چهاردهمین اجلاس روحانیون و مبلغان مراکز اسلامی در لندن/ ارائه چهره واقعی اسلام به عنوان دین عقلانیت، عدالت و امنیت

به گزارش خبرآنلاین این نشست که با حضور جمع کثیری از روحانیون وائمه جماعات و مبلغین مقیم بریتانیا و روسای مراکز اسلامی ازشهرها و ملیتهای گوناگون ،در محل مرکز اسلامی انگلیس در لندن برگزار شد ، در ادامه برگزاری جلسات سالیانه گذشته و بمنظور هماهنگی تبلیغی ودستیابی به راهبردها و راهکارهای مناسب تبلیغ درماه مبارک رمضان بود.
رسانه ها به عنوان پلی برای رساندن پیام دین و معارف الهی به بشریت
اولین سخنران این نشست حجت الاسلام بدیعی مسئول مرکز اسلامی منچستر بود که عنوان سخنان خود را تبلیغ پیام دین در مراکز اسلامی و نحوه استفاده از رسانه های ارتباطی برای ابلاغ گسترده تر این پیام قرار دادو افزود: در عصر ارتباطات و گسترش رسانه های مدرن ، ناگزیر تبلیغ دین با نحوه کاربرد رسانه ها نیز به هم آمیخته و علاوه بر ایجاد فرصتها برای رساندن گسترده تر پیام دین به مردم ، تهدیدهایی را نیز فراهم کرده است. در فضای گسترده و مجازی ارتباطی بوجود آمده چون شناخت درستی از مخاطبین وجود ندارد ، رساندن پیامهای دینی با پیچیدگی های خاصی مواجه شده است . چرا که مثلاً در وعظ در منابر به عنوان تبلیغ سنتی دینی که هنوز یکی از موثرترین ابزار تبلیغ دین به شمار می رود، شناخت چهره به چهره ای ازمخاطب و خطیب وجود دارد و نحوه ابلاغ پیام دین با سهولت بیشتری انجام می پذیرد .
مسئول مرکز اسلامی منچستر اضافه کرد: ظرفیتهای بوجود آمده توسط رسانه های گوناگون جمعی و ارتباطی از قبیل تلویزیون واینترنت و همچنین آمیخته بودن آنها با هنر ، این امکان را برای مبلغّان دینی فراهم کرده تا پیام دین را هرچه وسیعتر به سمع ونظر مخاطبین در سراسر جهان قرار دهند ، ولی بدلیل تخصصی بودن آنها لازم است که مبلغان ومراکز اسلامی نیز خود را با این تخصص ها تجهیز نمایند تا بتوانند به نحو نیکو وشایسته از آنها بهره ببرند.
حجت الاسلام بدیعی ضمن تاکید بر اینکه زندگی و ادامه حیات رسانه های جمعی همچون تلویزیون ، بدون پشتوانه و حمایتهای معنوی و فکری مراکز اسلامی امکان پذیر نیست ، افزود: مراکز اسلامی می توانند همچون اتاق فکری برای تبلیغ درست پیامهای دینی در رسانه ها عمل کنند . چون اساساً رسانه ها پلی ارتباطی درجهت تبلیغ دین می توانند باشندو تبلیغ دین در دنیای امروز نیاز به تشکیلات و سیستم دارد و از اینرو همه مراکز اسلامی و رسانه های تبلیغی و مراکز پژوهشی وتبلیغاتی برای رساندن پیام دین و معارف الهی به انسانها وبویژه به جوانان مستعد باید درقالب یک تشکیلات منسجم عمل نموده و از همه ابزارهای تبلیغی روز و مدرن در این خصوص بهره ببرند.
شبکه های تلویزیونی اسلامی به عنوان ابزاری موثر در تبلیغ دین
سخنران بعدی این گردهم آیی حجت الاسلام سید رضا حیدر رضوی نماینده شبکه تلویزیونی ماهواره ای اهل البیت بود که ضمن تشکر از مرکز اسلامی بمنظور برگزاری اینگونه نشستهای موثر و مفید ، به اهمیت و نقش بسیار موثررسانه های شنیداری و تصویری همچون رادیو وتلویزیون در دنیای مدرن کنونی اشاره کرد و گفت: متاسفانه علیرغم رشد روزافزون این امکان بسیار ویژه برای تبلیغ دین و رساندن پیام الهی به بشریت نیازمند معنویت ، ولی جامعه مسلمین در این زمینه پیشرفت کافی را نداشته و با وجود تلاشهای اثرگذار ، این تلاشها بسیار محدود است.
