خواص انگور | انگور کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد

اگر روزانه ۱۰ حبه انگور درشت میل کنید؛ هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید و بدون اینکه چاق شوید از خواص این میوه‌ خوشمزه بهره‌مند می‌شوید.

خبرگزاری فارس: چقدر انگور بخوریم که چاق نشویم؟

فصل انگور است، این میوه‌ خوشمزه و پرخاصیت را از دست ندهید؛ فرقی نمی‌کند انگور سفید باشد یا قرمز؛ این میوه منبع مواد مغذی فوق‌العاده مفید برای بدن است؛ انگور ضداحتباس آب است، با سرطان کولون مقابله می‌کند و کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

* انگور با سرطان کولون مقابله می‌کند

محققان دانشگاه ایلی نویز آمریکا ۱۰ نوع فلاوون جدید در انگور کشف کردند؛ به عقیده‌ محققان این فلاون‌ها قادر به خنثی کردن فعالیت آنزیمی هستند که در ابتلا به سرطان نقش دارد؛ این فلاون‌های مفید به ویژه باعث پیشگیری از سرطان‌های مربوط به دستگاه گوارش مانند سرطان کولون می‌شود.

برای اینکه از آنتی اکسیدان‌های این میوه بیشترین بهره را ببرید بهتر است که انگور قرمز یا سیاه را بیشتر مصرف کنید؛ در این نوع انگورها آنتی اکسیدان‌های بیشتری نسبت به انگور سفید وجود دارد.

* انگور آنقدرها هم پرکالری نیست

بر خلاف آنچه رایج است انگور چندان هم پرکالری نیست؛ در واقع هر ۱۰۰ گرم انگور حاوی ۷۰ کیلوکالری است؛ که بین کالری سیب و موز قرار دارد.

علاوه بر این قند موجود در انگور شاخص گلیسمی متوسطی دارد، به خوبی جذب و باعث تولید انرژی می‌شود البته بدون این که قند خون را خیلی بالا ببرد؛ این میوه برای احیای قدرت عضلات بعد از ورزش فوق‌العاده است.

* چقدر انگور بخوریم که چاق نشویم؟

اگر روزانه ۱۰ حبه انگور درشت میل کنید؛ هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید و بدون اینکه چاق شوید از خواص این میوه‌ خوشمزه بهره‌مند می‌شوید.

* انگور ضد احتباس آب است

انگور سرشار از آب و پتاسیم است و برای همین با حالت احتباس آب مقابله می‌کند؛ اگر دچار این مشکل هستید به طور مرتب انگور میل کنید؛ علاوه بر این انگور حاوی فیبرهای غذایی بوده و ادرار آور است؛ در واقع این میوه‌ پرخاصیت می‌تواند میزان دفع توکسین‌‎ها یا همان سموم بدن را از طریق ادرار افزایش دهد.

* انگور کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد

انگور سرشار از فیبرهای محلول در آب است؛ در واقع هر ۱۰۰ گرم انگور حاوی ۱ گرم فیبر است؛ توجه داشته باشید که تمام فیبرهای غذایی با کلسترول بد خون مقابله می‌کنند؛ از این گذشته انگور حاوی پولی فنول‌های آنتی اکسیدانی نیز است؛ که باعث کاهش جذب کلسترول می‌شود؛ نتایج یک پژوهش اسپانیایی که در سال ۲۰۰۸ به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد مصرف روزانه‌ انگور می‌تواند برای کاهش میزان کلسترول بد خون کافی باشد.

فیبرهای محلول در آب به ویژه در پوست نازک و دانه‌های انگور قرار دارد؛ اما توجه داشته باشید بعضی‌ها در هضم و گوارش دانه‌های انگور مشکل دارند؛ بهتر است این میوه را روزانه یک مرتبه میل کنید؛ در مصرف هیچ ماده‌ غذایی زیاده‌روی نکنید.

* انگور مفید برای قلب شما

انگور سرشار از پولی فنول‌های آنتی اکسیدانی (آنتوسیانین‌ها و فلاوونوئیدها) است که به سلامت قلب کمک زیادی می‌کنند؛ نتایج پژوهشی که در دانشگاه میشیگان ایالات متحده‌ آمریکا انجام شده، نشان می‌دهد مصرف انگور می‌تواند میزان فشار خون بالا و آسیب‌های عضلات قلب را کاهش دهد.

این میوه‌ پرطرفدار همچنین باعث بهبود عملکرد قلب موش‌های آزمایشگاهی شده است؛ باید بدانید که بیشترین میزان آنتی اکسیدان‌ها در پوست و دانه‌های انگور قرار دارد و بهتر است این دانه‌ها را ببلعید.

* انگور برای دندان‌ها نیز خوب است

نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۰۹ در دانشگاه ایلی نویز انجام و در Journal of Nutrition به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که انگور جلوی انتشار باکتری‌های دهان که مسئول پوسیدگی دندان هستند را می‌گیرند؛ این خاصیت ضد باکتریایی انگور مدیون وجود دو ماده به نام‌های اولئانولیک اسید و آلدئید اولئانولیک است که در پوست این میوه قرار دارد.

البته به عقیده برخی از متخصصان باید روی این خاصیت انگور مطالعات بیشتری انجام شود اما شکی وجود ندارد که قندهای موجود در انگور مانند قندهای صنعتی باعث انتشار باکتری و پوسیدگی دندان نمی‌شود.

و آخر این که در مصرف هیچ ماده‌ غذایی زیاده‌روی نکنید؛ انگور نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ این میوه‌ پرخاصیت اگر به اندازه مصرف شود گامی است در جهت حفظ سلامتی همه‌ ما.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.