چـاقـی زیـربنـای ابتـلا بـه بیمـاری‌هـای غیـرواگیر است

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۵شنبه ۱۱م آبان ۹۱،

چـاقـی زیـربنـای ابتـلا بـه بیمـاری‌هـای غیـر واگیر است.

به گزارش تفسیری گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران iبه نقل از وب دا، دکتر محسن تقی زاده ، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره iبه اینکه بـیـش از ۸۰ درصـد از بیماری‌های غیر واگـیــر مــانـنــد دیــابــت، بـیـمـاری‌هـای قـلـبـی، سکته‌های قلبی و مغزی قابل پیشگیری است، افزود: می توان با انجام اقدامات و تغذیه مناسب احـتـمــال ابـتــلا iبه این بیماری ها را کاهش داد.

به گفته دکتر محسن تقی زاده رژیــم غـذایـی نامنـاسـب، کـم‌تـحـرکـی، چـاقـی و اسـتـعـمـال دخانیات سبب افـزایـش آمـار ابتلا iبه بیماری‌های غیرواگیر شده است.

 وی تصریح نمود: در کشورهای در حال توسعه آمار مـرگ و مـیـر بـر اثر ابتلا iبه بیماری‌های غیر واگیر افزایش یافته و بسیاری از این اشخاص در سنین فعالیت مـفـیــد ناتوان شده و یافــوت مــی‌کـنـنــد.

این متخصص تغذیه یادآور شد: بـا انجام مداخلات ارزان ‌قیمت می‌توان از وقوع این مرگ و میر‌ها پیشگیری کرد.

به گفته دکتر تقی زاده، بیماری های قلبی عروقی ناشی از اضافه وزن و چاقی یکی از علل اصلی مرگ iبه خصوص در مردان ایرانی می باشد.

وی با اشاره iبه افزایش سوء تغذیه و چاقی در ایران iبه ویژه در میان زنان اذعان داشت: روند چاقی و سوء تـغــذیــه کــودکــان ایرانی طــوری اســت کــه بـاعـث ایجـاد نگرانی‌هایی برای آینده آن‌ها شده است.

این متخصص تغذیه اظهار داشت: رژیـم غـذایـی نـامـنـاسـب، مـصـرف زیاد چـربی‌های اشباع و روغن، شکر، غذاهای فرآوری شده، نمـک زیـاد، غـذاهـای فـوری و آماده و کـم‌تحـرکی سبب افزایش ابتلا iبه چاقی در ایران و جهان شده است و متاسفانه شتاب رشد آن در کشور بسیار بیشتر از سایر کشورهای دنیا است.

 وی تاکید نمود: در حال حاضر چاقی مشکل بزرگی است که روز iبه روز بر میـزان مبتـلایـان بـه آن افـزوده مـی‌شود و جلوگیری از آن نیازمند اقدامات پیشگیرانه اورژانسی است.

دکتر تقی زاده در پایان یادآور شد: انجام فعالیت‌‏های بدنی و ورزش از مهمترین عوامل تسهیل کننده کاهش وزن در اشخاص چاق است./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.