چند نرخی شدن ارز ؛ مساله این روزهای اقتصاد ما

خبرگزاری آریا- این روزها با مصوبه جدید دولت مبنی بر تقسیم بندی کالاها به دودسته ضروری و غیر ضروری برای تخصیص ارز ۱۲۲۶ تومانی ،عملا ارز دونرخی
شده است.

آل اسحاق : چند نرخی شدن ارز بازگشت به زمان جنگ است

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آریا با بیان اینکه چند نرخی شدن ارز باعث ایجاد رانت می شود ، اظهار داشت: به وجود آوردن نرخ آ و نرخ ب  و تشخیص اینکه باید به کدامیک نرخ مرجع تعلق گیرد بسیار سخت است
رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن تهران افزود:چند نرخی شدن ارز سیستمی را به وجود می آورد که فساد آن به مراتب بالاتر است و تجربه این کار را در سال ۶۰ و ۶۲ داشته ایم .
این فعال اقتصادی با بیان اینکه مبنا باید بر اساس تک نرخی بودن قراربگیرد، تاکید کرد: اگر ارز تک نرخی شود همه رانتها و تبعیض ها از بین می رود،
آل اسحاق اذعان داشت: در بعضی از شرایط و اقتضائات آنچه مهم است ارز مدیریت شده است با جهت تک نرخی کردن نه به جهت چند نرخی شدن جهت باید به سمت تک نرخی برود با توجه به زمان و مکانی که در آن قرار داریم.
رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن تهران تصریح کرد :چند نرخی بودن ارز بسیار مضر و فساد زا است  ومجموعه فسادی که ایجاد می کند و هزینه ها ی آن بسیار از سودی که می رساند بیشتر است.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران :باید ارز چند نرخی را بپذیریم
 
 سید حمید حسینی عضور هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران در گفتگوبا خبرنگار اقتصادی آریا با بیان اینکه با توجه به واقعیتهای امروز اقتصاد ایران تک نرخی بودن ارز شدنی نیست، اظهار داشت: به دلیل اینکه نرخ ارزتاثیر مستقیم  به توده های مردم و قیمتها دارد ، باید با دونرخی بودن ارز کنار بیاییم.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه امکان واردات همه کالاها با ارز مرجع وجود ندارد ، اضافه کرد:علیرغم اینکه دونرخی بودن ارز فساد انگیز است ، باید آن را بپذیریم.
عضور هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران با بیان اینکه دولت باید برای واردات کالاها و تخصیص نرخ ارز مرجع ، کالاها را به دو دسته تقسیم می کرد ، ادامه داد: دولت با این کار به نوعی به کالاهای اساسی فقط نرخ ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی می دهد.

مصباحی مقدم : چند نرخی کردن ارز هیچ سودی برای مردم ندارد

غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس ونماینده مردم تهران در گفگتو با خبرنگار اقتصادی آریا با بیان این مطلب که فایده دو نرخی بودن ارز به مردم نمی رسد،.اظهار داشت: بانک مرکزی باید با مدیریت و تدبیر خود یک نرخ ارز مدیریت شده و متعادل را درنظر بگیرد.
نماینده مردم تهران با بیان اینکه اگر نرخ ارز یک نرخ متعادل  و مدیریت شده باشد ، تصریح داشت: هم به منافع درآمدی دولت کمک می کند و هم باعث عدم ایجاد فساد در دو نرخی بودن ارز می شود.
رئیس کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در مورد تقیسم کالاها به دودسته برای تخصیص ارز مرجع برای واردات ، اعلام کرد: در شرایطی که ما مواجهه با کمبود جدی ارز باشیم برای تامین نیاز های داخلی ، این اقدام مناسب است ، مانند شرایط جنگ که در گذشته با آن روبرو بودیم.
مصباحی مقدم افزود: در حال حاضر احتیاجی به این تصمیم به دلیل دو نرخی کردن نرخ ارز نداریم و اگر دولت دو نرخی را تبدیل به یک نرخ کند دیگر احتیاجی به تفکیک بین کالاهای ضروری و غیر ضروری برای تامین ارز نداریم.

 دبیر کل اتاق بازرگانی تهران: تک نرخی بودن ارز بهترین راه حل است
 
محمد مهدی راسخ  عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران و دبیر کل اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آریا با اشاره به اینکه  تک نرخی بودن ارز بهترین شیوه برای مدیریت نرخ ارز است.اظهار داشت: تک نرخی بودن نرخ ارز ارجحت دارد به دلیل اینکه جلوی فساد و رانت را می گیرد.
 دبیر کل اتاق بازرگانی تهران افزود:  تک نرخی شدن ارز با ایجاد شفافیت می شود و مسائل اداری  و بروکراتیک را از بین می برد.
راسخ بابیان اینکه مدیریت شناور از روی خود نرخ ارز صورت می گیرد نه روی چند نرخی بودن ارز ، ادامه داد: عرضه و تقاضا در مدیریت شناور ارز ، نرخ ارز را مشخص می کند.
به گفته عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران چند نرخی بودن ارز باعث ایجاد انحصار و رانت در فضای اقتصادی کشور می شود.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.