چند درصد ظرفیت خودروسازی خالی است؟

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

 چند درصد ظرفیت خودروسازی خالی است؟

چند درصد ظرفیت خودروسازی خالی است؟

ممتازنیوز: آخرین آمار و اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که در حال حاضر ۵۴ درصد از ظرفیت تولید صنعت خودروسازی، ۳۸ درصد از ظرفیت تولید صنعت سیمان و ۱۲٫۵ درصد از ظرفیت تولید صنعت سیمان کشور خالی و بلااستفاده مانده است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، براساس اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت ظرفیت تولید خودرو در پایان سال ۱۳۸۳ معادل ۹۶۰ هزار دستگاه بود که این رقم در پایان سال قبل به دو میلیون دستگاه رسید. این در حالی است که تولید خودرو در کشور در سال ۱۳۸۳ معادل ۹۰۵ هزار و شش دستگاه بود که این رقم در سال گذشته به ۹۲۱ هزار و ۳۸۰ دستگاه رسید.
با این حساب می‌توان نتیجه گرفت که در پایان سال ۱۳۸۳ فقط حدود شش درصد از ظرفیت تولید خودرو در کشور خالی مانده بود که این رقم در پایان سال قبل به ۵۴ درصد رسید. یعنی بیش از نیمی از ظرفیت ایجاد شده برای تولید خودرو در کشور خالی و بلااستفاده مانده است!
از سوی دیگر به گفته غضنفری ظرفیت تولید سیمان در کشور در پایان سال ۱۳۸۳ معادل ۳۳ میلیون تن بود که این رقم در پایان سال گذشته به ۸۰ میلیون تن رسید. این در حالی است که تولید سیمان در سال ۱۳۸۳ حدود ۳۲٫۱ میلیون تن بود که این رقم در سال قبل بالغ بر ۷۰ میلیون تن شد. به این ترتیب ظرفیت خالی تولید سیمان در سال ۱۳۸۳ تنها حدود سه درصد بود که این رقم در سال به ۱۲٫۵ درصد افزایش یافت.
در زمینه تولید فولاد خام هم ظرفیت تولید این محصول در پایان سال قبل ۲۴ میلیون تن اعلام شده در حالی که تولید واقعی فولاد خام در سال به ۱۴٫۸ میلیون تن رسید. از سوی دیگر ظرفیت تولید فولاد خام در سال ۱۳۸۳ معادل ۱۰ میلیون تن اعلام شده و تولید فولاد آن سال نیز به حدود ۹ میلیون تن رسید.
با این حساب می‌توان نتیجه گرفت که ظرفیت خالی تولید فولاد خام در کشور در پایان سال ۱۳۸۳ و به ترتیب ۱۰ و ۳۸ درصد بوده است.
ممکن است مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بخواهند این طور توجیه کنند که مدتی طول می‌کشد که سرمایه‌گذاری‌های انجام شده به نتیجه برسد یا مدتی طول می‌کشد که تا خطوط تولید ایجاد شده به تولید با ظرفیت کامل برسند اما این توجیه نیز چندان پذیرفتنی نیست. چرا که در هر صورت دست کم در سه حوزه کلیدی خودرو، فولاد و سیمان ظرفیت‌های خالی در تولید طی چند سال گذشته افزایش یافته است.
این در حالی است که پیشتر نیز بارها اتاق بازرگانی و خانه صنعت و معدن نسبت به افزایش ظرفیت‌های خالی در بخش تولید کشور هشدار داده بودند اما هر بار وزارت صنعت، معدن و تجارت این هشدارها را را رد کرده بود.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.