چشمه اسرارآمیز سورت کجاست؟ (+عکس)

چشمه معدنی اسرارآمیز سورت از شاهکارهای طبیعت است که دارای دو چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه است.
 
به گزارش ایسنا یکی از این چشمه‌ها دارای آبی بسیار شور و دریاچه‌ای کوچک است که در تابستان برای شنا و آب تنی استفاده می‌شود و دارای خواص آب درمانی نیز است؛ چشمه دیگری که در مجاورت این چشمه قرار دارد دارای آبی به رنگ نارنجی و ترش مزه است.
 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این زمینه به خبرنگار ایسنای منطقه مازندران توضیح داد: چشمه معدنی سورت نه تنها در فهرست ملی به ثبت رسیده، بلکه می‌تواند نامزد ثبت در فهرست جهانی یونسکو نیز قرار گیرد.
 
سیف الله فرزانه اظهار کرد: چشمه معدنی سورت در نزدیکی روستاهای ارست و مال خاست دهستان پشت کوه، بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع شده است که با یک جاده خاکی به جاده شوسه ارتباطی بین این دو روستا متصل می‌شود.
 
وی ادامه داد: به جرات می‌توان گفت که چشمه سورت یکی از زیباترین و بی نظیرترین چشمه‌های معدنی در ایران است.
 
مدیر کل میراث فرهنگی مازندران با بیان این‌که چشمه معدنی سورت از مجموع چند چشمه مجزا تشکیل شده که در مجاورت یکدیگر واقع شده‌اند، اظهار کرد: چشمه باختری از نوع گسلی و چشمه‌های خاوری از نوع درزه‌ای است که آب این چشمه‌ها سبب ایجاد دو حوضچه مجزا از هم می‌شود؛ طبقات اسلیتی سنگ بستر را پشت سر نهاده و به سمت ارتفاعات پایین تر جریان می‌یابند.
 
فرزانه با اشاره به این‌که یون‌های کلر و سدیم موجود در آب چشمه گسلی سبب ایجاد مزه شوری و همچنین عنصر گوگرد موجود در چشمه‌های خاوری سبب ایجاد مزه تلخ در آن شده است، افزود: به نظر می‌رسد چشمه گسلی بیشتر از یون‌های نمک و چشمه‌های درزه‌ای بیشتر از یون‌های گوگرد و منیزیم تشکیل شده باشد، به دلیل اینکه اولی بیشتر به شوری و دومی بیشتر به تلخی و ترشی می‌گراید.
 
وی با اعلام این‌که وجود ژئومورفولوژی بسیار زیبا و جنگل‌های صخره‌ای در مجاورت چشمه معدنی سورت، این اثر را از هر حیث ممتاز و ویژه می‌سازد، یادآور شد: دو عامل اقلیم خشک و ارتفاع زیاد در کنار میزان بالای عناصر موجود در آب‌های چشمه سبب تشکیل زمین‌های پلی گونال بسیار زیبایی در پایین دست می‌شود که بسیار زیبا و دیدنی است؛ تمامی این فاکتورها در کنار یکدیگر این اثر را میراث زمین معرفی می‌کند.
 
مدیر کل میراث فرهنگی مازندران تاکید کرد: تمامی فاکتورها از جمله وجود چند مزه آب در یکجا، نامنظم بودن لایه های درونی زمین ناحیه و متفاوت بودن جنس لایه‌های همجوار تک بودن این اثر را از هر حیث به اثبات می‌رساند.
 
فرزانه اظهار کرد: امروزه تاکید بر این نوع فاکتورها و ارزش فوق العاده توریستی سبب شده شاخه‌ای از گردشگری با عنوان ژئوتوریسم در دنیا ایجاد شود که بیشترین آمار گردشگران را در دنیا به خود اختصاص داده است زیرا بازدید از این گونه آثار نه تنها برای محققان و زمین شناسان جهان بلکه برای هر انسانی می‌تواند بسیار جذاب و دیدنی باشد.
 
وی با بیان این‌که از سال ۲۰۰۴ سازمان جهانی یونسکو اقدام به ثبت این گونه آثار در فهرست جهانی خود کرده است، افزود: چشمه معدنی سورت نه تنها در فهرست ملی به ثبت رسیده، بلکه می‌تواند نامزد ثبت در فهرست جهانی یونسکو نیز قرار گیرد و با سرمایه گذاری جهت یافته و مطمئن می‌تواند عاملی برای توسعه پایدار استان باشد.
 
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران خاطرنشان کرد: چشمه معدنی سورت در واقع دومین اثر طبیعی مازندران است که در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که براساس آیین نامه ها و مقررات میراث فرهنگی کشور تحت حفاظت این سازمان قرار دارد.
 
فرزانه یادآور شد: همانطوری که در پرونده ثبتی این بنا آمده است تا شعاع ۱۵۰۰ متری چشمه (بیش از ۲۰ هکتار) از جمله حریم این اثر طبیعی به شمار می‌رود که هرگونه دخل و تصرف و ساخت و ساز در آن غیر قانونی بوده و پیگرد قانونی دارد.
 
وی ادامه داد: چندین طرح سرمایه گذاری در اطراف چشمه معدنی سورت پیشنهاد شده که در دست بررسی است و در صورت تناسب با این مکان اجرایی خواهد شد.


JazabNews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.