چشم انداز تاریک اتحادیه اروپا/ ۶ چالش مهم پیش روی اقتصاد و سیاست اروپایی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ترکیش پالیسی (Turkish Policy)، پیامدهای بحران اقتصاد جهانی بر اروپا نه تنها موجب بروز خطرات فراوانی برای اقتصاد اروپا شده بلکه آینده سیاسی اتحادیه اروپا را دچار مخاطره کرده است.

هر چند دولت‌های اروپایی خود را مهد مدرنیته و دمکراسی می‌دانند، اما به هیچ عنوان قادر به پیش بینی آینده سیاسی خود نیستند.

تحولات سیاسی به وجود آمده پس از بحران اقتصادی، دارای ابعاد وسیعی است که همچنان در حال گسترش و تعمیق است. وقتی به چالش‌های پیش رو نگاه می ‌کنیم، تصویری که در ذهن تداعی می‌شود بسیار تاریک و البته نگران کننده است. اما مهمترین این چالش‌ها و پیامدهای آن عبارتند از:

۱- تغییر وسیع در سطح دولت‌های اروپایی

انتقال قدرت و شکست احزاب حاکم اولین پیامد بحران موجود در سطح اتحادیه اروپاست. بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ بیست و هفت انتخابات در کشورهای اروپایی برگزار شده است که در ۱۶ انتخابات احزاب حاکم از رقبای خود شکست خورده‌اند. نتیجه شکست این احزاب چرخش آرای شهروندان اروپایی به سمت احزاب راستگرا بوده است.

 

۲- قدرت گرفتن احزاب نژادپرست و افراطی
بدون شک، در چند سال اخیر احزاب افراطی از قدرت بیشتری برخوردار شده‌اند. این احزاب هم اکنون در برابر احزاب میانه قدرت بیشتری یافته‌اند. نارضایتی از سیاست‌های دولتمردان اروپایی و وجود نگرانی در خصوص آینده اقتصادی همگی موجب اقبال بیشتر شهروندان اروپایی به این احزاب شده است. هم اکنون ما شاهد قدرت گرفتن این احزاب در یونان، فرانسه، فنلاند و دیگر کشورهای اروپایی هستیم.


۳- کسری دمکراتیک

 بحران اقتصادی همچنین موجب تعمیق کسری دمکراتیک در سطح اتحادیه اروپا شده است.هم اکنون بحرانی که در سال‌های گذشته در سطح اتحادیه اروپا وجود داشت با انتخاب دولت‌های تکنوکرات و بوروکرات به سطح ملی کشورهای اروپایی کشیده شده است.

 

۴- افزایش اسلام هراسی و بیگانه ستیزی

پیامد چهارم بحران کنونی، افزایش اسلام هراسی، دشمنی با مهاجران و گسترش فرهنگ نژادپرستی بوده است. بدون شک، با ادامه روند کنونی اتحادیه اروپا علاوه بر مواجه با بحران اقتصادی با یک بحران هویتی نیز رو به رو خواهد شد.

 

۵- افول جذابیت اتحادیه اروپا
بحران سیاسی و اقتصادی موجود موجب شده تا اتحادیه اروپا جذابیت خود را برای بسیاری از شهروندان اروپایی از دست بدهد و سطح مشارکت سیاسی در انتخابات پارلمان اروپا نیز به میزان قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کند. هم اکنون مباحثات پیرامون تعمیق یا توسعه اتحادیه اروپا جای خود را به مباحثات در خصوص اشکال مختلف عضویت کامل در این نهاد داده است.

 

۶- کاهش نفوذ اتحادیه اروپا در مسایل جهانی
به نظر می‌رسد که با توجه به تحولات صورت گرفته در عرصه جهانی از جمله تحولات جهان عرب، اتحادیه اروپا به بازیگری تبدیل شده که نفوذ و جایگاه خود را به عنوان یک بازیگر تاثیرگذار از دست داده است. این نوع برداشت هم اکنون هم در سطح محافل دانشگاهی و هم در میان شهروندان عادی اروپایی به چشم می‌خورد. نوع واکنش انگلستان، فرانسه و آلمان در قبال تحولات جهان عرب و به ویژه در بحران‌های لیبی، مصر و سوریه نشان می‌دهد که این سه کشور هیچ گونه پایبندی به پیشبرد سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا ندارند و بار دیگر کشورهای بزرگ اروپایی سیاست‌های ملی خود و نه اتحادیه را در پیش گرفته‌اند.
امروزه شرایط سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا به گونه‌ایست که جای هیچگونه خوشبینی برای آینده آن باقی نمی‌گذارد.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.