چند خبر کوتاه از تاجیکستان

** بانک جهانی ۱۲ میلیون دلار تسهیلات در اختیار تاجیکستان قرار می دهد

بانک جهانی با هدف، دسترسی مردم استان ختلان به آب اشامیدنی سالم و بهداشتی، ۱۲ میلیون دلار تسهیلات در اختیار تاجیکستان قرار می دهد.

به گزارش رادیو ‘امروز’، این قرارداد به تازگی در شهر دوشنبه میان وزارت اقتصاد تاجیکستان و نمایندگی بانک جهانی مستقر در شهر دوشنبه به امضا رسیده است.

با اختصاص این تسهیلات در نهایت ۲۰۰ هزار نفر از اهالی استان ختلان تاجیکستان به آب آشامیدنی سالم دسترسی پیدا خواهند کرد.

بانک جهانی از فعالان اصلی در اقتصاد تاجیکستان است. این بانک هم اکنون ۱۴طرح به ارزش ۲۲۵ میلیون دلار در تاجیکستان در دست اجرا دارد.

** تاجیکستان و آلمان گسترش همکاری ها را بررسی کردند

‘دیرک نیبل’وزیر توسعه همکاری های آلمان، روز شنبه با ‘امامعلی رحمان’رییس جمهور تاجیکستان در دوشنبه دیدار و در باره چگونگی گسترش همکاری ها میان دو کشور در بخش های مختلف مذاکره کرد.

به گزارش خبرگزاری ‘اوستا’، دو طرف بر ضرورت گسترش مناسبات میان دوشنبه و برلین با هدف افزایش حضور در بازارهای متنوع و بزرگ اقتصادی، تجاری و حمل و نقل افغانستان، پاکستان و دیگر جمهوری های آسیای مرکزی تاکید کردند.

طرف آلمانی گفت: کشور متبوعش از ایجاد زیربناها در بخش های انرژی، حمل و نقل تاجیکستان که می تواند زمینه رشد و توسعه این بخش ها را در منطقه در پی داشته باشد، حمایت خواهد کرد.

مسایل مربوط به اوضاع اجتماعی و سیاسی افغانستان و تاثیر آن بر کشورهای منطقه و جهان از دیگر محورهای مورد بررسی این دیدار بود.

نیبل تاکید کرد: آلمان، تاجیکستان را در تقویت مرزهایش با افغانستان با هدف مبارزه با گردش غیرقانونی مواد مخدر و جلوگیری از انتشار خطر تروریسم و افراط گرایی کمک خواهد کرد.

** یکی از رهبران گروه های مسلح تاجیک انتقال خود به دوشنبه را تکذیب کرد

در پی انتشار اخباری مبنی بر انتقال ‘طالب ایام بیک اف’یکی از رهبران گروه های مسلح و مظنون در قتل ‘عبدالله نظرف’رئیس کمیته امنیت ملی بدخشان، توسط نیروهای امنیتی به دوشنبه، نامبرده این خبر را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری’اوستا’، ایام بیک اف، هرگونه همکاری در ترور نظرف را رد کرد و افزود: او و گروهش هیچ دخالتی در مرگ نظرف نداشته اند و آنها اطلاعی هم از عوامل انجام این ترور ندارند.

در پی ترور رئیس کمیته امنیت ملی بدخشان، دولت تاجیکستان علاوه بر ایام بیک اف، روسای دو گروه مسلح دیگر به نام های ‘امام نظرف’ و ‘محمد باقرف’ را عاملان این ترور دانست و برای دستگیری آنها به ‘خاروغ’ مرکز استان بدخشان، لشگرکشی کرد.

آساق**ه.ص**۱۵۵۸**۱۵۳۷**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹۱۱۹۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.