چهارمین اقتصاد اروپا دست به دامن ‘اتحادیه کمک’ شد

زهرا خدایی: اسپانیا در مقابل طرح تزریق پول به بازارهای مالی و بانکهای کشور با مشکل برخورد کرده است، منتظر کمک اروپاست. وضعیت اسپانیا شبیه به بازی پوکر شده است. زمانی لوئی دوگیندوس یکی از وزرای اسپانیا اعلام کرده بود که آیندۀ یورو در هفته های آینده با وضعیت اسپانیا و ایتالیا رقم خواهد خورد در حالیکه کریستوبال مونتورو، وزیر بودجۀ این کشور اعلام کرده بود که اسپانیا به لحاظ فنی و تخصصی نمی تواند شامل طرح نجات اروپا شود.

به نظر می رسد با این اوصاف با توجه به اینکه اسپانیا بعد از آلمان، فرانسه و ایتالیا چهارمین اقتصاد برتر اروپاست، سقوط این کشور به معنای پایان یورو باشد. گفتنی است اقتصاد اسپانیا ۱۲ درصد تولید ناخالص داخلی اروپا را تشکیل می دهد در حالیکه این رقم برای ایرلند، پرتغال و یونان تنها ۶% است. از طرفی طرح نجاتی که از سوی اتحادیه اروپا شامل این کشورها شده است به ترتیب مبالغی معادل ۸۵ میلیارد، ۷۸ میلیارد و ۲۹۲ میلیارد است. از این رو به رغم اعلام بی نیازی اسپانیا به طرح نجات به نظر می رسد کمک اختصاصی به مراتب بیشتر از سایر اعضاء باشد.
این در حالی است که متعاقب درخواست بخش دولتی اسپانیا مبلغ ۲۳،۵ میلیارد در ماه می توسط بانکیا- سومین بانک کشور به لحاظ منابع مالی- به این بخش اختصاص داده شد. از این رو بعد از یونان، اسپانیا به دل نگرانی اصلی بازارهای اروپایی تبدیل شده و این نگرانی وجود دارد که این کشور نتواند به تعهدات مالی خود عمل کند و یا مجبور به دریافت کمک خارجی شود.
اسپانیا امیدوار است که سرمایه های نجات اروپا(در چهارچوب مکانیسم ثبات اروپایی) امکان تزریق پول بیشتر به بانکهای کشور را فراهم آورد. کارشناسان اقتصادی میزان نیاز مالی اسپانیا به پول برای نجات بانکهای کشور را بین ۶۰ تا ۲۰۰ میلیارد یورو تخمین زده اند. این در حالی است که وزیر بودجه پیشتر اعلام کرده بود که میزان نیاز اسپانیا به پول رقم خیلی بالایی نیست. میزان این مبلغ به اظهارنظر کارشناسان آژانس های خارجی و همچنین صندوق بین المللی پول که هم اکنون مشغول بررسی وضعیت اقتصادی اسپانیا هستند، بستگی دارد. قرار است در ۱۱ ژوئن صندوق بین المللی پول گزارش خود درباره اسپانیا را منتشر کند.

۳۱۲۶۳
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.