چرا ۴ عضو بدن در وضو باید شسته شود؟+نصیحت جالب اباذر برای عزیزترین دوست

به گزارش خبرآنلاین، چاپ هجدهم «رازهای نماز» نوشته آیت الله جوادی آملی، مفسر و مرجع تقلید معاصر از سوی مرکز نشر اسراء روانه بازار نشر شد. نویسنده با بهره‌گیری فراوان از بحر قرآن، عرفان و حکمت (برهان)، کتاب «اسرار الصلوه» را نگاشت و با رویکردی تازه، به بیان بخشی از دریای معارف و رازهای نماز پرداخت. ترجمه فارسی این اثر وزین به نام «رازهای نماز» با ترجمه علی زمانی قمشه ای در پنج بخش به اسرار مقدمات نماز، راز طهارت، اسرار تکبیرهای شروع نماز، راز نیت و قرائت، راز و نهان تسبیحات اربعه، اسرار قیام، رکوع و سجود، راز قنوت، تشهد و سلام، حکمت تعقیبات نماز و… نظر دارد.

در در بخشی از کتاب و ذیل توضیح برای اسرار وضو می خوانیم (شرح آیت الله جوادی آملی بر این احادیث برای فهم بهتر مخاطب در کتاب ذکر شده است):

«گروهی از یهود خدمت پیامبر خدا (ص)رسیده و مسایلی چند را از حضرت پرسیدند،از جمله گفتند:یا محمّد(ص) برای ما بگو این چهار عضو برای چه باید شسته شود با این که از تمیزترین مواضع بدن به شمار می آید؟ پیامبر (ص)فرمود: شیطان آدم را وسوسه کرد، آدم به درختی که از آن نهی شده بود نزدیک شد، وقتی به آن نگریست آبرویش رفت، سپس ایستاد و به طرف درخت رفت_این نخستین گامی بود که به طرف گناه برداشته شدسپس دست برد و از میوهءدرخت برگرفت و خورد،در این هنگام،زیور و پوشش خود را از دست داد،دست بر سر گذاشت و گریست،و چون خداوند_عزّوجلّ_توبه او را پذیرفت، بر او و فرزندانش واجب کردکه همین اعضا را بشویند، پس خداوند به او فرمان داد که چون به آن درخت نگریسته روی خویش را بشوید و چون با دو دست تناول کرده آن دو رانیز تا آرنج شستشو دهد، و چون دست بر سر گذاشت، فرمان به مسح سر داد و نیز امر به مسح دو پا فرمود، زیرا با آنها به سوی گناه رفته است….
*
امام صادق (ع)فرمودند: خداوند عزﱠوجلﱠ چون پیامبرش را به آسمانهای هفت گانه بالا برد… پس به او فرمود: ای محمد سرت را بلند کن، چون سرش را بلند کرد، طبقات آسمان شکافته شد و پرده ها بالا رفت، گفت: سر فرود آور چه می بینی؟ چون نگاه کرد خانه ای دید مانند بیت الله شما، و حرمی دید چون این حرم[مسجد الحرام] چنان که اگر چیزی از دستش رها می شد جز بر این حرم نمی افتاد، آنگاه به او گفته شد:یا محمد، این حرم است و تو محترم هستی، سپس به او وحی کرد که ای محمد: به «صاد» نزدیک شو ،اعضای سجده خویش را بشوی و آنها را پاک گردان و بر پروردگارت نماز بگذار؛ پس رسول خدا به صاد نزدیک شد _صاد آبی است که از ساق راست عرش جاری است_و با دست راست آب را برگرفت، بدین سبب وضو با دست راست انجام می گردد. سپس خداوند به او وحی فرستاد: صورت خود را بشوی، که عظمت مرا خواهی نگریست،پ س از آن دو زراع راست و چپ را بشوی که با دستت کلام مرا خواهی گرفت، سپس با باقی مانده همان آب دست، سر و پاها را تا برامدگی، مسح کن که من برتو فرخنده می گردانم و گامهایت را به جایی می رسانم که جز تو هیچ کس آنجاگام ننهاده باشد…»

