چند خبر کوتاه از آسیای میانه

** قرقیزستان برای مبارزه با افراط گرایی نیازمند تدابیر ویژه است

رئیس اداره قضایی آکادمی مدیریت ریاست جمهوری قرقیزستان از برقراری تدابیر و اقدامات ویژه برای مبارزه با افراط گرایی در این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری’کانیوز’، ‘موسی علیم بکوف’ گفت: فعالیت های افراط گرایی در این کشور فراتر از توان نیروهای وزارت کشور است لذا نیاز داریم که در همه جامعه دنبال راه حلی برای مقابله با افراط گرایی باشیم.

وی افزود: ایجاد پارامترهای روشن برای دولت در مبارزه با افراط گرایی و اولویت قرار دادن آن در بین کارهای اصلی دولت ضروری است، ضمن آنکه باید مکانیزم های مشخصی تعیین شود تا در اختیار همه موسسات دولتی و رهبران ادیان مذهبی قرقیز قرار گیرد.

** قزاقستان فروش سیگار را محدود می کند

وزارت دارایی قزاقستان پیش نویس لایحه مقررات تنباکو را آماده کرده و در آن خواستار ایجاد محدودیت در فروش این کالای مضر دخانی تنها بمدت ۱۰ ساعت در روز شده است.

به گزارش خبرگزاری ‘ریانووستی’ قزاقستان، این لایحه حداقل سن خرید سیگار را از ۱۸ به ۲۱ سال افزایش می دهد و فروشندگان را ملزم به اخذ مجوز می کند به طوری که مقامات حق دارند مجوز آن دسته از فروشندگانی را که به افراد زیر سن مجاز سیگار می فروشند، باطل کنند.

همچنین براساس این لایحه فروش سیگار در نزدیکی موسسات فرهنگی، مراکز بهداشتی، مدارس، ورزشگاه ها، استادیوم ها و نواحی تردد کودکان ممنوع خواهد شد.

براساس گزارش وزارت بهداشت، حدود ۲۷ درصد از قزاقستانی ها سیگار می کشند.

** افزایش حجم منابع بانکی در تاجیکستان

حجم منابع موجود در بانک های تاجیکستان از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به حدود ۹۵۰ میلیون دلار رسیده که این میزان نسبت به دوره مشابه سال قبل از ۲۹ درصد رشد برخوردار شده است.

به گزارش خبرگزاری ‘اوستا’، مجموع پس اندازهای مردم نیز با ۴۵ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به حدود ۷۶۰ میلیون دلار رسیده که رقم بی سابقه ای است.

** اضافه شدن زبان قرقیزی به سرویس ترجمه گوگل

‘آتای جونوشوف’ مدیر پروژه زبان مادری قرقیزستان از برقراری ترجمه زبان قرقیزی در سرویس ترجمه آنلاین گوگل از پاییز امسال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری’کاپیلوس’، وی گفت: اولین مرحله این پروژه تمام و تاکنون ۱٫۲ میلیون کلمه به گوگل ارسال کرده ایم که این برای سرویس ترجمه زبان قرقیزی در گوگل کافی نیست لذا مدیران گوگل توصیه کرده اند که محتوای زبان قرقیزی را در ویکی پدیا ایجاد کنیم.

جونوشوف گفت: سفارتخانه ها در قرقیزستان، سازمان های بین المللی و دیگر حامیان برای اجرای مرحله اول این پروژه ۲۵ هزار و ۶۰۰ دلار به مدیر پروژه زبان مادری این کشور کمک کرده اند.

وی افزود: در فاز دوم که هزینه ای بالغ بر ۱۴ هزار و ۹۰۰ دلار خواهد داشت، کارکنان زبان مادری تعداد مقالات زبان قرقیزی در ویکی پدیا را از ۶ به ۵۰ هزار مقاله و تعداد سایت ها به زبان قرقیزی را افزایش خواهند داد.

نسخه قرقیز سرویس ترجمه گوگل تا شهریور ماه باید در وب در دسترس قرار گیرد.

آساق**ه.ص**۱۵۵۸** ۱۳۳۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۳۰۷۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.