چرخه کرونا همچنان فعال است / با تداوم بی احتیاطی‌ها، پیک چهارم حتمی است

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به افزایش آمار بستری‌های کرونا طی چند روز اخیر، نسبت به بروز پیک چهارم در صورت عدم رعایت پروتکل ها و بازگشایی‌های شتابزده هشدار داد.

دکتر پیام طبرسی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت فعلی اپیدمی کرونا در تهران، اظهار کرد: در حال حاضر خوشبختانه نشانه‌های پیک را نداریم ولی مساله نگران کننده در این چند روز اخیر به خصوص در تهران، افزایش موارد بستری است، به گونه‌ای که روز گذشته با ۳ درصد افزایش در میزان بستری‌های کرونایی روبرو بودیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه چرخه بیماری همچنان در سطح جامعه فعال است، ادامه داد: زمانی که شاهد افزایش ابتلای هنرمندان، ورزشکاران و یا چهره‌های سرشناس هستیم، به این معناست که چرخه ویروس فعال بوده و این افراد نیز به دلیل حضور در تجمعاتی همچون استادیومها و غیره درگیر شده‌اند.

انتقاد از کاهش سطح رعایت پروتکل‌ها و بازگشایی‌های زودهنگام

دکتر طبرسی ضمن انتقاد از کاهش سطح رعایت پروتکل‌ها و بازگشایی‌های زودهنگام در شرایط شکننده و ناپایدار اپیدمی، عنوان کرد: بازگشایی مدارس و سایر اماکن تجمعی همچون سینما و کنسرت در شرایط شکننده فعلی، اشتباه بزرگی است و نتایج و تبعات اینگونه تجمعات طی دو هفته آینده نمایان می‌شود.

این فوق تخصص با تاکید بر ضرورت تداوم پروتکل‌ها و محدودیت‌های کرونایی، عنوان کرد: با توجه به تجربیات پیک‌های قبلی، اگر این بار با پیک جدیدی روبرو شویم مطمئنا شرایط بدتری نسبت به پیک‌های قبلی را تجربه خواهیم کرد.

ارتباط مستقیم جهش ویروس با افزایش میزان ابتلا

وی در این رابطه به شرایط وخیم برخی کشورهای اروپایی همچون انگلستان و آلمان اشاره کرد و گفت: افزایش شدید آمار ابتلا و فوتی در این کشورها ناشی از عدم تمکین پروتکل ها، فعال شدن شدید چرخه ویروس و به دنبال آن جهش ویروس و افزایش سرعت انتقال بیماری است؛ شرایط خطرناکی که در کشور ما نیز در صورت ادامه روند بی‌احتیاطی‌ در رعایت پروتکل‌ها و ساده‌انگاری شرایط بیماری، ایجاد خواهد شد؛ چراکه جهش ویروس با افزایش میزان ابتلا و فعال شدن چرخه انتقال ویروس ارتباط مستقیمی دارد.

ویروس جهش یافته تمایل بیشتری به سنین پایین دارد

دکتر طبرسی همچنین با اشاره به اخبار نگران کننده‌ای که از متخصصان و اپیدمیولوژیست‌های انگلیس و آلمان در خصوص افزایش درگیری کودکان و نوجوانان به گوش می‌رسد، عنوان کرد: با توجه به این اظهارات، مساله رعایت پروتکل‌ها و پیشگیری از بازگشایی زودهنگام مدارس بسیار جدی تلقی می‌شود.

وی در این رابطه توضیح داد: پیش از این شدت چسبندگی ویروس به رسپتورها و گیرنده های بدن کودکان و نوجوانان پایین بود ولی احتمالا طی جهش‌های اخیر ویروس، تمایل آن به کودکان و سنین پایین‌تر بیشتر شده است؛ از طرف دیگر همانگونه که می‌دانیم هدف واکسیناسیون کودکان نیست و لذا درگیری بیشتر کودکان، اهداف واکسیناسیون را نیز خدشه دار می‌کند.

هدف اصلی از واکسیناسیون حذف اپیدمی است

وی با بیان اینکه هدف اصلی از واکسیناسیون حذف اپیدمی است، اظهار کرد: در این شرایط افزایش ابتلا و درگیری کودکان منجر به انتقال بیشتر بیماری به سایرین و تداوم چرخه فعال ویروس خواهد شد و علاوه بر به خطر انداختن جان کودکان و سایرین، حتی در صورت آغاز واکسیناسیون عمومی، از خاموشی و حذف اپیدمی جلوگیری می‌کند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در پایان ضمن انتقاد مجدد از رهاسازی پروتکل‌ها، افزایش ترددهای غیرضروری درون و برون شهری و بازگشایی‌های شتابزده، تاکید کرد: عدم توجه به این اصول در شرایط ناپایدار اپیدمی، مجددا شرایط ناگواری را برای کشور رقم خواهد زد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.