چشم انداز روشنی برای روابط تهران – ایروان دیده می شود

‘مصطفی محمد نجار ‘ با بیان این که روابط ایران با کشورهای منطقه به ویژه ارمنستان راهبردی است، تاکید کرد : این آمادگی در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد تا سطح مبادلات اقتصادی، تجاری و مرزی خود را در بالاترین سطح با کشور دوست و برادر، ارمنستان گسترش دهد .

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور،وزیر کشور با تاکید بر اینکه روابط تهران – ایروان، دیرینه و تاریخی است و مردمان دو کشور از گذشته های دور، روابطی صمیمی و عاطفی با یکدیگر داشته اند، اظهار داشت : می توان با گسترش همکاری های مرزی و استانی سطح روابط اقتصادی و تجاری را بیش از پیش توسعه داد که در این زمینه جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل را دارد.

وی با بیان اینکه امروز ظرفیت‌های فراوانی برای افزایش سطح همکاری ها به خصوص انتقال فرآوردهای نفتی از ایران به ارمنستان وجود دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد تا علاوه برانتقال گاز، دیگرمحصولات و فرآورده های نفتی را نیز به این کشور صادر کند.

محمد نجار درباره رفت و آمدهای صورت گرفته بین مسولان عالی رتبه دو کشور افزود: این سفرها باعث تعمیق و گسترش روابط خواهد شد و از این رو باید با استفاده از این ظرفیت ها، روابط سیاسی و اقتصادی خود را در بالاترین سطح قرار دهیم چرا که گسترش روابط بین تهران – ایروان علاوه بر دو کشور به نفع کشورهای منطقه و جهان خواهد بود .

وزیر کشور بر گسترش زمینه های همکاری به ویژه گردشگری و کشاورزی تاکید کرد و گفت: ایران و ارمنستان از روابط تاریخی و فرهنگی عمیقی برخوردارند و دو ملت فاصله ای بین خودشان احساس نمی کنند.

وی تصریح کرد: ایران محدودیتی برای توسعه حداکثری روابط با ارمنستان ندارد و امیدواریم با توجه به نقطه نظرات فراوان مشترک روند همکاری‌های دوجانبه تسهیل و تسریع شود.

‘آرمن موسسیان’ وزیر انرژی و رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ارمنستان، با اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه، از حمایت ایران از کشورهای منطقه قفقاز در شرایط سخت و ویژه قدردانی کرد.

وزیر انرژی ارمنستان نقش مؤثر جمهوری اسلامی ایران در ترتیبات منطقه ای را انکارناپذیر خواند و با مهم توصیف کردن موقعیت جغرافیایی و ترانزیتی ایران، مناسبات ارمنستان با ایران را به نفع مصالح دو کشور دانست.

وی افزود: اجرای پروژه‌های مشترک بین دو کشور نه تنها برای ایران و ارمنستان، بلکه برای کل منطقه اهمیت و ثمرات زیادی دارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون سطح مبادلات تجاری بین دو کشور بیش از ۳۰۰ میلیون دلار است، گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته بین مسوولان دو کشور امیدواریم سطح این مبادلات تا دو سال آینده به یک میلیارد دلار برسد.

در این دیدار، همچنین استانداران آذربایجان شرقی و غربی به بیان دیدگاهها، مشکلات و موانع در زمینه گسترش مبادلات استان های همجوار دو کشور پرداختند.

سیام**۷۳۷۸**۱۵۷۲

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۴۸۳۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.