نماینده شبکه تلویزیونی اهل البیت با تاکید بر اینکه جامعه مسلمین با توجه به داشتن دینی که مروّج علم واخلاق است باید در همه زمینه های علمی و تبلیغی از دیگران سبقت بگیرد ، اضافه کرد : متاسفانه هنوز حضور مسلمانان در جوامع علمی و دانشگاههای برجسته جهان در حد انتظار نیست و کوشش وجهاد مضاعفی را می طلبد.
وی با اشاره به دنیای مدرن رسانه در جهان کنونی ولزوم بهره گیری هرچه بیشتر از این ابزار مفید برای رساندن پیام دین و خدا به بشریت ، تعداد شبکه های تلویزیونی اسلامی را در برابر دیگر شبکه های جهانی بسیار محدود دانست و از همه دست اندرکاران درخواست نمود تا در این زمینه تلاش گسترده تری را مبذول داشته و به این رسانه به عنوان ابزاری مفید و موثر توجه ویژه داشته باشند.
در ادامه جلسه آقای رضا کاظمی از مسئولان ستاد برگزاری مراسم باشکوه راهپیمایی روزجهانی قدس در لندن که قرار است در روز جمعه ۱۷ آگوست در شهر لندن برگزار شود ، طی سخنانی ، نشست روحانیون ومبلغین دینی مراکز اسلامی انگلیس را مغتنم شمارد و از همه شرکت کنندگان این نشست درخواست نمود تا برای برگزاری هرچه باشکوهتر این مراسم که به فرمان حضرت امام خمینی برای بزرگداشت قدس و حمایت از ملت مظلوم فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی و اشغالگر قدس توصیه شده است ، حضوری چشمگیر داشته باشند.
تفکّر واندیشه اسلامی ، نظریه ای نوین برای تمدن جدید بشری
سومین سخنران این نشست حجت الاسلام ابو نبوغ استاد دانشگاه از کشور عراق بود که در سخنانی اظهار داشت : بی تردید در عصر تکنولوژی و ارتباطاتی کنونی که جهان به دهکده ای کوچک مبدّل شده، ارتباط میان ملتها و رسانه ها نیز بسیار برجسته وبارز گشته و این فرصت را نیز پدید آورده تا از این ابزار درجهت منافع امت اسلامی نیز استفاده شود و اندیشه اسلامی به عنوان یک نظریه تمدنی جدید به جهانیان عرضه گردد.
حجت الاسلام ابونبوغ با تاکید بر اینکه در عصری که همه نظریه ها و اندیشه های تمدنی گذشته؛ ناتوانی خود را در پاسخگویی به نیازهای متعدد بشری در زمینه های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی وفکری نشان داده اند، اندیشه اسلامی می تواند بهترین گزینه پیش روی بشریت باشد ، افزود: مسلمانان باید این فرصت بوجود آمده را مغتنم بشمارند و برای عرضه تفکّر اسلامی بویژه اندیشه شیعی با بکار گیری ابزار مفید رسانه ای تلاش نمایند و تفکّر نجات بخش اسلام را به بشریتی که با سرعت بسوی انحطاط و سقوط اخلاقی ومعنوی پیش می رود ارائه نمایند.
وی در سخنان خود پیشنهاد نمود تا برای سامان دهی این امر با توجه به توان وامکانات مراکز اسلامی موجود در انگلیس ، کمیته ای عهده دار تشکیل مرکزی برای نشر اندیشه و تفکّر اسلامی وایجاد فرصتهایی برای گفتمان علمی وهدفمند برای تحقق بخشیدن به آرمان والای ایجاد تمدن بزرگ اسلامی با استفاده از همه ابزارهای تبلیغی باشد.
نقش رسانه ها در ترویج و تخریب دین
سخنران دیگر این همایش حجت الاسلام و المسلمین بهمن پور معاون پژوهشی مرکز اسلامی انگلیس بود که محور سخنان خود را ” نقش رسانه در ترویج و تخریب دین ” قرار داد و با ارائه تعریفی از رسانه اظهار داشت: رسانه درست یعنی هنر چگونه گفتن. در دوران معاصر؛ رسانه‌ها وسیله تسلط بر افکار، اراده و احساسات بشریت شده اند که عمدتاً به چند دسته ی دیداری، شنیداری، نوشتاری، ارتباطی و الکترونیکی تقسیم می‌شوند.
