چطور بین بچه ها رابطه خوب بر قرار کنیم ؟

والدین نقش مهمی در برطرف کردن نگرانی‌های روزمره کودکان دارند.کافی است بدانید فرزندتان از چه چیز ناراحت است تا با یافتن راهکار لازم به او کمک کنید.
فرزند بزرگ خانواده مدام از دومی ایراد می‌گیرد؟ فرزندتان اوقات بدی را در مدرسه داشته‌؟ خب زندگی گاهی سخت می‌شود و مدارا کردن با همه همیشه امکان‌پذیر نیست و برخی اوقات کودک مجبور است کاری را که دوست ندارد، انجام دهد اما این‌که چطور بتواند این شرایط را مدیریت کند، واقعا مهم است. مطمئن باشید کودک‌تان بیشتر از آنچه تصور می‌کنید می‌تواند خود را کنترل کند.

وقتی کودک نگران باشد تمرکز بر کارهای مهم روزمره برایش سخت خواهد بود و اضطراب می‌تواند تمام قسمت‌های زندگی او را تحت‌تاثیر قرار دهد به‌گونه‌ای که دچار بدخوابی شود، مدام خسته باشد و نتواند با دوستانش بازی و تفریح کند. به این ترتیب سلامت او تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. وقتی کودک دچار نگرانی باشد نمی‌تواند تکالیف مدرسه را درست انجام دهد، اتاقش را مرتب کند، تغذیه مناسب داشته باشد و… هیچکدام از این موارد خوب نیست اما چگونه می‌توان نگرانی‌های کودکان را از بین برد و به آن‌ها یاد داد آن را کنترل کنند؟ در این مقاله برخی نگرانی‌های کودکان مطرح شده و والدین باید بتوانند این نگرانی‌ها را به شکل مناسب برای آن‌ها برطرف کنند.


  جیغای خواهرم منو دیوونه کرده، من از دستش چی‌کار کنم؟!

راهکار پدر و مادر: بله خواهرها و برخی اوقات برادرها می‌توانند یکدیگر را ناراحت کنند ولی نباید باعث خلق و خوی بد در تو شوند. کاملا طبیعی است که تو با خواهر و برادرت مخالفت کنی. زمانی که اوضاع بهتر است و در حال دعوا کردن نیستید با هم صحبت کنید و سعی کنید دلیل دعوای‌تان را کشف کنید. آیا دعوا سر این بوده که چه کسی کنترل تلویزیون را در دست داشته باشد؟ یا بر سر اسباب‌بازی‌ با هم دعوا کرده‌اید؟ شاید هم بر سر مرتب کردن اتاق با هم جنگیدید. سعی کن با خواهرت درباره این موضوعات صحبت کنی تا مسائل حل و فصل شوند. مطمئن باش با حل مشکلات هر ۲ شادتر خواهید بود. اوقات تلخی نه برای تو خوب است نه برای خواهرت. وقتی عصبانی می‌شوی سعی کن یک فعالیت دیگر انجام دهی، مثلا برو با دوستانت بازی کن یا حتی با دوچرخه از سوپرمارکت محل برای خانه خرید کن. در نهایت اگر نتوانستید با یکدیگر کنار بیایید، مدتی از هم دوری کنید. نگران نباش، خیلی زود وقتی کمی بزرگ‌تر شدید این بحث‌ها هم تمام خواهد شد بنابراین انرژی‌ات را ذخیره کن تا بتوانی فعالیت‌های بهتری انجام دهی و سعی نکن او را تغییر دهی.


