم نیست.

البته واقعیت هم این است که  از دولت انتظار نمی‌رود طی یکی ۳ ماه تورم حدود ۴۰ درصدی را مهار کند اما این انتظار می‌رود که نرخ تورم و گرانی را در مسیر کاهنده قرار بدهد که فعلا چنین نشانه‌ای دیده نمی‌شود.

 البته بسیاری هم معتقدند که پیوند امور داخلی و اقتصادی به مسئله دیپلماسی راه حل چندان مناسبی نیست چرا که ممکن است نتایجی معکوس انتظارات در برداشته باشد.

گفتنی است در شرایط فعلی بسیاری از مردم امیدوارند که با دیپلماسی مشکلات تحریمی ایران حل شود و در نتیجه ارزانی میهمان سفره ها شود.

این در حالی است که وزیر صنعت روز قبل اعلام کرده که خبری از ارزانی خودرو نخواهد بود و مردم منتظر کاهش قیمت میلیونی خودرو نباشند تا به این ترتیب علاوه بر اقلام خوراکی امیدهای خودرویی مردم هم نا امید شود.

در هر حال اگر چه بازارهایی مانند ارز و سکه و طلا به ثبات نسبی رسیده اند و رشد شاخص بورس هم نویددهنده روزهای خوب اقتصادی است، اما با این حال قیمت کالاهای اساسی مانند گوشت و مرغ و تخم مرغ و بعضی خدمات به رشد خود ادامه داده و این سوال پیش می‌آید چرا قیمت کالاهای اساسی با وجود نشانه های مثبت همچنان افزایشی شده است؟ این سوالی است که باید به زودی اقتصادی های دولت پاسخی برای آن داشته باشند.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.