چهارمین اجلاس مرزی ایران و عمان در اصفهان برگزار می شود

به گزارش ایرنا،’حسن نوریان’ روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سومین نشست ایران و عمان در کشور عمان برگزار شد، اظهار داشت: این هیات ۱۰ نفره به ریاست’خالد بن هلال بن سعود البوسعیدی’قائم مقام وزیر کشور عمان ، شب گذشته وارد اصفهان شدند و بعد از ظهر امروز، اولین دور مذاکرات دو کشور آغاز می شود.

وی افزود: مرز دریایی ایران و عمان بدلیل نزدیکی به تنگه راهبردی هرمز برای هر دو کشور از حساسیت خاصی برخوردار است.

وی با بیان اینکه’علی اکبر صالحی’ وزیر امور خارجه کشورمان همواره به توسعه برگزاری نشست های بین المللی در شهرهای مختلف کشور تاکید دارد، ابراز امیدواری کرد: پس از برگزاری این اجلاس، اصفهان بتواند میزبان اجلاس های دو جانبه و چندجانبه باشد.

به گفته وی، اصفهان ظرفیت بسیاری دارد که هنوز بدرستی شناخته نشده و در محیط بین الملل مغفول مانده است.

نوریان با اشاره به برگزاری اجلاس سران کشورهای عدم تعهد در شهریورماه سالجاری در تهران، گفت: با وجود مطرح شدن شهرهای اصفهان، کیش و شیراز به عنوان میزبان احتمالی این اجلاس، هیچکدام از کلانشهرهای ایران زیرساخت های لازم را برای برگزاری این اجلاس نداشتند.

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان اضافه کرد: این شهر نیازمند زیرساخت کافی از نظر تشریفات، اقامت میهمانان، سالن مناسب برای نشست ها، فرودگاه و برنامه منظم سفرهای بین المللی در طول هفته است.

وی با اشاره به اینکه اجلاس عدم تعهد در تهران برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: نمایندگی وزارت امورخارجه در اصفهان در مذاکرات با شهرداری این شهر خواستار تغییر نام سالن اجلاس عدم تعهد در اصفهان به’مرکز همایش های بین المللی’ شد.

نوریان بااشاره به اینکه تاکنون احداث این سالن در اصفهان ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، ابراز امیدواری کرد: پس از پایان عملیات ساخت این سالن، اصفهان بتواند میزبان جلسات و نشست های مهم کشوری و بین المللی باشد.

نوریان در باره روابط ایران و عربستان نیز گفت:با وجود منافع مشترک، ایران از عربستان گله مند است زیرا در برخی موارد به عنوان کشور دوست، همسایه و مسلمان با ایران رفتار نمی کند.

وی افزود: بسیاری از مسائل مطرح شده بین دو کشور با مذاکره مرتفع می شود کمااینکه مشکل صدور روادید زائران عمره ایرانی به عربستان نیز حل شده است.

وی تصریح کرد:ادعای مقامات عربستان در باره عدم صدور روادید برای زائران ایرانی و شیعه این بود که اهل سنت در ماه رمضان آداب مختص خود را اجرا می کنند و لزومی ندارد شیعیان در این ماه در عربستان حضور داشته باشند.

وی افزود: با این حال، با مذاکرات دیپلماتیک بین دو کشور، این مساله برطرف شده است.

پ/۷۱۴۳/۱۰۴۲

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۹۰۹۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.