چند نکته درباره نشست خبری رئیس‌جمهور

تکثر رسانه های پرسش کننده، سوالات چالشی و متنوع، دست باز رسانه ها در پرسیدن سوالات خود، پاسخ های صریح رئیس جمهور و اشارات روحانی به جزئیات برخی مسائل خاص، از جمله نکات ویژه نشست خبری اخیر رئیس‌جمهور به حساب می آمد.

عصر یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ حسن روحانی درحالی چهاردهمین نشست خبری خود را به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران با خبرنگاران رسانه های داخلی و بین المللی را برگزار کرد که کمتر از یک و سال و نیم تا تحویل دولت دوازدهم (تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۰) به رئیس دولت سیزدهم زمان دارد. شاید همین موضوع و نزدیکی به پایان دوران ریاست جمهوری باعث شد که این نشست خبری در فضایی بازتر نسبت به قبل و با پاسخ هایی صریح تر از سوی روحانی همراه باشد.

نشست خبری رئیس‌جمهور نسبت به سایر گفت وگوهای مطبوعاتی روحانی نکات جالب توجه و ویژه ای داشت:

۱. در این نشست خبری ۲۰ خبرنگار ازرسانه های مختلف و متنوع سوالات خود را از  رئیس‌جمهور پرسیدند. شبکه خبر، روزنامه اطلاعات، خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری ایسنا، تلویزیون المسیره یمن، خبرگزاری فارس، خبرگزاری ایلنا، خبرنگار آزاد آمریکایی، خبرگزاری برنا، مجله نیویورکر آمریکا، خبرگزاری ایرنا، شبکه الجزیره قطر، خبرگزاری مهر، خبرگزاری فونیکس چین، خبرگزاری صداوسیما، خبرگزاری آناتولی ترکیه، روزنامه سازندگی، شبکه ای. بی. سی. نیوز آمریکا، شبکه فرانس ۲۴، روزنامه خراسان، رسانه هایی بودند که فرصت سوال از رئیس‌جمهور را پیدا کردند.

۲. در این نشست خبری تقریبا تمام رسانه های اصلی کشور از دیدگاهها و تفکرات مختلف و همچنین برخی رسانه های مهم دنیا فرصت پرسیدن سوال از رئیس‌جمهور را پیدا کردند. از رسانه های منتقد و مخالف روحانی مثل خبرگزاری های اصولگرای فارس، تسنیم و مهر تا شبکه خبر و خبرگزاری صداوسیما و همچنین خبرگزاری ایرنا به عنوان رسانه حامی دولت، خبرگزاری ایسنا به عنوان میانه رو و خبرگزاری های اصلاح طلب ایلنا و برنا سوالات خود را مطرح کردند. همچنین روزنامه اصلاح طلب سازندگی، روزنامه اصولگرای خراسان و روزنامه میانه رو اطلاعات هم برای حفظ توازن سوالات خود را پرسیدند و در میان رسانه های خارجی از روزنامه نیویورکر آمریکا و شبکه های تلویزیونی غربی مثل ای. بی. سی. آمریکا و فرانس ۲۴ فرانسه تا رسانه های منطقه ای مثل تلویزیون المسیره یمن، الجزیره قطر و خبرگزاری آناتولی ترکیه فرصت پرسش پیدا کردند. از شرق هم خبرگزاری فونیکس چین بی نصیب نماند و حتی یک خبرنگار آزاد آمریکایی توانست سوال خود را مطرح کند. این نوع چینش پرسش کنندگان برخلاف ادوار قبل  به نوعی اتفاقی مثبت در این نشست خبری به حساب می آمد.

۳. دراین نشست خبری دست رسانه ها برای پرسیدن سوالات چالشی باز گذاشته شد و به دلیل همان تنوع رسانه های پرسش کننده، بعضا شاهد سوالات تند و تیزی بودیم. از انتقادات شدید نسبت به دولت تا حمایت از روحانی و درخواست از او برای معرفی مسببین اصلی مشکلات کشور، از شایعه استعفای رئیس‌جمهور تا روابط بین المللی ایران با کشورهای منطقه، ازحوادث آبان ۹۸ تا شلیک به هواپیمای اوکراینی و … از جمله سوالاتی بودند که بی پروا از رئیس‌جمهور پرسیده شدند.