معاون پژوهشی مرکز اسلامی انگلیس رسانه ها را به دو دسته ی کلی؛ عادی و خبری تقسیم کردو افزود: رسانه های عادی کمتر به صورت علنی به مسائل سیاسی می‌پردازند ولی زمینه‌ساز ویا مکمّل رسانه‌های سیاسی و خبری‌ هستند و به معنایی از آنها مهمترند. زیرا این نوع رسانه ها بدون پرداختن به موضوع و مصداق اصلی، تفکّر مخاطبان را پیرامون آن موضوع شکل می‌دهند و زمانی که مصداق اصلی مطرح می‌شود، مخاطبان متعاقب آن ،نتیجه‌گیری موردنظر آن رسانه ها را انجام می‌دهند. از اینرو رسانه های خبری با اتکاء به فرهنگ سازی رسانه های عادی می توانند با برجسته‌سازی و در دستور کار قرار دادن بعضی از موضوعات در جهان، افکار عمومی را معطوف مسائل خاص و مورد نظر خود نمایند.
حجت الاسلام والمسلمین بهمن پور با تاکید بر اینکه این هنر و تکنیک های گوناگون آن می تواند در راه خیر و یا شر به کار گرفته شود ، گفت: در قرآن کریم در مورد رایج ترین رسانه زمان پیامبر آمده است:
وَالشُّعَرَاء یَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِی کُلِّ وَادٍ یَهِیمُونَ وَأَنَّهُمْ یَقُولُونَ مَا لَا یَفْعَلُونَ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَکَرُوا اللَّهَ کَثِیرًا وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبُونَ.
(پیامبر اسلام شاعر نیست؛) شاعران کسانى هستند که گمراهان از آنان پیروى مى‏کنند. آیا نمى‏بینى آنها در هر وادى سرگردانند؟ و سخنانى مى‏گویند که (به آنها) عمل نمى‏کنند؟! مگر کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام مى‏دهند و خدا را بسیار یاد مى کنند و به هنگامى که مورد ستم واقع مى‏شوند به دفاع از خویشتن (و مؤمنان) برمى‏خیزند (و از شعر در این راه کمک مى‏گیرند)؛ آنها که ستم کردند به زودى مى‏دانند که بازگشتشان به کجاست! .
حجت الاسلام والمسلمین بهمن پور در آخرین فراز از سخنان خود با اشاره به روایت : أن أبا سفیان قال یوم أحد : اعل هبل ، اعل هبل ; فقال النبی صلى الله علیه وسلم : قولوا له : الله أعلى وأجل. فقال أبو سفیان: نحن لنا العزى ولا عزى لکم. فقال (صلى الله علیه وآله وسلم): قولوا فی جوابه: الله مولانا ولا مولى لکم، گفت : این مثال از سیره پیامبر عظیم الشان نشان می دهد که پیامبر از همان تکنیکی در راه حق استفاده می کردند که دیگران در راه باطل. در زمان پیامبر نیز از ابزار رسانه برای تبلیغ دین استفاده می شده و در آن عصر داستان سرایی و شعر از ابزارهای مهم تبلیغی برای ثبت وقایع و انتقال آن به نسل های بعدی بوده است. از اینرو در دوران کنونی نیز باید بدنبال ایجاد رسانه ای باشیم که هنر چگونه مطرح شدن دین درآن نهفته باشد و این مستلزم آن است که بدنبال تخصص فراگیری هنر رسانه ای باشیم.

لزوم همکاری میان مراکز اسلامی و رسانه ها برای تبلیغ دین

در ادامه برنامه این گردهم آیی آقای دکتر اوسی مسئول دپارتمان عربی مرکز اسلامی انگلیس عنوان صحبت خود را همکاری و هماهنگی فیمابین مراکز اسلامی و رسانه ها برای ابلاغ پیام اسلام قرار داد و در این خصوص نیز پیشنهاداتی را مطرح کرد.
دکتر اوسی با تاکید براینکه مراکز اسلامی باید در بسیاری از نشستها و جلسات خود میزبان نمایندگان رسانه ها باشند به اهمیت نقش و مسئولیت رسانه ها در خصوص نشر وگسترش ارزشهای اسلامی و دانش و همچنین فعال شدن برنامه ها و فعالیتهای مراکز اسلامی اشاره داشت.