 از بس مشق نوشتم انگشتام ورم کرد؛ یکی به من بگه چی‌کار کنم؟
راهکار پدر و مادر: پس از یک روز طولانی در مدرسه خیلی سخت است که با کوله‌باری از تکلیفی که باید انجام دهی به خانه برگردی اما واقعیت این است که تکلیف شب همیشه هست و تو باید بتوانی از پس آن بربیایی. وقتی به خانه می‌آیی یک استراحت کوتاه به‌خودت بده و کتاب‌ها را فراموش کن. فعالیت بدنی می‌تواند انرژی و تمرکز را به تو برگرداند. در واقع ۲۰ دقیقه ورزش می‌تواند باعث فعالیت بهتر مغز شود و تو راحت‌تر بتوانی تکالیفت را انجام دهی. کمی راه برو، یک موسیقی گوش بده یا یک بازی فیزیکی انجام بده. می‌توانی با بچه‌های دیگر یک بازی نیم تا یک ساعته انجام دهی. این کارها باعث می‌شود مغز تو یک استراحت کوتاه کند و باعث جریان خون شود. به این ترتیب احساس بیداری و انرژی بیشتری می‌کنی. اگر مشقت واقعا زیاد است من می‌توانم با معلمت صحبت کنم و این مشکل را حل کنم. حواست باشد که بهترین استفاده را از وقتت در مدرسه بکنی چون گاهی می‌توانی خیلی از تکالیفت را در مدرسه انجام دهی و به این ترتیب کار کمتری در خانه داشته باشی.
  من نه بلدم فوتبال بازی کنم، نه دوست دارم! اشکالی داره؟!
راهکار پدر و مادر: هیچ کس دوست ندارد کاری را انجام دهد که در آن خوب نیست اما آیا واقعا تو فوتبالت خوب نیست یا فقط در یکی، ۲ بازی بد عمل کرده‌ای؟ حتی فوتبالیست‌های خوب هم بازی‌های بد دارند اما هیچ وقت تسلیم نمی‌شوند. آن‌ها بازی می‌کنند چون آن را دوست دارند بنابراین بهتر است چیزی را که دوست  داری،کشف کنی، ببین واقعا چه چیزی را دوست داری، فوتبال؟ موسیقی؟ یا… شاید وقتی نگرانی از خوب بودن را کنار بگذاری‌، بتوانی از آنچه انجام می‌دهی لذت بیشتری ببری. ورزش برای بدنت خوب است اما اگر این ورزش باعث استرس تو شود به‌گونه‌ای که از ساعت‌های ورزش متنفر باشی، شاید بهتر باشد با یک استراحت کوتاه ورزش‌های مختلف را امتحان کنی تا ببینی چه چیزی برایت مناسب است.
   بهترین دوستم باهام قهر کرده و دوستای تازه پیدا کرده. ازش بپرسم چرا؟

راهکار پدر و مادر: این موضوع کمی سخت است. اگر تو واقعا دوستت را دوست داری، باید بدانی که چرا از تو ناراحت شده است اما یادت باشد همین‌طور که تو بزرگ می‌شوی طبیعی است که دوستان تو هم تغییر کنند. بچه‌ها چیزهای جدید را دوست دارند و با آن‌هایی دوست می‌شوند که علائق مشترک دارند بنابراین ممکن است این اتفاق برای دوست تو هم افتاده باشد. این اشتباه تو نیست و این موضوع تو را آدم بدی جلوه نمی‌دهد.

سعی کن دوستی‌های جدیدی با بچه‌هایی ایجاد کنی که با آن‌ها علائق مشترک داری. به این ترتیب دیگر نگران دوستان قدیمی که دیگر در اطراف شما نیستند، نخواهی بود. در این میان اگر احساس تنهایی کردی می‌توانی بیشتر با خانواده وقت بگذرانی. می‌توانی بخشی از تفریح‌های خود را با خانواده و برادر و خواهرت داشته باشی. ما پیشنهاد می‌کنیم این بار با برادرت بازی کنی و دفعه بعد مطمئنا تو دوست خوبی پیدا خواهی کرد.


  معلمم منو دوست نداره. نمی‌دونم چرا؛ حالا چی‌کار کنم؟

راهکار پدر و مادر: مدرسه‌ای که بدانی معلمت به تو علاقه ندارد جای سختی خواهد بود. استرس و اضطراب می‌تواند تمرکز را مختل کند و تو را از سلامت دور کند. در مورد احساسی که باعث شده فکر کنی معلم دوستت ندارد با ما بیشتر صحبت کن. در این صحبت‌ها معمولا می‌توان علت این احساسات را ریشه‌یابی کرد. این‌که تو از دیگران برای حل مشکلت کمک بخواهی و آن‌ها کمک می‌کنند اضطرابت را کنار بگذاری. شاید بهترین کار این باشد که ما با معلمت صحبت کنیم. امیدواریم همه چیز در کلاس برای تو بهتر شود و تو بتوانی راحت‌تر در یادگیری تمرکز کنی و نمرات خوبی بگیری.همه ما گاهی نگران می‌شویم اما تنها نگرانی نمی‌تواند مشکلی را حل کند. تو باید کاری انجام دهی تا بتوانی این نگرانی‌ها را با اقدامی عملی از بین ببری. هر وقت مشکلی داشتی می‌توانی با والدینت صحبت کنی و از آن‌ها بخواهی به تو کمک کنند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.