چمران : طرح تفصیلی اقدامی بی نظیر و ارزشمند است

خبرگزاری آریا- رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت : کاری که در خصوص طرح تفصیلی تهران انجام شد کاری ارزشمند و بی نظیر است ، طرح تفصیلی و طرح جامع کاری استثنایی بود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از “تهران سما” ، مهدی چمران در نشست خبری که در آستانه فرارسیدن روز شوراها ، صبح امروز برگزار شد ضمن بیان این مطلب و قرائت فرمان امام خمینی (ره) در خصوص تشکیل شوراها اظهار داشت : بروز جنگ و حوادث بعد از آن تشکیل شوراها را به تاخیر انداخت که موجب عقب ماندگی درمسایل شوراها شد و ما را واداشت برای تثبیت جایگاه واقعی شوراها به طور دائم تلاش کنیم.
وی با اشاره به مواد قانون اساسی درخصوص شکل گیری و فعالیت شوراها به لزوم شکل گیری شورای عالی استانها نیز اشاره کرد و ادامه داد : شورای عالی استانها به منظور عدم ایجاد تبعیض در استانها شکل گرفت و دولت موظف است طبق قانون ، بودجه سالیانه را ابتدا به شورای عالی استانها و سپس به مجلس ارائه کند. همچنین این شورا حق دارد لوایحی در حدود وظایف خود تهیه و برای تصویب به مجلس بدهد اما به دلیل عدم همزمانی شکل گیری شوراها و مجلس شورای اسلامی ، شوراها مغفول مانده اند و عدم حضور آنها به یک عادت تبدیل شده است.
رییس شورای عالی استانها به دیدار اعضای شورای شهر با مقام معظم رهبری در سال ۸۲ اشاره کرد و گفت : ایشان فرمودند وظایفی بر عهده شوراها بوده که افراد دیگری به وکالت آنها را انجام می دادند اما اکنون خود شوراها آمده اند و باید وظایف را به خود شوراها بدهید تا به انجام برسانند.

تهران دارای پیشرفته ترین طرح های جامع در کشور است
با وجود تنگناها ، اقدامات خوبی از سوی شوراهای شهر انجام گرفته است

چمران ادامه داد : طبق قانون شوراها از ارکان تصمیم گیری جمهوری اسلامی هستند. بر اساس اصل ۱۰۳ قانون اساسی نیز استانداران ، بخش داران ، فرمانداران و… ملزم به رعایت تصمیمات شوراها هستند که البته این مساله اکنون کمی برعکس شده است.
وی با اشاره به اینکه از آغاز اولین دوره شوراها در سال ۸۷ تاکنون ۱۲ سال گذشته است اظهار داشت : شوراها با همین سن کم توانسته اند اقدامات ارزنده ای در شهر و روستا به انجام برسانند ، در تهران شاهد تحولاتی دراین مدت بوده ایم همچون شفافیت مالی در شهرداری که خود مدیران شهرداری نیز باور نداشتند ممکن است به این شفافیت دست یابند. همچنین تعریف چشم انداز ۲۵ ساله و استراتژی ۵ ساله برای شهر تهران وتدوین و تصویب طرح جامع و تفصیلی که مقاومت های بسیاری در برابر آن شد اما همه آنها پشت سر نهاده شد و تهران امروز دارای یکی از به روز ترین و پیشرفته ترین و کارآمدترین طرح های جامع را در کشور دارد .
چمران  با بیان اینکه طرح جامع تهران با طرح جامع شهر پاریس نیز مورد مقایسه قرار گرفت تصریح کرد : طرح جامع شهر تهران از طرح های پیشرفته و کاربردی است که هم اکنون آماده اجراست .
رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد : مدیریت شهری به طرح تفصیلی اکتفا نکرد و در بافت فرسوده نیز طرح منظر که یک گام از طرح تفصیلی جلوتر است تدوین شد .
وی ادامه داد : در دیگر شهرهای کشور نیز همینگونه است و مدیریت شهری آنها نیز همه امکانات را به گرفته تا شورایی پویا و شهرداری فعال داشته باشند و اگر اختلاف نظری وجود داشته ، علمی و تخصصی بوده و توانسه اند با وجود تمام تنگناها ، اقدامات خوبی ارائه دهند.
رییس شورای عالی استانها با اشاره به تنگناهای موجود گفت : در سال ۶۱ خودکفا بودن شهرداری ها به تصویب رسید اما مساله درآمدهای پایدار شهرداری ها هنوز به تصویب نرسیده و ما در تلاش برای تصویب آن هستیم اما با وجود این مساله تاکنون شاهد اقدامات خوبی در شهرها بوده ایم.
چمران با بیان اینکه شورایعالی استانها نیز همچون شوراهای شهر با تاخیر شکل گرفت اما کار خود را در دور سوم با قدرت آغاز کرد اظهار داشت : در سال ۹۰ ، ۵ لایحه از سوی شورای عالی استانها از جمله اصلاح قانون بیمه کارگران ، اصلاح قانون برنامه ۵ ساله و.. به مجلس ارائه شد و در دستور کار قرار گرفت ، ۱۰ طرح برای اجرا به شورای شهر و روستا ارائه شد ، ۳ طرح برای دولت ارسال شدتفاهم نامه هایی با وزارتخانه ها به امضا رسید ، ۳۲ طرح از استانها و سازمان ها به شورای عالی ارائه و ۱۸ مورد تصویب شد و سیستم اتوماسیون اداری استانها ، شهرها و مراکز استانها نیزاز اقدامات مهمی بود که راه اندازی شد.

