چطور با عزاداران در روزهای کرونایی همدردی کنیم؟

مشاور رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ایران می‌گوید: اگر خانواده‌های فرد متوفی مبتلا به کرونا مراحل سوگ را طی نکنند ممکن است دچار آسیب‌های روانی شوند که این آسیب‌ها در آینده می‌تواند منجر به افسردگی‌های طولانی‌مدت شود.  

امین رفیعی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کروناویروس به مرحله همه‌گیری جهانی رسیده است و این پاندمی باعث شده مردم به طور ناخواسته سبک زندگی جدیدی را برای خود انتخاب کنند؛ باید قبول کرد که در شرایط خاص اجتماعی قرار داریم و این بیماری باعث مرگ برخی افرادی شده است که باتوجه به شرایط موجود، خانواده قربانیان کرونا نمی‌توانند مراسم ترحیم را به سبک گذشته برگزار کنند.

وی افزود: افرادی که عزیزانشان را از دست می‌دهند دچار سوگ می‌شوند و ممکن است حدود دو الی شش ماه با این سوگ درگیر باشند و حتی اگر بیش از این ادامه‌دار باشد ممکن است نیازمند مداخلات روان‌شناسی برای سوگ درمانی شوند. اما چه باید کرد که در این شرایط مردم کمتر دچار مشکل شوند و بتوانند با سوگ ناشی از «از دست دادن عزیزشان» راحت‌تر کنار بیایند؟ در ابتدا باید مردم بیاموزند که شرایط خارج از کنترل یک جامعه است، زیرا این ویروس در دنیا شیوع پیدا کرده و جهان نیز این را قبول کرده که این بیماری در کنترل کامل قرار ندارد، اگر مردم این مسئله را بپذیرند، خودبه‌خود با سوگ بهتر کنار می‌آیند.

این روانشناس سلامت درباره نحوه ابراز سوگ با وجود ویروس کرونا نیز توضیح داد: باتوجه به شرایط موجود، خانواده‌ «درجه یک» فرد متوفی که در کنار هم زندگی می‌کنند می‌توانند درکنار یکدیگر سوگ خود را ابراز کنند، اما اقوام و دوستان فرد متوفی از طریق تماس‌های تلفنی و تصویری به طور مرتب با این خانواده در ارتباط باشند و در مورد نحوه فوت و دیگر مسائل با آنها صحبت کنند، این روند باعث می‌شود که خانواده متوفی حس همدلی و همدردی اطرافیان را احساس کند.

مشاور رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ایران در ادامه تاکید کرد: مردم باید این موضوع را بپذیرند که در شرایط بحرانی قرار داریم و این اتفاقات خارج از کنترل است. فامیل و آشنایان نیز می‌توانند علت شرکت نکردن در مراسم ترحیم را رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی عنوان کنند و اینطور بگویند که باتوجه به اینکه ممکن است حضور در این مراسمات منجر به فوت فرد دیگری شود در کنار آنها حاضر نشده‌اند.  

رفیعی‌پور معتقد است که اگر خانواده متوفی مراحل سوگ را طی نکند ممکن است دچار آسیب‌های روانی شوند که این آسیب‌ها در آینده می‌تواند منجر به افسردگی‌های طولانی‌مدت شود، البته در حال حاضر روانشناسان نیز می‌توانند به صورت آنلاین به مردم خدمات ارائه دهند.  

این روانشناس سلامت در ادامه از مسئولان خواست که مراحل کفن و دفن را دقیق‌تر و به درستی شفاف‌سازی کنند، تا فرصت برای شایعه سازی فراهم نشود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.