مسئول دپارتمان عربی مرکز اسلامی انگلیس بر لزوم تشکیل کمیته مشترکی بین مراکز اسلامی و رسانه های جمعی بمنظور هماهنگی وهمکاری تبلیغی و تهیه برنامه های مشترک اشاره کرد و اظهار داشت : همکاری های فعالانه و انتقال و تبادل افکار میان مراکز اسلامی و رسانه های جمعی بطور مستمر می تواند عامل مفید وتاثیرگذاری در تبلیغ دین مبین اسلام ونشر ارزشها و پیامهای دینی برای انسانها باشد.
دکتر اوسی همچنین با اشاره به لزوم گسترش و توسعه برنامه های مشترک و مورد علاقه فیما بین مراکز اسلامی و رسانه ها ، بر تحمّل نقدپذیری سازنده آنان از راه تبادل نظرهای علمی و اندیشمندانه برای پیشبرد امور تبلیغی با هدف هرچه تاثیرگذارتر بودن تبیین معارف و ارزشهای اسلامی تاکید کرد.
لزوم توجه به تهاجم فرهنگی دشمنان از طریق رسانه های جمعی
حجت الاسلام غلامحسین عدیل مسئول شبکه تلویزیونی وماهواره ای هدایت نیز که از دیگر سخنرانان این همایش بود ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان وتشکر از برگزاری این گردهم آیی ، تاکید نمود که در عصر حاضر بیش از هردوره ای ، شاهد تهاجم فرهنگی گسترده دشمنان علیه دین و معارف الهی و بشریت هستیم.
حجت الاسلام عدیل با اشاره به اینکه در دنیای کنونی حملات دشمنان بسیار پیچیده تر گشته و دیگر حملات نظامی جایی ندارد بلکه ، حملات فرهنگی ورسانه ای جای آن را گرفته است ، گفت: در دنیای امروز که سرنوشت همه کشورهای اسلامی به هم گره خورده و با پدید آمدن انقلاب اسلامی در ایران ، بیداری اسلامی نیز همه کشورهای اسلامی را فرا گرفته ، دشمنان اسلام ومسلمین بیکار ننشسته اند و بیش از گذشته تهاجمات فرهنگی خود را علیه اسلام و مسلمین عرضه می کنند بطوریکه هم اکنون بیش از ۱۸۰۰۰ شبکه تلویزیونی و رادیویی علیه اسلام فعالیت می نمایند.
مسئول شبکه تلویزیونی هدایت با تاکید بر مساله مخاطب شناسی و محیط شناسی در بحث رساندن پیام دین ، رسانه های جمعی را ابزار بسیار مهمی برای پاسخگویی به شبهات مردم و حقگویی و شفاف سازی مسائل و ارزشهای دینی و همچنین عاملی برای جلوگیری از تحریف و افراط گرایی دانست و اظهار داشت : دین اسلام ، دینی دارای ارزشهای والا و دارای کتاب قرآن ، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و پیامهای ارزشمند گوناگون برای ارائه به بشریت است .از اینرو رسانه ها و شبکه های تلویزیونی باید با بکار گیری درست هنر و علم ، ابزاری برای اتحاد و وحدت میان مسلمین باشند و اسلام را به عنوان یک دین حق بدرستی میان انسانهای سراسر جهان ترویج نمایند .
رسالت مسلمین : ارائه چهره واقعی دین اسلام ، به عنوان دین عقلانیت و خردورزی و عدالت و امنیت
حجت الاسلام والمسلمین معزی نماینده حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ورییس مرکز اسلامی انگلیس در بخش پایانی چهاردهمین همایش مبلغین ، روحانیون ، ائمه جماعات ومسئولین مراکز اسلامی بریتانیا ،ضمن تشکر از شرکت کنندگان در این گردهم آیی، هدف از برگزاری اینگونه همایش ها رابررسی و تحلیل مسائل جهان اسلام و تشخیص درست راهکارهای مناسب تبلیغی و امکانات رسانه ای بویژه در ماه مبارک رمضان و نهادینه کردن فرهنگ قرآنی و اسلامی در میان خانواده های مسلمان دانست.
