چند پیشنهاد تغذیه ای برای تعطیلات نوروز

۱فروردین ۱۳،

متخصص تغذیه به منظور پیشگیری از ابتلا به فشار خون پیشنهاد کرد؛ در تعطیلات نوروز از مصرف آجیل های شور پرهیز کنید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی؛ دکتر احمدرضا درستی متخصص تغذیه افزود: نمک موجود در آجیل و مصرف مواد غذایی پرچرب و پرنمک سبب افزایش فشار خون می گردد.

وی اضافه کرد: بهتر است در تعطیلات نوروز تا جایی که ممکن است غذاهای چرب، شیرین، نمکی، نوشابه های گازدار، تنقلات کم ارزش تغذیه ای و آجیل کمتر مصرف تا علاوه بر جلوگیری از ابتلا به دل درد و اسهال و عوارض مشابه، مواد مغذی مورد نیاز بدن نیز به اندازه کافی دریافت شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطر نشان کرد: نمک موجود در غذا و در بعضی تنقلات همچون آجیل، زمینه ایجاد پرفشاری خون و بیماری های قلبی – عروقی را فراهم می کند.

این متخصص تغذیه در مورد ارزش غذایی مغزدانه ها با توجه به مصرف بسیار آنها در تعطیلات نوروز گفت: مغزدانه ها و آجیل ها گرچه در هرم غذایی علم تغذیه جزو گروه غذاهای متفرقه محسوب می گردد اما ارزش غذایی بسیاری دارد بنابراین در مصرف آنها نباید بسیاره روی کرد.

وی افزود: به سبب بالا بودن چربی در مغزدانه ها، مقدار انرژی تولیدی آنها در بدن بسیار است؛ به گونه ای که هر صدگرم مغزدانه بین۳۰۰ تا۶۰۰ کیلوکالری انرژی تولید می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین درخصوص مصرف میوه در این ایام گفت: مصرف میوه فراوان نه تنها ارزش غذایی بالایی ندارد، بلکه ویتامین های آن از راه ادرار دفع و قند آنها در بدن به چربی تبدیل می گردد.

این استاد دانشگاه در مورد مقدار غذای مصرفی هم در ایام تعطیلات نوروز پیشنهاد کرد؛ هنگام صرف غذا، مقدار مناسب برنج، مقداری خورشت (از قسمت هایی که چربی کمتری دارد) یا ترجیحا کباب در بشقاب خود قرار و بخشی از ظرفیت بشقاب را نیز به سالاد (کم سس) و سبزی ها اختصاص دهید. مصرف تکه ای نان و مقداری ماست مکمل غذای شما خواهد بود.

دکتر درستی همچنین گفت: از نشستن طولانی مدت و تماشای طولانی تلویزیون و همچنین بازی های رایانه ای پرهیز کنید و فعالیت بدنی مناسب مثل پیاده روی در نوروز برای خود در نظر بگیرید.


– برگزیده
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.