اجرای سریع پروژه صدر _ نیایش دستاورد ۵/۱ سال بررسی در شورای شهر است
حسابرسی مجموعه شهرداری ، از اقدامات خوب شورا در سال ۹۰ است

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در شورای شهر تهران نیز گفت : در این دوره شورا ۴۵۵ جلسه برگزارشد که ۹۳ مورد آن به همراه ۹۵ مصوبه متعلق به سال ۹۰ و در مجموع ۷۶۹ مصوبه متعلق به دور سوم شورای شهر تهران است ، ۱۳ مورد از مصوبات سال ۹۰ مورد اعتراض فرمانداری قرار گرفت همچنین ۳۴ مورد تذکر به صورت کتبی برای شهردار ارسال و پاسخ آنها دریافت شد.
چمران با تاکید برانکه سال ۹۰ سال پرتلاشی برای شورای شهر تهران بود گفت : از مهمترین این کارها که به خوبی پیگیری شد ، بحث حسابرسی و گزارش حسابرسی در صحن شورا بود که طی آن تک به تک معاونت ها، سازمان ها وبرای اولین بار شرکت های شهرداری مورد بررسی قرار گرفتند به گونه ای که خود مدیران شهرداری نیز تصور نمی کردند کار به این صورت پیش رود.
رییس شورای اسلامی شهر تهران تلاش برای اصلاح پروژه ها را از دیگر اقدامات مهم شورا در سال گذشته دانست و ادامه داد : اجرای به سرعت پروژه ای مانند صدر _ نیایش به دلیل ۵/۱ سال بحث و برررسی این پروژه است که در نهایت به طرح خوبی رسیده و در مورد آن توافق صورت گرفت که اجرای آن موجب افتخار شهر و از همه مهمتر باعث آسایش شهروندان است ، مهمترین افتخار ما این است که خدمت گذاری خوب در شهرها و روستاها باشیم.
وی با بیان اینکه در شهرداری تهران با کمبود بودجه مواجه هستیم گفت : بدهی شهرداری به مردم و بانک ها که از سال های گذشته انباشته شده ، موجب گرفتاری های فراوانی است دیگر شهرها نیز همین مشکلات را دارند .

امیدواریم امسال پرداخت ۱۰ درصد عوارض بنزین به شهرداری ها محقق شود
پروژه های تحت مدیریت شهرداری ، بهتر و سریعتر پیش می رود

چمران با بیان اینکه  سال گذشته ۳۰ میلیون متر مربع پروانه ساختمانی صادرشد که ۶۰ درصد درآمد غیرنقدی را تامین کردو منابع پایداردیگری نیز دنبال شده که در مجلس مورد تصویب قرار گرفت اظهار داشت : مالیات بر ارزش افزوده تنها درآمد پایدار مالیاتی است که می توانیم رویش حساب کنیم ، مبلغی هم که در سال ۹۰ به عنوان عوارض بنزین پرداخت شد با بنزین ۱۰۰ توامن در نظر گرفته شده بود در حالیکه بنزین ۴۰۰ تومان عرضه می شد و این تفاهمی بود که دولت با مجلس انجام داده بود اما امیدواریم امسال ۱۰ درصد عوارض قانونی اجرایی شود.
رییس شورای عالی استانها ادامه داد : شهرها پیشانی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند که توجه به آنها و توجه به درآمدهای پایدار آنها این پیشانی را زیباتر ، سالمتر ، راحت تر و قابل پذیرش تر می کند ، این به نفع نظام است که شهر ها بتوانند خودشان را اداره کنند.
وی تصریح کرد : تجربه ۱۲ ساله شوراهای شهر نشان داده است پروژه هایی که شهرداری ها اداره می کنند با سرعت بیشتر و بهتری پیش می رود.
چمران باتاکید براینکه بخشی از مشکلات شوراها مالی و مربوط به درآمد پایداراست و بخشی دیگر هم به مسایل قانونی برمیگردد اظهار داشت : دیر تشکیل شدن شوراها به ضرر مردم تمام شده است چراکه اگر شوراها مانند مجلس کارشان را به موقع آغاز می :ردند اکنون در کنار سایر نهاد بودند؛ ما اکنون تلاش می کنیم که شوراهابه جایگاه خود برسند.
وی در پاسخ به این سوال که برخی مصوبات شورا به راحتی در فرمانداری نفی می شود و ضمانت اجرایی ندارد و مسایل سیاسی برقوانین تاثیر می گذارد تصریح کرد : مصوبات مجلس هم در شورای نگهبان بررسی می شود و گاهی نیز به مجمع تشخیص مصلحت می رود که این مساله راعدم ضمانت اجرایی نمی دانیم و شاید در مجلس هم برخی کارها را نتوان به راحتی اجرا کرد.

