چطور یه تکه نان را به الماس تبدیل کنیم؟ / فیلم

آن‌چه از الماس نمی‌دانید

هر گرم الماس طبیعی صدها دلار ارزش دارد و استخراج آن نیازمند فرایندی سخت و زمان‌بر است، اما به لطف پیشرفت فناوری، انسان می‌تواند الماس‌های مصنوعی را با قیمتی بسیار ارزان‌تر و در مقیاس انبوه تولید کند؛ به‌طوری‌که برای تولید هر گرم از آن‌ها فقط چند دلار باید هزینه کرد. نخستین الماس‌های صنعتی در اوایل دهه ۱۹۵۰/۱۳۳۰ و با قرار دادن کربن تحت دما و فشار بسیار زیاد تولید شد.
واقعیت امر این است که اگر شما هر نوع کربنی را تحت شرایط مناسب قرار دهید، می‌توانید آن را به الماس تبدیل کنید، حتی یک تکه نان را! ابتدا نان را آن‌قدر داغ می‌کنند تا ترکیبات هیدروکربن آن شکسته شده و مقدار مناسبی کربن خالص باقی بماند؛ سپس نان سوخته را می‌کوبند تا پودر شود. در مرحله بعد، پودر کربن را در دستگاه مخصوصی قرار می‌دهند که فشاری معادل ۶۰هزار اتمسفر را به آن اعمال می‌کند (هر اتمسفر معادل فشار هوا در سطح دریای آزاد است. برای مقایسه، فشار آب در عمیق‌ترین گودال اقیانوس آرام فقط ۱۱۰۰ اتمسفر است). تحت چنین فشاری، اتم‌های کربن به‌طور طبیعی به بلور الماس تبدیل می‌شوند. البته الماس‌های تولیدشده بسیار ریزند و فقط به کمک میکروسکوپ‌های الکترونی و در بزرگ‌نمایی‌هایی ۱۰هزار برابر تشخیص داده می‌شوند.
از آن‌جا که الماس سخت‌ترین ماده طبیعی شناخته‌شده به شمار می‌رود، از آن برای ابزارهای برش و سایش در صنعت استفاده می‌شود.
اما روش‌های دیگری نیز برای تولید صنعتی الماس وجود دارد و جالب اینجاست که این روش‌ها در فشار بسیار پایین انجام می‌شوند. دراین روش، متان و هیدروژن را در اتاقک خلأ قرار می‌دهند، فشار را به یک‌صدم اتمسفر می‌رسانند و آن‌ها را آن‌قدر داغ می‌کنند تا به دمای ۵۸۰۰ کلوین که همان دمای سطح خورشید است، برسند. در چنین دمای زیادی، ساختار مولکولی شکسته و بلورهای الماس به‌طور طبیعی تولید می‌شوند. مزیت این روش، تولید بلورهای کوچک الماس است که می‌توان آنها را به شکل‌های دلخواه درآورد؛ مانند سیم‌های نازک و بلند الماس، یا قرص‌های بزرگ بسیار صاف و پولیش‌شده الماس که از سطح شیشه آینه‌های آزمایشگاهی نیز صاف‌تر است. در این فیلم می‌توانید نمونه‌ای از این قرص‌های الماس را ببینید که کاملا شفاف است و در عین حال، به‌قدری سطح آن سخت است که از آن برای پنجره‌های یکی از فضاپیماهایی که رهسپار سیاره ناهید شد، استفاده شد؛ چراکه دمای سیاره ناهید بسیار زیاد (۴۵۰ درجه سانتی‌گراد) و جو آن مملو از اسید سولفوریک است و این شیشه‌ها توانستند چند ده دقیقه در این جهنم واقعی دوام بیاورند و به ابزارهای علمی و تصویربرداری امکان دهند اطلاعات ذی‌قیمتی گردآوری و به زمین مخابره کنند.
اما این همه ویژگی‌های الماس نیست. الماس هم‌چنین رسانایی گرمایی بسیار زیادی دارد، به‌طوری‌که رسانایی حرارتی آن ۵ برابر بیشتر از مس است. در آزمایشی که در بخش انتهایی فیلم به نمایش درآمده، یک سکه مسی و یک قرص الماس در اختیار آزمایشگر قرار می‌گیرد. وقتی این دو روی یک قطعه یخ قرار می‌گیرند، حرارت دست آزمایشگر از طریق قرص الماس به یخ منتقل شده و آن را به طور موضعی ذوب می‌کند. بدین ترتیب، قرص الماس در یخ فرو می‌رود و آن را همانند یک قالب کره می‌برد. این در حالی است که لبه قرص الماس کند است و سکه مسی در طول این زمان هنوز ۱ میلی‌متر هم در یخ فرو نرفته است.
با ترکیب الماس و بور (پنجمین عنصر جدول تناوبی) می‌تواند به ماده‌ای با رسانایی الکتریکی عالی دست یافت. بنابراین یکی از کاربردهای آینده الماس‌های صنعتی، تولید ریزتراشه‌های سریع‌تر، بهینه‌تر، ارزان‌تر و کوچک‌تر خواهد بود و بدین‌ترتیب، الماس نقشی گسترده‌تر از امروز را در زندگی انسان برعهده خواهد گرفت.
۵۳۵۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.