چهار راهبرد وزارت نیرو در مدیریت منابع آب کشور

۱۲م دیماه ،

Multimedia_pics_1388_12_Photo_7766.JPG

وزیر نیرو به پیگیری چهار موضوع راهبردی در بخش آب به عنوان اولویت های این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: در زمان حاضر بیش از قبل نیاز به منابع آبی داریم و بحث آب در کشور بحث بسیار مهمی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجید نامجو، عصر دوشنبه در اختتامیه هشتمین نمایشگاه آب و تاسیسات آب و فاضلاب گفت: وزارت نیرو هم اکنون در حال پیگیری بحث واردات آب از کشورهایی مانند افغانستان و تاجیکستان و حتی گرجستان به عنوان یکی از اولویت های راهبردی در بخش آب است که در این راستا، گفت و گو هایی نیز انجام شده است.

نامجو موضوع دوم را مهار آب هایی که از کشور خارج و یا به کشور وارد می گردد، عنوان کرد و افزود: در این زمینه نیز اقدام های خوبی انجام شده است زیرا ۱۹ میلیارد مترمکعب آب در حال ورود و خروج به کشور است که این امر نیاز به مدیریتی صحیح دارد.

وی راهبرد سوم را بحث شیرین سازی آب در دریای شمال و جنوب اعلام کرد و ادامه داد: رشد علم و فناوری و دستیابی به این دانش ها در زمان حاضر در کشور صورت پذیرفته و گام های موثری برداشته شده است.

وی آخرین راهبرد وزارت نیرو در بخش آب را افزایش بازده آب در بخش کشاورزی برای استفاده بهتر از این نعمت خدادادی عنوان کرد.

وزیر نیرو همچنین از پیشنهاد افزایش اعتبار خرید تضمینی آب و پساب در بودجه سال آینده خبر داد و افزود: بودجه خرید تضمینی آب و پساب از ۱۰۰ میلیارد ریال به ۸۰۰ میلیارد ریال در سال جاری رسیده و برای سال آینده این رقم سه هزار میلیارد ریال پیشنهاد شده است که می تواند ظرفیت بسیار خوبی برای شرکت های خصوصی باشد.

۲۰۰ تصفیه خانه آب و فاضلاب واگذار می‌شوند

وزیر نیرو همچنین از برنامه این وزارتخانه برای واگذاری ۲۰۰ تصفیه خانه آب و فاضلاب به بخش خصوصی خبر داد.

نامجو گفت: در کشور بیش از ۱۰۰ تصفیه خانه آب و ۱۰۰ تصفیه خانه فاضلاب وجود دارد و وزارت نیرو برای واگذاری این تصفیه خانه ها به بخش خصوصی و خارج شدن از مالکیت دولتی در این بخش، عزم خود را جزم کرده است.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت خوبی که برای حضور شرکت های ایرانی در پروژه های خارج از کشور وجود دارد، افزود: بخش خصوصی می تواند سرمایه‌گذاری‌های لازم را در این حوزه داشته باشد.

وی سپس با اشاره به بارش های ۱۰۵ میلیمتری در کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۱) تاکنون، اظهار داشت: این رقم ۴۶ درصد در مقایسه با میانگین درازمدت افزایش یافته است و امیدوار هستیم پس از پنج سال، خشکسالی های ممتد در کشور پایان یابد.

وی ادامه داد: در زمان حاضر، کشور ما در صنعت آب در تراز کشورهای برتر جهان قرار دارد و ۹۹ درصد جمعیت شهری و ۷۷ درصد جمعیت روستایی زیرپوشش شبکه های آب می باشند.

وزیر نیرو در ادامه با اشاره به برگزاری هشتمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب، گفت: حضور ۲۵۳ شرکت داخلی و ۱۵ شرکت خارجی از کشورهای مطرح جهان نشان می دهد که برگزاری این دوره از نمایشگاه از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

هشتمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب که از هشتم دی ماه جاری فعالیت خود را با حضور ۲۶۸ شرکت داخلی و خارجی در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز کرده بود، پس از چهار روز عصر امروز (دوشنبه) به کار خود پایان داد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.