۴. رئیس‌جمهور دراین نشست برخلاف نشست ها و گفت و گوهای قبلی خود با صراحت بیشتری سخن گفت و در برخی مسائل به جزییاتی پرداخت که کمتر از سوی مقامات ارشد کشور در رسانه ها مطرح می شود. از جمله در پاسخ روحانی به ایسنا درباره شایعاتی که از احتمال استعفای او مطرح می شود نکاتی از دو بار مشورت وی با رهبری برای استعفا و مخالفت شدید ایشان با این موضوع مطرح شد و یا درباره شلیک به هواپیمای اوکراینی، رئیس‌جمهور تقریبا گزارشی ساعت به ساعت از اقدامات خود ارائه کرد که در نوع خود جالب توجه بود. موضوع انتخابات مجلس یازدهم و انتقادات روحانی از روند نظارت و همچنین اقدامات دولت برای ایجاد فضای رقابتی تر در انتخابات، تصمیم نظام در اصلاح قیمت بنزین و اتفاقات بعد از آن از جمله کشته های حوادث آبان ۹۸، روابط ایران با کشورهای منطقه از جمله عربستان و امارات و نیز طرف های برجام، گیر کردن برخی لوایح مصوب دولت در پیچ و خم های مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، دیدارهای رئیس‌جمهور با رهبر انقلاب و حمایت ایشان از اقدامات دولت، رفتن در لیست سیا اف. ای. تی. اف. یا استفاده از مکانیزم ماشه توسط غرب علیه ایران و … از جمله مسائلی بودند که رئیس‌جمهور با ارائه جزییاتی درباره آنها نکات جدیدی را مطرح کرد. در حالی که پیش از این در بسیاری از نشست های خبری، از این گونه جزییات سخن گفته نمی شد.

۵. این چهاردهمین نشست خبری حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران، جدای از نشست های خبری او در سفرهای خارجی، نشست های مشترک مطبوعاتی با سران کشورها و نشست با رسانه های محلی درسفرهای استانی رئیس‌جمهور و گفت و گوهای زنده تلویزیونی به حساب می آمد. اولین نشست خبری روحانی به عنوان رئیس‌جمهور منتخب در ۲۷ خرداد و پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال برگزار شد. پس از آن نشست های خبری رئیس‌جمهور با رسانه های داخلی و بین المللی در ۱۵ مرداد (اولین نشست خبری به عنوان رئیس‌جمهور)، ۳ آذر ، ۸ شهریور ، ۲۳ خرداد ، ۷ شهریور ، ۲۷ دی ، ۱۶ اسفند ،

۲۸ دی ۱۳۹۵، ۲۱ فروردین ۱۳۹۶، ۱ خرداد ۱۳۹۶ (اولین نشست خبری بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶)، ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ برگزار شد و پیش از نشست دیروز، سیزدهمین نشست خبری روحانی با اصحاب رسانه در ۲۲ مهر ۱۳۹۸ برگزار شده بود.

۶. قرار بود این نشست خبری طبق روال همیشگی، زمانی حدودا ۹۰ دقیقه ای داشته باشد اما پس از آن که نشست در ساعت ۱۶:۰۵ آغاز شد به درخواست رسانه ها و موافقت رئیس‌جمهور تا اذان مغرب یعنی ساعت ۱۸:۰۵ ادامه یافت و چیزی بیش از ۱۲۰ دقیقه به طول انجامید.

سخن گفتن بی پرده و صریح رئیس‌جمهور با مردم و رسانه ها و اجازه پرسیدن سوالات چالشی و مسائلی که برای مردم مهم است و نسبت به آنحساسیت دارند و پاسخ های روشن از سوی مقامات از جمله رئیس دولت همیشه می تواند راهگشا باشد و به جامعه امید تزریق کند. نشست خبری اخیر رئیس‌جمهور نشان داد که این امیدواری وجود دارد که تیم رسانه ای دولت رویه ای را که در این نشست در پیش گرفته بود ادامه دهد تا شاید در کمتر از ۱۸ ماه باقی مانده تا خداحافظی روحانی با پاستور، بیشتر شاهد شفاف سازی از سوی مقامات ارشد کشور و روشن شدن ابعاد برخی اتفاقاتی که پرسش های اساسی برای مردم و رسانه ها ایجاد کرده، باشیم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.