درخصوص مدیریت یکپارچه از دولت و مجلس گلایه داریم
یکی از جلسات شورای استانها در ابوموسی برگزار خواهد شد

چمران در پاسخ به خبرنگاری که گفت فقدان مدیریت یکپارچه موجب شد برخی دستگاه های کمک کننده به شهرداری در مهارسیلاب ، این حضور را نوعی لطف تلقی کنند اظهار داشت : طبق قانون ، مدیریت بحران در تهران به عهده شهردار است و سایر مدیریت ها موظف هستند با وی همکاری کنند در حادثه سیلاب نیز کسانیکه به بحران ارتباط دارند حضور داشتند و تمام شب و صبح فردای حادثه فعالیت می کردند . قوی ترین پمپ ها برای جمع آوری آب متعلق به وزارت نفت بود ، مدیران آب و فاضلاب و معاون وزیر نفت در مکان حضور داشتند و فعالیت می  کردند.
رییس شورای شهر ادامه داد : در خصوص مدیریت یکپارچه شهری اما از دولت و مجلس گلایه داریم، این موضوع هرساله در برنامه گنجانده شده اما مورد توجه قرار نمی گیرد اما در جلسه اخیر با معاون توسعه انسانی رییس جمهور قرار بر این شد ۱۶ موردی که طبق قانون باید به شوراها واگذارشود بررسی مجدد شود و مدیریت یکپارچه شکل بگیرد همچنین سیاست های شوراها نیز جهت بررسی و اصلاحات به مجمع ارائه شده است.
وی در خصوص اظهارات اخیر کشور امارات در مورد جزایر ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ نیز گفت : تمامی شهرها موظف شدند یکی از بزرگترین مسیرهای خروجی شهر به سمت جنوب را به نام خلیج فارس نامگذاری کرده و عنوان Persian golf   را نیز روی تابلوها حک کنند همچنین قراراست به زودی یکی از جلسات شورای استانها در جزیزره ابوموسی برگزارشود.
چمران در خصوص آلودگی هوای تهران نیز گفت : با ورود ریزگردها به تهران ، مسولان از نزدیک با این مساله مواجه شدند ، سازمان محیط زیست با کمک مجامع بین المللی باید دراین خصوص تلاش کند. کویرهای داخلی نیز باید مهار شده و کمربند سبز اطراف آنها ایجاد شود که یکی از دلایل انتقال آب دریاچه خزر به تعدادی از شهرها ، همین مساله است.

منحنی تخلفات شهرداری رو به کاهش است

رییس شورای شهر همچنین در خصوص میزان تخلفات در شهرداری تهران نیز گفت : تخلفات منحنی کاهش داشته اند.
وی ادامه دا د: پیش از این ۹۲ تا ۹۳ درصد پروژه های شهرداری بدون مناقصه انجام مِ شد و به شرکت های شهرداری واگذار می شد اما اکنون این پروژه ها از طریق برگزاری مناقصه و مزایده واگذار می شود.
رییس شورای شهر تهران همچنین اظهار داشت: کاری که در خصوص طرح تفصیلی تهران انجام شد کاری ارزشمند و بی نظیر است ، طرح تفصیلی و طرح جامع کاری استثنایی بودو همه اطلاعات آن در فضای الکترونیک قرار می گیرد و چون در ۲۵ اسفند در شورای شهر تصویب شد ، همکاران فناوری اطلاعات شهرداری ، در ایام نوروز به طور شبانه روز فعالیت کردند تا اطلاعات آن را در فضای جی آی اس و روی سایت شهرداری قرار دهند.
وی ادامه داد : شهروندان با استفاده از قبض عوارض نوسازی می توانند اطلاعات ملک خود شامل مکان ، پهنه ، میزان عوارض و.. را متوجه شوندو دیگر نیازی به مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیکک نیست ، کار سرعت یافته و رانت حذف می شود.

 

 

 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.