چطور درجه تاثیر نوشته‌مان را بالا ببریم؟ + شیوه انتخاب و خرید یک اثر خوب

به گزارش خبرآنلاین، برنامه «اردیبهشت کتاب» با محوریت معرفی نویسندگان محبوب و برگزیده کشورمان در کنار نقد فضای نشر کشور از دوم اردیبهشت هر شب از شبکه یک پخش می‌شود. سید مجتبی حسینی، نویسنده و کارشناس مذهبی میهمان شنبه شب این برنامه بود و نکات جالب و شنیدنی در خصوص فضای نشر کتاب دینی و تاثیر آن بر جامعه عنوان کرد. در ابتدای گفتگوی علیرضا غفاری با حسینی، او با اشاره به تاثیر کتب دینی بر مردم، گفت: «انتقال روح دینی ممکن است از کانال‌های دیگری هم صورت بگیرد که آن می‌شود ولی می‌توان واقعاًٌ معتقد باشیم که کتب دینی بر مردم تأثیر گذار است ولی بسته به نوع کتاب و نوع مخاطب درجه تأثیرات می‌تواند از صفر باشد تا صد.» در ادامه بخش هایی از اظهارات حسینی را می خوانید:

– در مورد کتب دینی هم قالب و شکل مهم است و هم محتوا. این دو اگر رعایت شوند ارتباط را با طرف مقابل برقرار می‌کنند. دوم گاهی وقت ها می‌گوییم که کتاب‌ها و نویسندگان مثل داروها و داروسازها هستند مهم این است که پزشک تشخیص دهد که چه دارویی را به چه بیماری بدهند.اگر گاهی وقت‌ها درست تجویز شود تأثیر بالا می‌رود.

– به هر حال نویسنده حرف‌های خود را می‌زند یک همزاد پنداری‌هایی وجود دارد، یک تفکرات مشترکی وجود دارد یا یک طرز تفکرات متقابلی وجود دارد که اینها می‌توانند پاسخ همدیگر را بدهند. اگر این انتخاب‌ها درست و کارشناسانه صورت بگیرد قطعاً درجه تأثیر بالا می‌رود. اینکه نویسنده چقدر صادقانه نوشته باشد، چقدر زبان مخاطب‌اش را فهمیده باشد و برای چه کسی می‌خواهد بنویسد. فضا، فضای ریشخند نباشد. فضای انکار یکسری واقعیت‌ها نباشد اینها درجه تأثیر را بالا می‌برد.

-دو یا سه راه برای انتخاب یک کتاب خوب باید هم‌زمان طی شود. یکی مشاوره است، مشورت با انسان‌هایی که می‌خواهیم ببینیم چه می‌گویند. یک موقع هست که جایی می‌رویم و مشاوری همراهمان نیست و یک روش آزمون و فرض یا آزمون و خطاست که نباید بر روی آن زیاد وقت گذاشت. دیگر اینکه ما خودمان را منفعل ندانیم در برابر این مطالعه. یعنی خود اکتیو و فعالی داشته باشیم که ببینیم آیا ما را به مقصودمان نزدیک می‌کند یا نه.

– ما گاهی اوقات در افراط و تفریط قرار می‌گیریم باید زبان جوان را و زبان و فرهنگ روز را شناخت اما نه اینکه دین را به صورت آنچه که روز می‌پسندد یعنی صورتش نه، محتوای آن چیزی که روز می‌پسندد، ارائه کرد. آن وقت مدام ما خروج از متن پیدا می‌کنیم و خروج از اصل پیدا می‌کنیم اما آن قالب‌ها را بیاییم در قالب‌های امروز تناظرش را پیدا بکنیم، آن موقع مردم با آن ارتباط برقرار می‌کنند بعضی وقت‌ها افراط و تفریط می‌گوییم غالباً محتوا اصلاً عوض نشود که البته خوب است مانند یک سنت ارزشمند است بعضی وقت‌ها می‌گوییم امروز زمانه اینجوری است حتی حاضریم تحمیل بر دین کنیم؛ تحریف محتوا کنیم تا مثلاً بشود تأیید زمانه. این هر دو غلط است. اما قرآن می‌فرماید: وَ ما اَرسَلْنا مِنْ رَسول اِلا بِلِسانِ قَومه. ما هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر به زبان قومش. زبان قوم یعنی اگر مثلاً یک چیزی جایگاهی در زمان گذشته داشته باید متناظرش را پیدا بکنیم. این تناظر را که بتوانیم خوب برقرار کنیم پیامش را خوب رساندیم.

– برای افزایش سرانه مطالعه و برای اینکه یک جامعه مطالعه کن باشیم خود جامعه باید برای مطالعه کردن ارزش قائل باشد و مطالعه کردن باید تأثیرش را در جامعه نشان دهد تا ما بیشتر و بیشتر بتوانیم سرانه را بالا ببریم.

بنابراین گزارش، «اردیبهشت کتاب» که تا پایان اردیبهشت هرشب روی آنتن شبکه اول سیما می رود؛ قرار است مهمان‌هایی چون «محمدرضا بایرامی، حسام الدین سراج، علی شاه حاتمی، سید مجتبی حسینی، ابوالفضل زرویی نصرآباد، محمدرضا زائری، مجید سرسنگی، سارا عرفانیان، شهرام شکیبا و … را به شبکه اول سیما بیاورد. برنامه امشب «کتاب اردیبهشت» با حضور «بهزاد بهزاد پور» ساعت ۲۱٫۵۰ دقیقه روی آنتن می رود. این برنامه دیدنی و کوتاه، تا پایان اردیبهشت از تلویزیون پخش می شود.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.