بنابراین گزارش، موسسه اسراء کتاب ارزشمند دیگری از علامه جوادی آملی منتشر کرده که برای این ایام مبارک و معنوی بسیار سفارش شده است؛ «حکمت عبادات». به گزارش خبرنگار ما، چاپ هجدهم این کتاب آیت الله جوادی آملی نیز در بازار نشر توزیع شد. این کتاب شامل ۱۰ بخش است که هریک از بخش‌ها به نوع خاصی از عبادت پرداخته و اسرار و حکم آن را بیان می‌کند. مولف در بخش اول از عبادات و حکمت آن سخن می‌گوید و در بخش دوم به نیت و راز و رمز آن می‌پردازد. در بخش سوم از حکمت طهارت چون وضو و تیمم سخن می‌گوید و بخش چهارم را به بحث درباره باطن نماز و اسرار و حکمت‌های نهفته در آن اختصاص می‌دهد.آیت الله جوادی آملی در بخش پنجم، پرده از برخی اسرار روزه برمی‌گیرد و در بخش ششم از عبادت اعتکاف رازگشایی می‌کند. «حکمت تلاوت و رمز قرائت در کنار حکمت دعا و همچنین تولی و تبری همراه با ذکر» عناوین باقی فصل های این کتاب ارزشمند و مفید است.

در فصل «روزه و حکمت آن» می خوانیم:

«ماه رمضان ماه آزاد شدن است هر روز که می گذرد یک بند از بندهایی که با دست خود تنیده ایم، باید بگسلد تا ازاد شویم. بهترین راه برای ازاد شدن پی بردن به حکمت های عبادات است…دربعضی از روایات آمده است که روزه بگیرید برای آنکه طراوت و خرمی و شادابی غیر ماه مبارک را از دست بدهید زیرا آنها نشاط کاذب و زودگذر است. وقتی انسان روزه گرفت و به آن دل بست کم کم به باطن روزه پی می برد. باطن روزه انسان را به لقای حق می کشاند که خدای سبحان فرمود: روزه مال من است و من شخصا به آن جزا می دهم. این تعبیر فقط درباره روزه وارد شده است…ارحام را مورد صله و دیدن قرار داده و زبانتان را حفظ کنید، نه تنها هنگام روزه که روزه هستید، بلکه در طول ماه، این امور را رعایت کنید. چون اینها آداب روزه نیست، آداب ماه روزه است…امام صادق(ع) از اجداد گرامشان از رسول الله (ص) نقل فرموده اند که: برای اینکه انسان مواظب دهان باشد و هر حرفی نزند، معرفت خدا لازم است. کسی که خدا را بشناسد و او را بزرگ بشمارد، در پیشگاه خدای عظیم، هر حرفی نمی زند و شکم را هم با هر غذا، گرچه حرام باشد، آلوده نمی کند. کسی که خدا را شناخت کنار هر سفره ای نمی نشیند…یکی از نصیحت طلبان به اباذر نوشت که مرا نصیحت کن. اباذر هم در جواب مرقوم فرمود:«به عزیزترین دوستانت ستم نکن.»
دوباره آن شخص نوشت که این مطلب روشنی بود. انسان که به دوست عزیزش جفا نیم کند. اباذر در جواب نوشت: عزیزترین افراد نسبت به آدم خود «او» است. فرمود: جان خود را نیازار، چون هر گناهی که انسان مرتکب می شود، فشاری است که بر جان خود وارد می کند.
کسی که تنها مواظب باشد هر حرفی نزند، پرخوری نداشته باشد یا هر غذایی نخورد، روزه اش را بگیرد، نمازش را بخواند، چنین کسی از مومنان معمولی است نه اولیای خدا. اولیای الهی اهل تامل و تفکر و تعمق هستند. حرف می زنند ولی حرف آنان یاد حق است. به مومن معمولی می گویند: حرف نزن به مومن عارف می گویند: مرتب سخن بگو، مردم را هدایت و به یاد حق متذکر کن…»

ساکنان پایتخت برای تهیه این دو کتاب کافی است با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.