رییس مرکز اسلامی انگلیس همچنین با تبریک ماه مبارک رمضان ، این ماه را یکی از بهترین و با عظمت ترین و با فضیلت ترین ماههای اسلامی دانست وگفت:یکی از دانش های مهم و روز جهان ، فراگیری دانش ارتباطات است . در روزگاری فقط مساله چاپ و روزنامه مطرح بود که بسیاری از انقلابها نیز متاثر از آنها بودند. با پیدایش رادیو ، سینما، تلویزیون ، ویدئو و اینترنت ؛دنیای عجیب ارتباطات و انفجار عظیم اطلاعات حادث شد و مردم درسراسر جهان از این امکان گسترده بهره مند شدند و امکان رساندن پیام ، بویژه پیامهای دینی به آنان فراهم گردید.
وقوع انقلاب دینی و پیدایش حکومت دینی در عصر حاضر به عنوان مهمترین حادثه عالم
حجت الاسلام والمسلمین معزی در ادامه سخنان خود قرن حاضر را قرن حوادث مهم عالم خواند و با تاکید بر اینکه مهم ترین مسائل عصر حاضر ، وقوع یک انقلاب دینی و نظام سازی دینی و پدید آمدن یک حکومت دینی و همچنین فرو پاشی مارکسیسم که نیمی از جهان را فرا گرفته بود. می باشد ؛ افزود: فروپاشی مارکسیسم در اثر پیدایش انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب دینی بود و نه تحت تاثیر قدرت لیبرالیسم و اولین ضربه به مارکسیسم توسط مسلمانان در افغانستان به آنان وارد شد.
رییس مرکز اسلامی ادامه داد: وقتی در عصر ارتباطات ، دین قدرت خود را به نمایش گذارد ؛ طبیعتاً موضعگیریهای دنیا علیه آن آغاز شد . چرا که فهمیدند دین می تواند عاملی برای انقلاب و تغییر جهان و جابجایی نظامها باشد. از اینرو نه تنها جنگ نظامی را به ملت ایران تحمیل کردند ، بلکه به جنگ اقتصادی ، فرهنگی ، تبلیغاتی و رسانه ای نیز روی آوردند.
حجت الاسلام والمسلمین معزی با طرح این موضوع که در زمانی نه چندان دور در همین کشور تعداد بسیار انگشت شماری مراکز اسلامی و نهادهای دینی وجود داشت ولی امروز به برکت اسلام روزبروز بر تعداد مراکز اسلامی در این کشور وکلیه کشورهای اروپایی افزوده می شود ، اضافه کرد: البته به موازت این رشد روزافزون، دشمن نیز غافل نبوده و تعداد بی شماری کتاب علیه اسلام ، خداپرستی ، معنویت و تشیّع به رشته تحریر درآورده و تعداد قابل توجهی از صفحات اینترنتی را برای دور کردن مردم از خدا و دین بکار گرفته و حقیقتاً امروز جنگ عظیم رسانه ای علیه اسلام وحقیقت وبرای ترویج فساد وفحشا است و این امر لزوم تلاش و فعالیت بیشتر روحانیون ومراکز اسلامی برای ترویج دین حق و رحمت وبرکت اسلام را نمایان می سازد.
رییس مرکز اسلامی انگلیس با اشاره به تاثیر گذار بودن ملتهای مسلمان در جهان امروز ، تاکید کرد : اسلام دین عقلانیت و خردورزی ، دین عدالت و امنیت ، دین حفاظت از بنیاد خانواده ، دین علم ومعرفت و مروّج فکر واندیشه و دین خدمت به مردم وخلق خداست و با وجود در اختیار بودن خیل عظیم جوانان مومن ومتدین و مستعد و هنرمند باید با بهره گیری از ابزارهای مدرن تبلیغی روز و رسانه ها ، همه تلاش ها و کوشش خود را بکار بندیم تا بتوانیم چهره واقعی اسلام را به جهانیان عرضه نماییم.
بنابرهمین گزارش پیش از برگزاری همایش ، روحانیون وائمه جماعات و مبلغین و روسای مراکز اسلامی بریتانیا ،نماز ظهر وعصر خود را به امامت حجت الاسلام والمسلمین معزی نماینده مقام معظم رهبری و رییس مرکز اسلامی انگلیس اقامه کردند و آغازین برنامه گردهم آیی روحانیون، تلاوت آیاتی از قرآن کریم با قرائت زیبای آقای مصطفی مرجان یکی از قاریان بین المللی قران کریم بود. در پایان این مراسم نیز کتابهای ارزشمندی به رسم هدیه به روحانیون شرکت کننده در مراسم اهدا گردید.
 /۲۶۳۰۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.